Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

finne fjerde punkt i et tetraeder

Anbefalte innlegg

hei, ny på forumet, men har ikke klart å finne svar på mitt spørsmål:

Hvis jeg har tre sett med koordinater, kan jeg regne ut det fjerde i et tetraeder. Men det er her jeg står fast. jeg får det ikke til. kan noen hjelpe meg?

her er de tre settene med koordinater jeg har:

S 49° 05.038' E 005° 21.303'

S 03° 15.567' E 130° 29.276'

S 03° 15.567' W 119° 46.670'

Ut fra disse skal eg kunne regne ut et fjerde sett med koordinater.

takker på forhånd for rask tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til koordinatformen som du legger ut her, men kommer med mine tanker allikevel.

Forutsetter at tetraederet ditt er likesidet, slik at alle sideflater er like store. Dette gjør vel at vinklene mellom sideflatene er lik alle veier.

Edit: Tror jeg tenkte litt feil.

Edit2:

De tre koordinatene du har danner en grunnflate for figuren. Vil det hjelpe deg å finne senteret av denne grunnflaten? Da vet du at det fjerde punktet står vinkelrett på midtpunktet på grunnflaten.

Jeg ser på wiki at høyden til et tetraeder er greit å regne ut med faste formler.

Jeg tror også du har to ulike løsninger på denne oppgaven, da figuren kan speiles både "opp" og "ned" i forhold til grunnflaten.

Har dessverre ikke noe mer detaljert løsning til deg.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Valentino, takk for rask tilbakemelding, men jeg tror jeg må presisere litt:

Dette er en oppgave jeg ikke har noen som helst grunnlag for å kunne løse... dette pga manglende kunnskap, (dvs totalt manglende). Oppgaven er gitt meg som en utfordring, til å finne det fjerde settet med koordinater.

En av forutsetningene for oppgaven er at jordkloden er antatt å være en sfære, og en annen er at dette er et sett med coordinater som peker på et sted i hordaland.

Håper det er noen der ute som kan gjøre meg den kjempetjenesten det er å regne ut det siste settet med coordinater.

Koordinatene kan selvfølgelig omregnes til andre formater, dersom det kan gjøre det enklere å løse oppgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...