Gå til innhold

AVCHD: Videoredigering for "Dummies........"

Anbefalte innlegg

Hei!

For et drøyt år siden "investerte" vi i et Sony HD kamera (HDR-CX550VE). Disse MTS filene blir lastet opp på nettverkets NAS (D-Link DNS 323).

Så lang er alt greit..........

Fra NASén kjøres de uredigerte og enkelte MTS-filene på en Epson HD prosjektor (EH TW4400), via D-Links BoxeeBox, på et 3 meter DreemScreen lerret. Kvaliteten er upåklagelig.

Nå kommer vi til det mer kompliserte (for meg), nemlig redigeringen av disse MTS-filen.

Kjøpte Pinnacle Studio HD 15 for å gjøre jobben. Har brukt Pinnacle tidligere for å gjøre samme jobben, men da på DV filmer i 4:3 format, med dertil begrenset kvalitet og oppløsning............

Jeg redigerte en "snutt" på ca 2 minutter (MTS-filer) og lagret denne på 4 forskjellige formater; AVI, MOV, MP4 og MKR (tror jeg det var). AVI filen ble på ca. 640 MB, MOV og MP4 på ca. 250 MB, og MKR filen ca. 540 MB. Når jeg så skulle kjøre disse på prosjektoren fra NASén var overraskelsen stor! AVI filen var ubrukelig, kornete og hakkete. MRK filen ga verken bilde eller lyd (Skylder dette på BoxeeBoxén og mangel på formathåndtering, - kanskje.....). Det beste resultatet var MOV og MP4 filene. Disse 2 hadde nesten samme kvalitet som var for så vidt akseptabel, men likevel langt fra så god (klar og skarp) som den uredigerte MTS filen.

Redigeringen ble gjennomført på en Dell Studio 15 LapTop. Denne strekte seg til sine yttre begrensninger, og pustet og peset under redigeringsprosessen...........

Har i senere tid annskaffet meg en Apple MacBook Pro med 8 GB internminne og en i7 prosessor. Hadde håp om at redigering på denne skulle være mulig.

Mine spørsmål er:

- Hvilket program (til MacBook Proén) bør jeg velge til å redigere HD filmene? (iMovie tar ikke MTS-filene mine.... :( )

- Hvordan (hvilket format) bør jeg lagre de redigerte filene for at jeg ikke skal få noen kvalitetsforringelse? (Disse kvalitetforringelsene er lett synlig på et 3-meters lerret...)

- Vil MacBook´en duge som "Hard Ware" til dette formålet?

Takknemlig for svar!

Mvh

NiRuKo

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...