Gå til innhold

Flyplasser i USA - kan de sjekke innhold på laptop?

Schweigaard

Anbefalte innlegg

Heisann!

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg begynner å tvile litt siden alle i klassen min insisterer på det - Bør man slette alt innhold ulovlig nedlastet til laptopen når man skal fly til USA?

De mener at innholdet på laptoper ofte blir sjekket på flyplassene, og hvis de finner filmer/serier lastet ned på uærlig vis vil de kunne beslaglegge laptopen, eller evt gi andre sanksjoner.

Stemmer faktisk dette, eller har magefølelsen min rett som sier at det bare er tull.

Greit å vite, siden jeg har noen serier jeg følger med på som det ikke er mulig å kjøpe på DVD ennå. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror virkelig ikke de tar seg tid til slikt. Kan hende du må vise at den slår seg på, ja, men dette har aldri skjedd meg.

Når jeg dro til Hawaii fjor sommer ble maskinen min aldri sjekket verken på New York, Honolulu, eller Houston. Eneste jeg måtte var å ta den ut av PC-veska når den gikk inn i scanneren.

Lenke til kommentar

Nei. Med mindre du blir mistenkt for noe så har de ikke rett til å ransake innhold på laptopen din.

Feil.

Our lives are on our laptops – family photos, medical documents, banking information, details about what websites we visit, and so much more. Thanks to protections enshrined in the U.S. Constitution, the government generally can’t snoop through your laptop for no reason. But those privacy protections don’t safeguard travelers at the U.S. border, where the U.S. government can take an electronic device, search through all the files, and keep it for a while for further scrutiny – without any suspicion of wrongdoing whatsoever.

[...] The Fourth Amendment to the United States Constitution protects us against unreasonable government searches and seizures. This generally means the government has to show a court probable cause that a crime has been committed and get a warrant before it can search a location or item in which you have a reasonable expectation of privacy. But searches at places where people enter or leave the United States may be considered “reasonable” simply because they happen at the border or an international airport.

Several federal courts have considered whether the government needs any suspicion of criminal activity to search a traveler’s laptop at the U.S. border. Unfortunately, so far they have decided that the answer is no.1 Congress has also weighed several bills to protect travelers from suspicionless searches at the border, but none has yet passed.2

Defending Privacy at the U.S. Border: A Guide for Travelers Carrying Digital Devices

Om, og korleis, dei vil reagere på piratkopiert innhald kan eg ikkje svare på, men dei har all rett til å gjennomsøke PC-en din. At dei ikkje tek seg tid til det er ikkje det same som at dei ikkje har rett til det.

Lenke til kommentar

Nei. Med mindre du blir mistenkt for noe så har de ikke rett til å ransake innhold på laptopen din.

Feil.

Our lives are on our laptops – family photos, medical documents, banking information, details about what websites we visit, and so much more. Thanks to protections enshrined in the U.S. Constitution, the government generally can't snoop through your laptop for no reason. But those privacy protections don't safeguard travelers at the U.S. border, where the U.S. government can take an electronic device, search through all the files, and keep it for a while for further scrutiny – without any suspicion of wrongdoing whatsoever.

[...] The Fourth Amendment to the United States Constitution protects us against unreasonable government searches and seizures. This generally means the government has to show a court probable cause that a crime has been committed and get a warrant before it can search a location or item in which you have a reasonable expectation of privacy. But searches at places where people enter or leave the United States may be considered "reasonable" simply because they happen at the border or an international airport.

Several federal courts have considered whether the government needs any suspicion of criminal activity to search a traveler's laptop at the U.S. border. Unfortunately, so far they have decided that the answer is no.1 Congress has also weighed several bills to protect travelers from suspicionless searches at the border, but none has yet passed.2

Defending Privacy at the U.S. Border: A Guide for Travelers Carrying Digital Devices

Om, og korleis, dei vil reagere på piratkopiert innhald kan eg ikkje svare på, men dei har all rett til å gjennomsøke PC-en din. At dei ikkje tek seg tid til det er ikkje det same som at dei ikkje har rett til det.

Med andre ord må de ha en ransakelsesordre, derav innlegget mitt.

Lenke til kommentar

Les igjen. Ein amerikansk statsborgar kan nekte ei ransaking på amerikansk jord av amerikanske myndighetar med mindre myndighetar kan vise til ransakingsordre, men denne retten gjeld ikkje for innreisande på innreisepunkt i USA, som er det spørsmålet handlar om. Ein grensekontrollør kan gjennomsøke elektronisk utstyr utan mistanke eller ransakingsordre.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...