Gå til innhold

Hva er fordelen med aminosyrer om man får i seg nok proteiner?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en gutt på 20 som trener en del vekter.. Føler at kostholdet begynner å bli bra, av tilskudd tar jeg udos choice ( Sunne fettsyrer ) , krea-bolic og mutant mass. Jeg har en boks med aminosyrer her, men skal være ærlig og si at jeg ikke riktig vet om det er hensikten å ta dem.. Kan noen fortelle meg? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Proteiner er dannet av aminosyrer og må spaltes tilbake til opprinnelig form ergo aminosyrer før kroppen kan nyttigjøre seg "proteinet". Det er visse kriterier som må oppfylles for at kroppen skal kunne bruke aminosyrene til reparasjon av celler og det er at du har nok energi i kroppen. Aminosyrer er det første og letteste for kroppen og bruke som brensel. Så for at kroppen skal bruke aminosyrene riktig så må den være i en anobol tilstand, altså en oppbyggende tilstand hvor alt den trenger er tilstede for å reparere celler.

Er kroppen derimot i en katabol tilstand så mangler den energi og vil bruke aminosyrer som brensel ikke til å reparer celler.

Veldig grovt forklart.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hensikten er å hindre muskelnedbrytning under harde treningsøkter. Du kan ta de før og etter treningen. Under hard trening benytter kroppen seg av naturlige aminosyrer og disse kan du gi den ved å tilføre aminosyre kapsler, så hindrer du at muskelnedbrytningen tar over for fullt og du restituerer raskere også.

Lenke til kommentar

BCAA er aminosyrer som det fins massevis av i både vanlig mat og proteintilskudd. Det er for folk som vil ha aminosyrer uten kalorier fordi de faster.

Det er helt skremmende hvordan faste-hypen de siste årene har gjort at BCAA har blitt populært uten at folk får med seg hva som er hensikten med produktet. Folk vet jo ikke hva aminosyrer er engang! :thumbdown:

Endret av Kevlar
Lenke til kommentar

Proteiner er dannet av aminosyrer og må spaltes tilbake til opprinnelig form ergo aminosyrer før kroppen kan nyttigjøre seg "proteinet". Det er visse kriterier som må oppfylles for at kroppen skal kunne bruke aminosyrene til reparasjon av celler og det er at du har nok energi i kroppen. Aminosyrer er det første og letteste for kroppen og bruke som brensel. Så for at kroppen skal bruke aminosyrene riktig så må den være i en anobol tilstand, altså en oppbyggende tilstand hvor alt den trenger er tilstede for å reparere celler.

Er kroppen derimot i en katabol tilstand så mangler den energi og vil bruke aminosyrer som brensel ikke til å reparer celler.

Veldig grovt forklart.

Ja, den hørtes også veldig grov ut. Har du noen kilder som kan understøtte dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...