Gå til innhold

Hvordan sette opp mailserver på linux ubuntu?

Anbefalte innlegg

Hei. jeg er ganske ny innenfor dette med linux servere, men jeg har lyst til og teste ut diverse og lære nye ting.

Nå har jeg planer om og lære meg og sette opp en mailserver på linux. er det noen her som har lyst til og gi meg informasjon eller evetuelle linker jeg kan følge for og teste ut dette? takker for all hjel =)

Kris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg planer om og lære meg og sette opp en mailserver på linux. er det noen her som har lyst til og gi meg informasjon eller evetuelle linker jeg kan følge for og teste ut dette?

Du kan lese litt om forskjellige "Mail Transfer Agents" her:

http://wiki.debian.org/DefaultMTA

Div om oppsett på ubuntu:

https://help.ubuntu.com/11.10/serverguide/C/email-services.html

jeg glemte også og spørre om dette. jeg har nå serveren min et helt annet sted en domene mitt. hvordan kan jeg sette opp dns'en fra domenet mitt til serevern?

Dette endrer du i zonefilene på DNS serveren, som oftest tilbyr registraren hvor du har domenet ditt å endre dette via et web-grensesnitt.

Endret av Kiff
Lenke til kommentar

jeg la nå inn webmin på serveren min i går. og skal jeg sette opp 2 navnservere trenger jeg også 2 ip'er. jeg har serveren min gjennom webhuset og dem leverer ikke 2 ip'er som diverse andre selskaper gjør med en vps. hvordan skal jeg da få satt opp ns2? jeg har jo ns en som nå da er server ip'n min. jeg har satt opp all av mail info inne på webmin og klart og få opp subdomener. men jeg vil at domenet mitt som er hos domeneshop skal vises opp i mot serveren min som er hos webhuset. er det noen annen måte og sette opp ns2 på eller må jeg rett og slett da finne et selskap som gir ut 2 ip'er. eller eventuelt leie to av webhuset?

Kris

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...