Gå til innhold

Program til å "reparere" ødelagte bilder?

Anbefalte innlegg

jeg prøvde på foto-delen av forumet, men fikk ikke noe bra svar.

Her er hva jeg postet:

smart som jeg var så formaterte jeg bort noen MB med bilder. Jeg glemte å ta backup av my pictures, jippi! Samboeren min ble mildt sagt forbanna, heh.

Jeg brukte et "getdataback" program og fikk gjenopprettet noe av det.  

Noen få bilder er uskadet, men det jeg lurer på er:

Mange av bildene går an å se som thumbnails, men når jeg dobbeltklikker og skal se dem i full størrelse så får jeg bare beskjed om at bildene ikke er visbare (eller noe sånt). Photoshop vil heller ikke vise bildene.  

Noen måte å fikse dette på eller? Alle valpebildene av bikkja vår bl.a. er vræka på denne måten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja... jeg foreslaar at du skyter bikkja, og skaffer deg en ny en. Saa kan du jo ta massevis av bilder baade forfra og bakfra samt sidelengs.

Er det noe mer du lurer paa, saa er det bare og spoerre.

PS. Hvis spoersmaalet ditt er "hvordan kan jeg finne sletta filer", saa kan du jo bruke google.

Lenke til kommentar

du er jo helt mongo, du svarer jo ikke på en dritt av det jeg spurte om.

Hvis du prøver å være morsom så tror jeg ikke det slo helt an heller.

Til dere andre: jeg ønsker å reparere korrupte bmp filer, og lurer på om det finnes et program som kan gjøre dette for meg.

Lenke til kommentar

Synes han var litt morsom jeg da.

Men for å være ærlig tror jeg det er lite du kan gjøre. Bilder er uhyre komplekse. Jeg tok et kjapt søk på nette og fant ikke noe. Jeg jobber som designer selv, og hvergang jeg har kommet over korupte filer har de blitt gitt opp som ødelagte for alltid.

Men søkt litt på nette og noe du kan prøve først er i Photoshop er et en funksjon under File: Open as. Velg denne og definer bilde som BMP og åpne det.

Så fant jeg dette på nette for videre behandling:

If you find a bad image, then open it in your image editor and create a new blank image (don't copy it from the clipboard yet). Once you have created and saved the new blank image, then copy the pixels using the clipboard. If this doesn't work, try saving the image in a new format. Try TIFF, PCX, BMP or anything just to test the image.

AKIRA

Lenke til kommentar

AKIRAx24 - Jeg tror du har misforstått en smule. Han har slettet de originale bildene (etter hva jeg forstår), dette har ikke noed med ødelagte bilder å gjøre, men SLETTEDE bilder, så hva han opplever er at Windows har thumbnails av disse bildene, men finner bare dead links da original versjonen ikke lengre eksisterer.

Om det er hva som skjedde, er den eneste løsningen å bruke et data recovery program, som f.eks. Easy Recovery Professional, som søker gjennom harddisken og viser deg en liste over filer du har slettet (altså etter å ha tømt papirkurven), og det burde være en sjanse for at du kan hente de tapte bildene igjen. Programmet koster penger, men det finnes gratis program for slikt og, selv om de neppe er like effektive. Prøv et søk på google ( f.eks. +"data recovery software" +freeware )

PS!! Bruk maskinen MINST MULIG før du gjør dette! Desto mer du bruker den, desto fler av disse filene overskriver du på HD'en, og da kan neppe selv IBAS hjelpe deg (noe som ville kostet deg rundt 13k uansett fall hehe, men hva gjør man ikke for kjærligheten).

Lenke til kommentar

What the.. Jeg var SIKKER på at jeg redigerte posten min! :roll: Jeg leste din første igjen etter ha å skrevet det, og så at jeg var helt på jordet.. beklager! Er trøtt og greier (standard unnskyldning, men jeg er virkelig det!) :D

Lykke til uansett, jeg håper det ordner seg. Photoshop tipset høres kurant ut, bruker PS selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...