Gå til innhold

Hvor blir "kirkeskatten" min av?

Anbefalte innlegg

Hei,

Beklager hvis detter er feilpost, mulig den passer bedre i juss el.

Er det fortsatt slik at kirken/annet trossamfunn får et beløp for hvert skattebetalende medlem? Jeg har aldri vært medlem av et livssynssamfunn, men jeg leste et sted at da får kirken disse pengene uansett, og at du er nødt til å være medlem av noe for å bestemme hvor disse pengene skal gå. Har jeg alternativer til human-etisk forbund, hva om man er medlem av Amnesty el.?

Prøvde å google dette, men fant mange gamle/motstridende svar, og jeg vet ikke om ting har forandret seg de siste årene.

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke medlem, jeg lurer på om "min del" fortsatt går til kirken. Jeg har hørt dette nevnt i flere sammenhenger, men fant også kilder som hevder at det ikke er slik.

eksempelvis denne:

(Hvis du vil at din andel av "kirkeskatten" (ca. kr. 700,- årlig) skal gå til noe annet enn statskirken, må du også melde deg inn i Human-Etisk Forbund (HEF) eller et annet tros- eller livssynssamfunn.)

kontra denne.

Dersom det er slik at jeg må melde meg inn i noe, er jeg også nysgjerrig på ikke-religiøse alternativer til human-etisk forbund.

Lenke til kommentar

Jeg mener det er noenlunde slik:

Statskirken får X kroner over statsbudsjettet.

Human-Etisk forbund (f.eks.) får deretter X delt på antall statskirkemedlemmer ganger antall HEF-medlemmer.

Du kan ikke unngå å betale denne skatten, det eneste du kan gjøre er å melde deg inn i en annen organisasjon slik at skattepengene dine flyttes fra statskirken til denne organisasjonen.

Det eneste ikke-religiøse alternativet til HEF er vel Sosialhumanistene:

http://no.wikipedia.org/wiki/Sosialhumanistene

Edit Piaf:

Alt som er må vel nevnes:

http://no.wikipedia.org/wiki/Alt_som_er

Alt som er søker å være et trossamfunn som ikke legger begrensninger på hva dets medlemmer kan tro. Som trossamfunn er Alt som er noe utradisjonelt. [1] Videre er Alt som er mot statsstøtteordningen til trossamfunn, og betaler tilbake selv statsstøtten til sine medlemmer.
Endret av Strappado
Lenke til kommentar

Hvis dere vil slutte å betale kirkeskatt må "dere" slutte å stemme AP. Med FrP politikk får man større råderett til å fordele pengene sine selv.

Eller med Venstre... Faktisk er FrP et mer eller mindre religiøst parti... Venstre er derimot et liberalt parti. Venstre vil også skille stat og kirke.. Venstre vil likestille alle tros- og livssynssamfunn!

Fra Venstres stortingsvalgsprogram:

13.2.2 Livssynsfrihet

I et liberalt samfunn er den enkeltes livssyn et personlig anliggende, og toleranse og respekt for andres valg og ytringer på tros- og livssynsområdet selvsagt. Staten bør verken diskriminere eller favorisere livssyn.

Derfor vil Venstre:

• Skille stat og kirke. Skillet må gjennomføres på en slik måte at det fortsatt blir rom for en bred folkekirke i det norske samfunn.
  • Likestille finansieringen av alle tros- og livssynssamfunn.
  • Oppheve bestemmelsen om bekjennelse til en bestemt religion for å inneha offentlige stillinger.
  • Endre formålsparagrafene for offentlige samfunnsinstitusjoner slik at de blir livssynsnøytrale og inkluderende.

For liberale er det forskjell på det

vi ikke liker og det vi vil forby

Dersom du er interessert i å lese mer om Venstres ideologi kan du gjøre det her.

Endret av turbonello
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis dere vil slutte å betale kirkeskatt må "dere" slutte å stemme AP. Med FrP politikk får man større råderett til å fordele pengene sine selv.

Bullshit! Frp har da ALDRI sagt et kvekk mot statskirken?

Statskirken må bort, og da nytter det ikke å stemme Frp, AP eller andre kvasi-kristne partier.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det der har de ment i alle år. Inngår i ideologien. Er nok du som ikke har fulgt med.

Jo jeg følger stadig med når Frp er i media, men har aldri hørt dette standpunktet før. Det er vel noe de ikke snakker for høyt om i frykt for å miste kristne velgere som støtter statskirka.

Endret av Griffar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det der har de ment i alle år. Inngår i ideologien. Er nok du som ikke har fulgt med.

Jo jeg følger stadig med når Frp er i media, men har aldri hørt dette standpunktet før. Det er vel noe de ikke snakker for høyt om i frykt for å miste kristne velgere som støtter statskirka.

Du følger stadig med når Frp er i media?! :!: Dagens!

Endret av spasibo
Lenke til kommentar

Eller med Venstre... Faktisk er FrP et mer eller mindre religiøst parti... Venstre er derimot et liberalt parti. Venstre vil også skille stat og kirke.. Venstre vil likestille alle tros- og livssynssamfunn!

13.2.2 Livssynsfrihet

I et liberalt samfunn er den enkeltes livssyn et personlig anliggende, og toleranse og respekt for andres valg og ytringer på tros- og livssynsområdet selvsagt. Staten bør verken diskriminere eller favorisere livssyn.

Derfor vil Venstre:

• Skille stat og kirke. Skillet må gjennomføres på en slik måte at det fortsatt blir rom for en bred folkekirke i det norske samfunn.
  • Oppheve bestemmelsen om bekjennelse til en bestemt religion for å inneha offentlige stillinger.
  • Endre formålsparagrafene for offentlige samfunnsinstitusjoner slik at de blir livssynsnøytrale og inkluderende.

Dersom du er interessert i å lese mer om Venstres ideologi kan du gjøre det her.

Blir dette som ligger meg nærmest av partiene på stortinget.. men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor staten skal finansiere livssyn organisasjoner i det heletatt.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Error again. Kristne velgere som støtter statskirka har aldri stemt Frp. Derimot har Frp sympatisører i frikirkelige bevegelser, bla. nettopp pga. motstand mot statskirka.

Gunnar Stålsett er vel vært en av de sterkeste forkjemperne for Statskirka.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.1410576

http://www.vl.no/kristenliv/nordens-prester-stemmer-til-venstre/

http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Ap-vil-ha-statskirke-1838412.html#.Txx8csba6WM

Lenke til kommentar

13.2.2 Livssynsfrihet

Derfor vil Venstre:

Blir dette som ligger meg nærmest av partiene på stortinget.. men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor staten skal finansiere livssyn organisasjoner i det heletatt.

Det er godt å høre! ;)

Håper på et borgerlig flertall til stortingsvalget! :)

Håper at Venstre, fortsetter å vokse, slik at vi kan få gjort noe fornuftig med dette landet, både miljømessig, og når det gjelder personvern (F.eks NEI TIL DLD etc.), og dyrevern og så videre =)

Så til alle som er usikker på hva de skal velge... Ta en titt på Venstres ideologi, å se om du er enig! ;) Jeg personlig håper på en allianse mellom Høyre og Venstre... FrP er jeg litt skeptisk til egentlig :p Med tanke på at de kan finne på å gjøre om Nasjonalteateret til et luxus Hotell for de rikeste :p hehe..

Mange ganger lurer jeg på hvorfor media nesten ikke nevner Venstre... Og jeg lurer mange ganger på om medias tilsynelatende likegyldighet til Venstre, kan være årsak til at andre partier, med dårligere politikk gjør det bedre på valgmålingene... Jeg tror at dersom folk flest hadde lest hele Venstres ideologi (all politikken til Venstre) så tror jeg jaggu meg at folk også hadde stemt Venstre også.... :) Eller kan det være at frihets-mennesker - liberale folk, stort sett ikke er interessert i politikk? :)

For å svare på spørsmålet ditt: Det skjønner ikke jeg heller... Og jeg tror faktisk at dersom Venstre får regjere noen år, så vil ikke livssynsorganisasjonene få et rødt øre lenger, og at de kommer til å bli mer avhengig av medlemmenes giverglede (veldedighet)... Ikke noe står i veien for at disse organisasjonene kan kreve medlemskontigent eller noe i den rettningen der, slik at de troende selv må finansiere troa si...

Det er mer i Venstres ideologiske/liberale ånd... Men Venstre vil først og fremst likestille, og gi likt, og jeg tror det vil komme til å bli i en overgangsperiode, kanskje... =)

Venstre har i alle fall den beste poltikken på dette temaet, slik jeg ser det. :)

Lenke til kommentar

i å lese mer om Venstres ideologi kan du gjøre det

Fått deg en ny misjon? :)

Ja, jeg har blitt Venstre-fanatiker :p hehe.. ;)

Øh, om det går an da... Neppe?

Vel. Jeg ble forelsket i Venstres ideologi for en stund siden, leste utrolig mye venstre-literatur, og meldte meg inn i Venstre. Og siden jeg er medlem i venstre, så følte jeg et kall her og nå til å si hva Venstre har å si om saken!

Misjonen min, er å være med å påvirke forumdebattanter til å stemme på et parti som ønsker primært å ta seg av dine og mine rettigheter, og skape et fritt og åpent samfunn. Ja, det er jo et fritt og åpent samfunn, men Venstre jobber for dette hele tiden, også når andre partier ser ut til å glemme enkelte vesentlige tin: Som for eksempel da Arbeiderpartiet og Høyre gikk inn for å innføre Datalageringsdirektivet.. Da protesterte Venstre høylytt! :)

Og når det kommer til religions-området, er jeg hundre og ti prosent enig! Stat og kirke skal skilles! Det er ikke rettferdig ovenfor et samfunn som inkluderer alle mulige livssyns-former og tro, at Staten skal favorisere en bestemt rettning innen en religion, slik vår stat favoriserer den protestantiske kristentroen mener jeg er svært galt!

Det er også galt for den Norske Kirke... Det er mange i den norske kirke som ønsker at Kirken skiller lag med staten.. De er kanskje også lei av at Arbeiderpartiet skal velge ut deres biskoper og prester, og ingen mulighet til selvstyre: Å bestemme selv?

Stem venstre! MEGET fornuftig på alle mulige måter!!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...