Garrian Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) Heisann, Jeg har ett problem med min BMW 320i e36 1993mod sedan. Problemet ble oppdaget da jeg satt i bilen en kald dag med motoren på tomgang og varmen på full fyring, mens jeg koblet på bilstereoen. Jeg satt kanskje en time eller to mens bilen stod på tomgang. Da jeg skrudde av tenningen og gikk ut hørte jeg en boble-lyd, (noe lignene lyden som oppstår når man tømmer vann fra en 1,5liters brusflaske.). Jeg kikket rundt panseret og det var en dam under bilen. Jeg trodde først det var olje, men det viste seg å være vann som hadde blandet seg med drit på gulvet og fikk en olje-lignende-konsistens. Det lekker med andre ord fra kjølesystemet en plass. Jeg startet bilen opp igjen dagen etter og fant ut at det kom fra radiatoren. Jeg tok ut radiatoren, spylte den innvendig med hageslangen, samme gjorde jeg med slangene som går til motoren. Jeg stramte så skruene i bunn og fylte så på ny kjølevæske, ca 40% blanding på øyemål. Jeg fikk kanskje på 1 liter eller 2. Jeg startet motoren for å få væsken til å sirkulere, men nivået i tanken gikk aldri ned. Jeg klemte på noen slanger her og der og da sank nivået i beholderen litt, så satte jeg på korken og tok ut på en liten tur. Temperaturmåleren gikk ganske fort fra 0%, til 50% (driftstemperatur), men den stoppet ikke der. Jeg kom ikke langt før den beveget seg mot det røde. Jeg stoppet opp og åpnet panseret, nå dryppet det en del fra bunn av radiatoren. Jeg fylte på litt mer væske og kjørte ett stykke til, og samme problemet oppstod, når jeg nå åpnet lokket fosset det ut kjølevæske. Jeg kjørte så hjem, men rett før jeg kom hjem ble den så varm at varsellyset kom på. Jeg stoppet opp og ble stående for å kjøle den ned. Jeg kom meg etterhvert hjem og parkerte i garasjen. I dag tenkte jeg at jeg skulle se på problemet igjen. Det jeg gjorde var å bytte lokk på radiatoren, samt at jeg fant ut at lufteskruen var fucked. Denne skruen var knekt og det var skrudd en treskrue ned i senter av skruen. Jeg skrudde ut denne knekte lufteskruen, og fylde på med kjølevæske og lot motoren svive til den nådde driftstemperatur. Og nå stoppet den faktisk på driftstemperatur, noe den ikke gjorde før. Jeg tenkte at nå var endelig problemet løst, men jeg hadde ikke før tenkt tanken så kom det en mye damp ut fra denne lufteskruen, men vann temperaturen var fortsatt OK. Jeg slo av motoren og gikk inn for å forhøre meg her på forumet. Så, er det noen som har en anelse om hva problemet kan være? Dersom jeg hadde hatt en lufteskrue som passet å skrudd denne i, kunne da problemet vært løst? Eller er denne dampen et annet problem? EDIT: Lastet opp bilder av 2 skruer; Den hele er fra en BMW318is som jeg tenkte å bruke, men det var feil gjenger på den. Den andre er den knekte skruen med en treskure skrudd inn i senter: Endret 22. januar 2012 av Garrian Lenke til kommentar
Solosuper Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Verksted skifte termostat og slikkelig lufting av systemet. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Jeg vet jo ikke hvor varmt det ble, men en bensinmotor på tomgang vil somoftest bli varm nok til at vifta skal starte og kjøle den ned selv om det er ganske kaldt ute, så det er fullt mulig at det kan være vifta som ikke fungerer. Det er normalt at temperaturnåla kan gå ganske så høyt dersom det er luft i systemet, så lufta må ut. Jeg er litt usikker på nøyaktig hvorfor det skjer, men det er vel kanskje fordi blokka ikke bli kjølt skikkelig der det ligger luft, og det gjerne er der temperatursensoren står (fordi det skal være mulig å oppdage at den har lite kjølevæske eller noe) Den lufteskruen må fikses. Den må være 100% tett akkurat som alt annet i kjølevæskesystemet. Lokket skal ha trykkventil som åpnes hvis trykket blir alt for høyt. Når kjølevæska blir varm blir det trykk i systemet, og det er en del av det som skal øke koketemperaturen til kjølevæska (frostvæske og trykk bidrar begge). Hvis du har et hull på en slange et sted vil det presse seg ut væske der når trykket øker, samt at trykket aldri vil nå normalt nivå og dermed koketemperaturen til kjølevæska blir for lav. Lenke til kommentar
Garrian Skrevet 22. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2012 gxi skrev (På 22.1.2012 den 17.55): Jeg vet jo ikke hvor varmt det ble, men en bensinmotor på tomgang vil somoftest bli varm nok til at vifta skal starte og kjøle den ned selv om det er ganske kaldt ute, så det er fullt mulig at det kan være vifta som ikke fungerer. Det er normalt at temperaturnåla kan gå ganske så høyt dersom det er luft i systemet, så lufta må ut. Jeg er litt usikker på nøyaktig hvorfor det skjer, men det er vel kanskje fordi blokka ikke bli kjølt skikkelig der det ligger luft, og det gjerne er der temperatursensoren står (fordi det skal være mulig å oppdage at den har lite kjølevæske eller noe) Den lufteskruen må fikses. Den må være 100% tett akkurat som alt annet i kjølevæskesystemet. Lokket skal ha trykkventil som åpnes hvis trykket blir alt for høyt. Når kjølevæska blir varm blir det trykk i systemet, og det er en del av det som skal øke koketemperaturen til kjølevæska (frostvæske og trykk bidrar begge). Hvis du har et hull på en slange et sted vil det presse seg ut væske der når trykket øker, samt at trykket aldri vil nå normalt nivå og dermed koketemperaturen til kjølevæska blir for lav. Takk for bra svar. Jeg lastet nå opp bilder av skruen, tror du den knekte skruen vil være tett nok? Evt. hvor kan jeg skaffe en ny skrue? Men som sagt så alt ut til å fungere bra helt til det kom en sky av damp ut lufteskruen når temp.måleren stod på normal driftstemp, dersom lufteskruen hadde vært på plass og tettet hullet, hva ville skjedd da? Ville det fungert, eller er noe galt når det faktisk oppstår damp? Det jeg konkluderer med er at luften nå er ute etter at jeg lot motoren svive en stund med lufteskruen ute (lokket på radiatoren var på under luftingen, betyr det noe under lufteprosessen?), men at kokende vann/damp kom ut lufteskruen. Jeg vet ikke hvorvidt dette stemmer, men det er bare det jeg tenker. Hvorfor oppstod det en lekasje i hele tatt? Bilen ble kjørt hjem fra Mandal til Stavanger uten noe som helst problemer noen dager før, og den har vært i bruk etter det. Lenke til kommentar
Solosuper Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Kort svar igjen, men vent skal du se jeg har rett. Seff ny skrue. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå