Gå til innhold

Hvilket stativ skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe et stativ til mitt Eos kamera, men hvilken skal jeg kjøpe? Noen forslag?

Ser at prisen varierer mye, alt fra noen hundre til flere tusen. Hva er den store forskjellen?

Jeg har ingen budsjett å forholde meg til, men stativet må kunne vinkle kamera 90grader, altså rett opp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rimeligste akseptable stativ som flere her bruker er Velbon sherpa 600R, hvis du spanderer på deg ca 2000.- har du fler gode stativer og velge av,bare husk at stativhodet burde klare en kamera/objektiv-vekt på minimum 4kg hvis du ikke har ekstrem store/tunge objektiver da.

Foreksempel manfrotto 055XPROB med kuleledd 498RC2, ikke det beste kulehodet i følg enkelte brukere men et genialt stativ.

http://www.youtube.com/watch?v=12jwxXRin-o

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Skal kjøpe et stativ til mitt Eos kamera, men hvilken skal jeg kjøpe? Noen forslag?

Ser at prisen varierer mye, alt fra noen hundre til flere tusen. Hva er den store forskjellen?

Jeg har ingen budsjett å forholde meg til, men stativet må kunne vinkle kamera 90grader, altså rett opp.

Som du sier er det stativ i alle prisklasser. De aller billigste er ikke kraftige nok for å holde speilreflekskameraer rolig nok. Som Nautica sier det mange på forumet som anbefaler Velbon Sherpa 600R som det rimeligste stativet med OK kvalitet. Jeg har ikke prøvd dette selv.

Jeg synes det er en del ting du bør tenke gjennom, litt om noen kriterier:

Høyde: Det er veldig ubehagelig å ha et for kort stativ så du må stå krumbøyd når du bruker det. Din egen høyde er altså avgjørende for hvor høyt det bør være. Bruker du midtsøylen for å få det høyt nok blir stabiliteten dårligere.

Tyngde: Tunge stativ er generelt enklere å lage stabile enn lette. Lette er dyrere enn tunge gitt samme stabilitet. Er det for tungt blir det liggende hjemme.

Bruksområde: Video/Stillbilder krever litt forskjellig stativhode, det finnes også kombihoder.

Tungt utstyr krever mer av stativet enn lett. Spesielt telelinser øker krav til stabilitet.

Makro: Skal du ta bilder ned mot bakken bør du sjekke hvor lavt du kan komme med stativet.

Skal det med på reise? Sammenpakket lengde betyr en del for hvor enkelt det er å ta med.

Sist, men ikke minst, trenger du stativ? Mange klarer seg uten. Jeg har flere og er på ingen måte mot stativ, men det er greit å ha klart for seg hva det skal brukes til før man kjøper. Det gjør det også lettere å velge.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Har selv hatt et stativ fra Elkjøp til 299,- (Hama) og dette klarer fint og holde kameraet helt rolig. Dog så er ikke et slikt stativ veldig stødig med tanke på hvir man kommer borti det etc.

Så til amatørbruk så holder det stort sett lenge med ett billig stativ.

Jeg kjøpte meg dette stativet for en stund siden:

http://www.japanphoto.no/product/stativer/kamera-stativer/induro-adventure-m-hode-akb2/

Grunnen til at jeg byttet ut mitt langt billigere Hama stativ var at utstyret ble tungt. Hvis man skal ha en 5D MK II m/batterigrep og 70-200 f/2.8L USM IS II på, så er ikke det billige stativet noe å satse på.

Jeg vurderte også Manfrotto 055, men syntes dette var alt for tungt. Det veier ganske mye mer enn stativet fra Induro og stødigheten kan vertfall ikke jeg kjenne forskjellen på. (Ja, jeg prøvde det i butikken)

Dessuten var Induro stativet billigere. Kulehode følger med.

Men jeg annbefaler deg å kjøpe et enda større hode hvis du skal bruke objektiver som 70-200 f/2.8L USM IS II. Det blir brått veldig mye krefter på liten flate med det orginale kulehodet. Det fungerer bra, men man bør være litt obs :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...