Reeve Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) Hei I over 1 år har jeg mer eller mindre til enhver tid vært småforkjølet. Det vil si mindre problemer med slimete hals som medfører hosterefleks. Dette er også eneste symptomet jeg merker. Formen er fin, jeg har ikke feber, jeg har vært hos legen to ganger for undersøkelse (kun fysisk undersøkelse og stikkprøve i fingeren for CRP-test, som var negativ). Likevel, hosten går ikke vekk. Det plager meg ikke nevnverdig mye, men er passe irriterende, og jeg savner å være helt symptomsfri. Spørsmålet er hva som må til for dette, og eventuelt hva som forårsaker det. Litt bakgrunnshistorie: Mat og ernæring: Jeg er en mann på 21 år, jeg verken røyker eller snuser, jeg drikker alkohol, men ikke mye (1-2 byturer i måneden, ingenting utenom dette). Jeg har et relativt lite sunt kosthold, ikke ekstremt, men et typisk studentkosthold med mye pizza, pølser, burger, kjøttdeigretter (taco, spaghetti o.l.) og kyllingfilet til middag, men også med jevnlige innstikk av fisk (laks, fiskeboller, fiskepudding). Jeg tar Möllers dobbel og Sana Sol stort sett hver dag, og jeg drikker en del brus (ca. 0.5 liter hver dag i gjennomsnitt), enda mer melk (ca. 1 liter per dag), hvor resten av dagsbehovet blir dekket med vann. Jeg spiser veldig lite sukkersnop, dvs. sjokolade, vingummi, lakris og lignende, men heller en pose potetgull innimellom som godteri. Frokost og kveldst er stort sett brødmat eller frokostblanding. Helsehistorie: Jeg har ingen kroniske sykdommer som astma, allergier eller lignende, og har aldri vært behandlet for noen større sykdommer. Jeg har fjernet polyppene, jeg var senest gjennom en grundig helsesjekk i mars 2010 ifm. førstegangstjeneste, hvor ingenting ble funnet og resultatet var negativt for alt de testet (9 over hele rekken). Jeg har tidligere (ca. 2006) ved en anledning hatt utbrudd av elveblest. Dette kom helt uanmeldt en natt, hvor jeg besøkte legevakten og lege dagen etter. Ettersom det var et engangstilfelle og jeg samtidig var syk (forkjølelse), mente legen at det ikke var noe poeng i å teste for allergier, med mindre jeg fikk nye utbrudd, noe jeg aldri har fått. Ellers er det ingen annen sykdomshistorie. Jeg har gjennom oppveksten vært lite syk og har hatt svært få sykefraværsdager fra skole og jobb. Jeg trente jevnlig (men ikke veldig mye, 1-2 økter i uken) de første 6 månedene av 2011, men etter sommeren stoppet jeg. Den eneste treningen etter da, var daglige turer med hundene, dvs. 1-2 turer på 2-4 km hver dag. Boforhold: Som sagt har jeg hatt dette i rundt 1 år. Likevel, det er mulig det forverret seg litt etter jeg flyttet til trondheim for å studere. Jeg har ikke selv tenkt over dette, før de jeg bor med forteller at "jeg hoster en del", gjerne mer om kvelden/natten (det forstyrrer ikke nattesøvnen). En årsak til dette tror jeg kan være sopp. Vi har helt siden begynnelsen oppdaget muggsopp i dusjen og klaget på dette til utleier. Det ble vasket vekk, men i våres øyne ikke gjort grundig. I tillegg til dette er det fuktskade i vinduet på rommet mitt, og det er også synlig forekomst av mugg i vinduskarmen. Jeg kan laste opp bilde av dette senere hvis det er interessant. Som sagt har jeg hatt hosten/forkjølelsen siden lenge før jeg flyttet til denne leiligheten, men symptomene har mulig forverret seg litt etter jeg kom opp her. Spørsmålet mitt er om dette kan ha hatt noe å si for min hoste, og viktigst av alt, hva kan jeg gjøre for å bli kvitt den? Jeg tenker først og fremst en ny tur til legen der jeg anmoder et fullt testbatteri, og greier detaljert ut om min sykdomshistorie og boforhold etc. for å få en grundigst mulig diagnose, men jeg poster også her fordi jeg føler jeg ved tidligere legebesøk ikke har blitt tatt seriøst (fått svar som at det sannsynligvis bare er forkjølelse, det vil nok gå vekk etterhvert.). Til slutt håper jeg at noen gidder lese gjennom posten min og svare hvis de har noe som helst nyttig å komme med! Endret 22. januar 2012 av ChrisReeve Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Et redusert imunforsvar kan medføre slikt. Er det skadelig sopp i lufta så skal du ikke se bort fra at det kan gi slike effekter. Kanskje du skulle få tatt en luftprøve? Ikke spør meg hvordan. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå