Gå til innhold

hvor mye bør man trene kondisjon hver dag? hvordan vet jeg om jeg går i underskudd?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er 15 år, og veier ca 54kg..

Har nettopp brukt løpemaskin for første gang. Og denne gangen løp jeg 30min, merka presset de siste 10minuttene. Svettet også så hardt at jeg begynte å stinke..Lol.

Ok, poenger er at, hvordan vet jeg om hvor mange kalorier jeg har spist? det er jo nesten umulig å regne ut. Vis jeg f.eks spiste en dag: fiskeburger fra BK(Salat, dressing, fiskepinner, hamburger brød.) , litt smågodt, cola, div. utenlandske mat produkter..hvordan regner jeg ut hvor mange kalorier dette er, jeg vet jo ikke hvor mange kalorier EN matvare er engang. Tror dere jeg går i underskudd vis jeg løper på en løpemasking i 30 min, med gjennomsnitts KNAPP på 7,8/8,3 AV 10?(bare noe jeg tippa) . Og høyde på løpebanen 5,6 i snitt. Og, hvor mange kalorier forbrenner jeg vis jeg løper på 30min?

Hvor mange ganger i uka bør jeg trene kondisjon? og hvor mange minutter hver dag , for å få underskudd?

Endret av ZPAS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med engang jeg leste "burger fra BK" så tenkte jeg at du ikke er i underskudd. Smågodt og cola bør også vekk fra spiseplanen.

De fleste møller pleier også å oppgi kaloriforbrenning. Det er nok ikke helt nøyaktig, men gir en liten pekepinn.

Men hva er det du vil oppnå? Tror ikke jeg ville anbefalt en gutt på 54 kg å gå ned i vekt.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

15 år og veier 54kg. Tror ikke jeg hadde bekymret meg så mye for overvekt. Det er nå du vokser, i både høyde og muskelmasse. Så kroppen din trenger en del energi :p Ville heller satset på noe styrketrening, og heller gått opp noen kilo i muskler ;)

Lenke til kommentar

Hehe, flex og vertical...

Ja, jeg vil trene styrke trening også. Men vil ha six-pack xD, har dessverre litt fett på magen, også har jeg lår som er kombinasjon av fett og muskler...Syklet veldig mye for 1-2 år sida..

Lol, vertical: FISKEburger er LITTTT sunt da? :p

Hva tenker dere?

Endret av ZPAS
Lenke til kommentar

Jeg ville for det første ikke hengt meg for mye opp i "Må ha six-pack"-stilen. Det ser utrolig dumt ut med six-pack på veldig tynne gutter. Bygg volum, og bygg muskler.

Jeg kan faktisk rangere oss som veldig like. Veier selv 56 kilo, og er veldig tynn. Six-pack på meg hadde bare sett teit ut med de tynne armene, lårene, og leggene jeg har.

Kjør 3 styrkeøkter i uka, med en lang kondisjonsøkt.

Når du får volum og muskler, så ville jeg begynt å fokusere på six-pack'en.

Fisk i seg selv er sunt, men ikke brødet og dressingen.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Jeg er egentlug ikke så veldig tynn. Har en mage sm stikker ut, , ville ikke sagt at jg er feit heller. Men, leggene er feite kan jg si. Hvis du hadde setting pa Meg, hadde du nok sett at jeg er en normal og en liten gutt ..uten muskler.

Mn jeg er ikke tynn, heller ikke feit. Problemet er at jeg e

r litt mindre hoy. Hva om jg slutter å vokse etter styrke..?

Noen skrivefeil rettet opp.. Beklager. skrevet fra mobil.

Endret av ZPAS
Lenke til kommentar

Det er nytteløst å prøve å løpe seg til sixpack. Jo mer du veier, desto mer forbrenner du per meter, ettersom det krever mer energi å flytte på flere kg. Med snaue 54 kg på kroppen, forbrenner du lite energi per meter i forhold til en mann på 70 kg, for eksempel. Det vil ta lang tid å løpe bort fettet. Med andre ord, bygg muskler og bli tyngre før du prøver å få bort fettet. I tillegg må du ha et godt kosthold. Dessuten veier du bare 54 kg, og jeg vet jo ikke hvor høy du er, men det er som regel som lite å regne.

Hva mener du med å slutte å vokse etter styrke?

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Hvorfor skulle man slutte å vokse? Det går nok helt fint så lenge du har god teknikk. Store baseøvelser stimulerer derimot til økt testosteronnivå, og det vil føre til at du vokser og bygger muskler.

Da jeg var 15 år veide jeg 50 kg. Jeg var liten, tynn og svak. Da jeg var 16 år og konfirmerte meg, veide jeg 54 kg, selv om jeg var like høy som jeg er nå (ca 1,78 m). Da jeg var 17 år begynte jeg med styrke- og kondisjonstrening på et treningssenter. Da hadde jeg vært bevisst på den lave vekten min i noen måneder og hadde spist mye for å fete meg opp. Da veide jeg i underkant av 60 kg. Nå, litt over et år senere, veier jeg 70 kg, klarer å løfte min egen vekt og er mer veltrent enn de fleste på min alder. Det er ingen som ser at jeg en gang var mindre og veikere enn klassekameratene mine nå.

Budskapet mitt er at du fint kan nå målene dine, om det er å få sixpack eller bare se bedre ut, hvis du jobber for det. Det er viktig å ikke forhaste seg. Tenk langsiktig. Ikke tenk at du skal ha sixpack med en gang og derfor løper deg ihjel på tredemølla. Sett deg langsiktige og realistiske mål. Lag en periodeplan og planlegg flere treningsperioder i fremtiden. Som for eksempel at først skal du bygge deg opp en grunnleggende styrke og kondisjon, så skal du jobbe med å legge på deg, så skal du fokusere på å få lavere fettprosent.

Lenke til kommentar

Ahh..Takk, hvordan bør jeg trene? (pushups, situps...You name it.uten å trene på treningstudio , selfølgelig.

Så jeg kan bli stor vis jeg bare øker massen? egentlig var jeg 50kg for noen måneder siden selv..Men har vist lagt på meg :O

Endret av ZPAS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...