Gå til innhold

CS5 automation hjelp: Hvordan automate copy-paste av layers fra en PSD fil over til flere andre?

Anbefalte innlegg

Som emnetittelen sier, lurer jeg på hvordan jeg skal gå fram for å lage en automation (en action) som

1. kopierer alle layers i en gitt bildefil (f.eks X.psd)

2. paster alle layers i x.psd over til jpegs i en mappe og saver dem som nye psd-filer.

Jeg har lest meg grønn i trynet på diverse nettsider, googlet opp og ned, uten å finne et svar.

Det går an å åpne x.psd og en jpeg fil jeg vil overføre layers til, men å dra over layers fra en PSD til 100 jpegs for å manuellt save er en prosess jeg ikke har interesse av å begi meg ut på.

Noen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker på denne, men siden ingen har svart så prøver jeg meg.

Så vidt jeg vet så kan ikke layers lagres som jpeg, de må lagres som copy i psd eller annet format som adobe foreslår.

Du må ta ett bilde som du gjør slik som du ønsker med alle bildene mens du "record action".

Etter det kan merke alle de andre bildene, åpne Action og kjøre på. Da skal Action automatisk gjøre akkurat som du gjorde med det første bildet.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

arthon, din fremgangsmåte er utvilsomt en som jeg ville ha valgt, om det var slik at jeg kunne gjøre alle justeringslagene på nytt. Å lage nye kopier av lagene det er snakk om vil være særs møysommelig, og er heller ikke aktuellt, påtross av at fremgangsmåten hadde fungert.

Torbjørn, linken du henviser til besvarer dessverre ikke mitt spørsmål.

Som igjen er:

Hvordan, hvis mulig, kan jeg automatisere følgende prosess:

Overføre eksisterende ca 20 layers fra en eksisterende PSD-fil

til en mappe jpegs

for så å save disse jpegs som PSD-filer i en annen mappe.

Dette UTEN å manuelt dra layers fra opprinnelig PSD-fil og over til de nye jpegsa (for tidkrevende)

Lenke til kommentar

Du formulerer deg litt underlig her.

Såvidt jeg forstår, så er det følgende du mener:

1) Du har en psd-fil med et snes layers - adjustment layers, effekter og annet.

2) Du har en mappe med en masse jpeg-filer.

3) Du ønsker å åpne alle disse jpeg'ene i Photoshop, men at hver og en også får alle disse layerne fra psd-filen din oppå seg, og at hver enkelt fil med 20 layers + jpeg-layer så lagres som en ny psd-fil.

Er dette riktig forstått?

Tror nok du kan lage operasjonen for det å stappe inn alle de 20 layerne som en Action, og så kan du kjøre en File->Automate->Batch på denne Actionen.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Korleis er det ikkje eit svar på spørsmålet? Slik eg forstod funksjonen (har ikkje PS, so kan ikkje teste sjølv), lagrer den alle laga i ei PSD-fil som separate filer. Du kan velge format, deriblant JPEG og PSD. Om du treng både JPEG-filene og PSD-filene kan du vel då berre køyre skriptet to gonger. Kva er det eg ikkje forstår?

Lenke til kommentar

Trondster:

Du har tydligvis forstått hva jeg mener. Løsningen din er i og for seg grei, men hvordan gå fram for å utføre den, det er det som er spørsmålet.

Det nærmeste jeg kommer en løsning er at det går an å høyreklikke på lagene jeg vil flytte fra PSDfilen til et annet JPEGbilde, trykke duplicate og velge til hvilken destinasjon lagene skal kopieres til.

Problemer med denne løsningen er at lag fra en fil kun kan kopieres til (a) en annen åpen fil (b) kun èn fil av gangen (det går ikke an å velge filer i en mappe, eller flere filer av gangen som destinasjon for kopierte layers.

En eventuell action på dette fører til at actionen begrenses til bruk kun mellom de to filene, og blir dermed nytteløs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...