Gå til innhold

Beste og sikreste måte å lagre data på?

KarmaZ

Anbefalte innlegg

Man kan i alle fall håpe på det.

Alternativt kan man kjøpe skikkelige disker i utgangspunktet, og kjøre RAID6 i NAS eller hard/soft RAID6 i en PC.

Raid 6 med Hitachi disker er over gjennomsnittet bra, hvis ikkje det lureste :)

Jeg tok I'en i RAID litt for seriøst, og kjøpte Seagate-disker. :omg:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan i alle fall håpe på det.

Alternativt kan man kjøpe skikkelige disker i utgangspunktet, og kjøre RAID6 i NAS eller hard/soft RAID6 i en PC.

Raid 6 med Hitachi disker er over gjennomsnittet bra, hvis ikkje det lureste :)

Jeg tok I'en i RAID litt for seriøst, og kjøpte Seagate-disker. :omg:

Jeg har nå bare Seagate og Hitachidisker i raid-6 på hovedserveren, så du klarer deg nok fint du også :p

16 stk Seagate 4TB desktop og 16 stk Hitachi desktop

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har en NAS med 4 disker, speilet. Ryker 1 eller 2 disker så setter jeg inn en ny.

Alle bilder og video jeg har laget selv er syncet mot jottacloud (ubegrenset plass)

I tillegg tar jeg backup av og til på ekstern 6 tb disk som jeg har liggende i et velv på jobb.

Tviler vel på at det finnes en 100% måte å sikre sine data på, men med å ha samme data flere plasser så kan man komme tett på 100%

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Kombinerer man et par offsite-løsninger i form av skylagring eller eksternt NAS gjerne i kombinasjon med eget RAID og COW-filsystem har man gjort en god sikring. Med enkelt-disker er det ikke et spørsmål om det kommer til feile, men når. Det å sikre seg mot flom, brann og andre naturkatastrofer gjør man med å lagre ting flere fysiske steder, forsåvidt en grei tjeneste integrert i skylagring. Husk sterk kryptering på sensitive ting, spesielt om man benytter amerikanske tjenester. 7-Zip med et godt passord holder vann enn så lenge.

Lenke til kommentar

Hehe. Standhaftig tråd dette.

Fra 2012 (jeg spilte inn eksterndisker med e-sata grensesnitt)

Bumpet i 2016

Og pånytt et år senere.

Jeg får vel oppdatere mitt innspill til skybasert lagring hos Jottacloud. I tillegg til private «gode» NAS med redundante drives i raid som komplement til lagring i sky.

Eksterne disker med usb grensesnitt er fremdeles for varierende i kvalitet og integritet til å bli kategorisert som «sikkert»

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...