Bjonski Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Jeg har nevnt dette objektivet før, men er interessert i litt mer informasjon så jeg opprettet en egen tråd. Min far har et gammelt Chinon CP-7(m) som er ødelagt, men glasset ser ut til å være i fin stand. Det er litt støv og fettmerker på frontelementet, men dette lar seg nok rengjøre med riktig verktøy. Er dette er bra objektiv? Hva har det kostet i sin tid? Er det 1:1 macro? Bør jeg selge det eller bruke det med en adapter på min Panasonic GF-3? Vil et adapter av denne typen fungere? Lenke til kommentar
se# Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Chinon var et (helt OK) billigmerke som brukte Pentax-fatning. Du kan prøve å søke på eBay for å finne ut om de omsettes i dag, men jeg kan vanskelig tenke meg at dette objetkivet har noen verdi i dag. Så et på eBay hvor laveste bud var satt til ca fem dollar, men det var ikke kommet noe bud. På en GF-3 vil det være en kort telezoom, men personlig hadde jeg ikke brukt 20 dollar på et adapter for å få brukt en gammel standardzoom som kun gir manuell fokus. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 22. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2012 100 kroner for å få prøvd et gammelt objektiv som muligens kan brukes til noe makrolek syntes jeg virker veldig greit. Lenke til kommentar
naero Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Dette objektivet støtter helt garantert ikke 1:1 macro, ikke engang 1:2 og antagelig ikke 1:3 heller Dette er en middelmådig zoom. Fant noen kjappe specs om objektivet: Focus: Manual (two touch) Filter thread: 58mm Mount: Chinon universal bayonet (K mount) Aperture Range: 3.5-22 (half step between 3.5 and 5.6) Minimun Focus Distance: 0.9m Number of Aperture Blades: 7 Om du skal leke deg med gamle objektiver, og ikke er fremmed for å kjøpe fra Ebay - se etter gamle russiske objektiver. Feks Jupiter 8 Lenke til kommentar
KnutW Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 100 kroner for å få prøvd et gammelt objektiv som muligens kan brukes til noe makrolek syntes jeg virker veldig greit. Det står "macro" på mange objektiv utan at det eigentleg er det. Dvs at du kan fotografere 1:1. Kva er nærgrensa? Ved 80mm vil eg tru du må ned mot 25cm for å få 1:1 og på 35mm enno kortare. Men det kan du vel prøve på deg gamle kameraet så sant speil, mattskive og søkar er intakt? Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 22. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2012 Det står "macro" på mange objektiv utan at det eigentleg er det. Dvs at du kan fotografere 1:1. Kva er nærgrensa? Ved 80mm vil eg tru du må ned mot 25cm for å få 1:1 og på 35mm enno kortare. Men det kan du vel prøve på deg gamle kameraet så sant speil, mattskive og søkar er intakt? Alt jeg vet er at en form for motor i kamera er ødelagt. Søkeren fungerer meget bra og er overlegen min D90.. Derfor frister det å oppgradere til fullframe, men det koster alt for mye. Skal investere i glass først, så får vi se om noen år når jeg har fast jobb om det ikke blir FF. Søkeren i Chinon kameraet er så mye større og mattskiven gjør manuell fokusering til en drøm. Lenke til kommentar
KnutW Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) Alt jeg vet er at en form for motor i kamera er ødelagt. Søkeren fungerer meget bra og er overlegen min D90.. Derfor frister det å oppgradere til fullframe, men det koster alt for mye. Skal investere i glass først, så får vi se om noen år når jeg har fast jobb om det ikke blir FF. Søkeren i Chinon kameraet er så mye større og mattskiven gjør manuell fokusering til en drøm. Kameraene frå manuellfokustida var utstyrt med mattskive med mikroprismer mm som var veldig mykje betre å bruke ved manuell fokus enn dei nye DSLR er. I tillegg til at det jo var fullformat. Men poenget mitt var at du kunne teste objektivet på det gamle kameraet ved å stille inn på ei linjal. Er det 1:1 så skal du i Chinoen sjå 36mm av linjala i søkaren (eller 24mm i høyden). Men naero skriv at nærgrensa er 0,9m og då er det nok laaaangt frå 1:1. Edit: Hvis du har D90 så må du ha ein veldig god grunn og spesielle behov for å oppgradre til ff. Endret 22. januar 2012 av KnutW Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 22. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2012 Men poenget mitt var at du kunne teste objektivet på det gamle kameraet ved å stille inn på ei linjal. Er det 1:1 så skal du i Chinoen sjå 36mm av linjala i søkaren (eller 24mm i høyden). Men naero skriv at nærgrensa er 0,9m og då er det nok laaaangt frå 1:1. Ble desverre litt avsporing, men nå har vi jo fått avklart at det ikke er macro. Jeg er nysgjerrig av natur og ville vel bare prøve for moro skyld Edit: Hvis du har D90 så må du ha ein veldig god grunn og spesielle behov for å oppgradre til ff. Sant nok. Jeg trenger ikke FF og skal heller ikke skaffe meg FF med det første, men neste gang jeg oppgraderer hus så er FF et alternativ pga søkeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå