KarmaZ Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Heei, jeg har et spørsmål, kanskje logisk for de som vet, men forsøker anyway. Har et par hundre GB med data (bilder, video og tekstdokumenter) hovedsaklig, som jeg ønsker å sikkerhetskopiere en plass. Hadde det tidligere på en ekstern harddisk, men når den tok kveld mistet jeg bortimot 1/3 av innholdet, eller det er enda på disken men får ikke fram innholdet :/ Derfor lurer jeg på hva er den sikreste måten i å lagre data på? Har hørt at ekstern harddisk ikke er egnet for langtidslagring. Brenne noe og det viktigste innholdet over på en disk elns? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 En ekstra intern disk er på den måten sikrere enn ekstern. Men en fullgod backup krever fysisk adskillelse. Å brenne til DVD er en enkel løsning, men noe tungvindt. Bruker selv en NAS som er plassert et annet sted, men det koster jo noe mer. Online backup kan være en god ide, men det krever god internett linje. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) Å flytte ting til en ekstern harddisk er ikke sikkerhetskopiering. Det er bare dumt. Å kopiere ting til en ekstern harddisk er bra. Hvis du skal ha skikkelig sikkerhet kan du kopiere til to disker, og oppbevare en av dem et helt annet sted (ikke i samme bygning). Hvis det er noe som ikke er egnet for langtidslagring, så er det DVD'er. Unntaket er DVD-RAM, men det koster en del. Endret 22. januar 2012 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Sikkerhet får du som sagt over kun vist du har samme innhold på flere steder. Eksterne disker virker til å ha en stygg tendens til å ryke, men med innholdet på pc og minst en ekstern disk lagret i annen bygning er man gangske sikker. Selv har jeg innhold jeg ikke vil miste lagret på følgende måte: - Live på server hjemme hos meg selv. - Backup over innternett til NAS hos mine foreldre - Backup en gang i blant til ekstern disk Dermed er jeg sikret mot uhell med sletting, vann, lyn, tyveri og rene maskinkrash. Lenke til kommentar
xRun Skrevet 28. januar 2012 Del Skrevet 28. januar 2012 Jeg stemmer i her. Tvillingbackup eksternt på harddisk oppbevart adskilt fra hverandre og fra maskinen. Test integriteten deres periodisk, tar den ene kvelden bytter du den og speiler over innholdet fra en intakt kopi. Etter noen år kopierer du innholdet over på nye (trolig større og raskere) disker for fortsatt lagring. Backup på optiske medier (sist jeg testet var rundt 3-4 år siden) er både upraktisk og mindre holdbart. Da jeg gikk over til harddisk var ca. 5% av platene uleselig, selv om de bare hadde ligget i hver sin jewelbox uten å bli utsatt for noe påkjenninger. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. januar 2012 Del Skrevet 30. januar 2012 For eksterndisk vil jeg allerhelst anbefale en eller flere med E-Sata interface. Det blir data integritet/signal messig som en intern disk med tanke på data overføring/skriving. Ekstern disk med USB/Firewire har desverre gitt mye dårlige og varierende resultater grunnet at boksen har kontrollere som konverterer USB-IDE/SATA med ymse kvalitet.Samtidig koverteres det jo også i PC enden. E-Sata trenger ingen konvertering til en SATA disk i et ekstern kabinett og er mye tryggere slikt sett. En annen gevinst er "lik hastighet" som en intern disk. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 1. februar 2012 Del Skrevet 1. februar 2012 Sikkert lagring får du ved å bruke eit datalagringssystem med støtte for checksum av datablokker, som kan drive med self healing og replikere seg sjølv til ein anna lagringsserver på ein plass på kloden. ZFS eller HammerFS er det veldig interessante teknologier som løser dette. Men det er ingen garanti mot f.eks solstormer som kan forårsake enorme menger elektromagnetisk støy. Lenke til kommentar
Nyåret Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 Vet at det er en gammel tråd, men lurer på om noen har noen oppdaterte innspill her? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 Bortsett fra skylagring, mener du? 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 Det sikreste er ikkje alltid det beste ZFS/BTRFS er typisk sikkert, men ikkje alltid det beste hvis man ikkje har den villeste aning om linux og hvordan man setter det opp. Mange vil bruke datamaskinen til andre ting en bare lagring, da kan windows være bedre. Selv kjører jeg "all in", med Lokal lagring på raid-6 array'er, på windows, backup på Windwos server og backup på ZFS box. I tillegg har jeg både Jottacload og Dropbox. Skal sies at jeg har lagringsfetish da Lagring på USB harddisk har jeg sluttet med for MANGE år siden. Forbanna usbkontrollere som tar kvelden i disse eksterne diskene. Billig dritt. 1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 16. juli 2016 Del Skrevet 16. juli 2016 Ikkje bruk BTRFS. Men ZFS er derimot veldig bra. Uansett sett, folk flest bør velja ein skyleverandør for langtidslagring, så kan ekspertane halde på med ZFS. Med ZFS kan du også lage iSCSI volumer som Windows ser på ein som block device. Det gjer det veldig enkelt å bruke Windows saman med ZFS. Lenke til kommentar
Nyåret Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Men hvis man likevel ønsker å lagre det på noe som ikke er sky. Hva anbefalles da? Er det for eksempel noen eksterne harddisker som skiller seg ut? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Historisk sett så er steintavler og papyrus veien å gå. Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Kjøp eksterne disker, fjern dem fra de kjipe boksene de kommer i og montér dem i bedre kabinetter. Eller la dem være der de er og kjøp bedre kabinetter hvis de originale dør. Som Nizzen sier over er kontrollerne som regel den svakeste delen i en ekstern disk og om den slutter å fungere er det nesten alltid bare å transplantere den over i en ny boks (så lenge den ikke har gått i gulvet eller no' sånt da) så vil den fungere igjen. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Man kan i alle fall håpe på det. Alternativt kan man kjøpe skikkelige disker i utgangspunktet, og kjøre RAID6 i NAS eller hard/soft RAID6 i en PC. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Man kan i alle fall håpe på det. Alternativt kan man kjøpe skikkelige disker i utgangspunktet, og kjøre RAID6 i NAS eller hard/soft RAID6 i en PC. Raid 6 med Hitachi disker er over gjennomsnittet bra, hvis ikkje det lureste Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Hvis trådstarter hadde ønsket råd om en state-of-the-art løsning til maksimal pris, så hadde det sikkert blitt nevnt. Greit at en pimper sin egen lagringsløsning, men det må da gå an å gi råd uten å bruke selv selv og sine egne fetisher som referanse for ett og alt. Når det gjelder eksterne disker har jag hatt en del av dem opp gjennom årene og har aldri opplevd at en av dem har oppgitt ånden. Boksene har dødd en rekke ganger, men etter transplantasjon har selve disken alltid vært A-OK. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Men hvis man likevel ønsker å lagre det på noe som ikke er sky. Hva anbefalles da? Er det for eksempel noen eksterne harddisker som skiller seg ut? Et av forslagene var å speile til et NAS som står hos et annet familiemedlem. Da er man sikret mot å miste data som følge av brann eller tyveri i eget hus. Men dette kan jo også betegnes som "skylagring". Jeg har en brannsafe med usb-plugg som jeg kan legge ekstern usb disk i, og kople til PC slik at hele safe'en er en ekstern disk. Men den er gammel med bare usb2.0 interface, så den er ikke egnet til store videofiler for eksempel. Og som andre her påpeker så er selve usb kontrolleren et problem i seg selv. Et alternativ kan være diskrammer med mulighet for "hot-plugging". Da kan man utføre backup, og så trekke disken ut av rammen og legge den i en brannsafe. Men da er man fremdeles ikke sikret mot tyveri. Om aversjonen mot skylagring er på grunn av at innholdet på disken kan være forretningshemmeligheter, så finnes det vel krypterings-alternativer som burde sikre mot uautorisert bruk. For å være 100% sikker på å ikke miste data er det vanskelig å komme unna en eller annen form for skylagring. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 17. juli 2016 Del Skrevet 17. juli 2016 Hvis trådstarter hadde ønsket råd om en state-of-the-art løsning til maksimal pris, så hadde det sikkert blitt nevnt. Greit at en pimper sin egen lagringsløsning, men det må da gå an å gi råd uten å bruke selv selv og sine egne fetisher som referanse for ett og alt. Når det gjelder eksterne disker har jag hatt en del av dem opp gjennom årene og har aldri opplevd at en av dem har oppgitt ånden. Boksene har dødd en rekke ganger, men etter transplantasjon har selve disken alltid vært A-OK. En ting som jeg har hatt god erfaring med er å bruke en USB "dropin" Sata adapter, til å sette en vanlig satadisk i. Deretter kopiere det man vil inn på disken. Jeg lar disken ligge direkte inn i en treskuff. Har funket fjell sålangt. Har ganske mange ekstra disker liggende i tilfelle. Utrolig lettvint, og med USB 3.0 så går det raskt nok også. Samme adapter kan selvfølgelig brukes på 2.5" disker og ssder 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå