Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Økning av leie på leilighet. Hvilken rettigheter har man?


violatomte

Anbefalte innlegg

1) Ja, han kan kreve mer av deg enn han krever av de andre når dere inngår en ny avtale (såfremt det ikke er et utslag av ulovlig diskriminering etter husleieloven § 1-8) - men han må holde seg innenfor rammene av husleieloven kapittel 3 og 4.

 

2) Nei, han kan ikke øke leien i februar. Dette er i strid med husleieloven § 4-2 som fastsetter at det må gå minst ett år mellom hver leiefastsettelse. Fastsettelsen som skjer ved inngåelse av avtalen er én slik fastsettelse. Da må han i så fall kreve dette med én gang, se ovenfor under nummer 1.

 

 

Jeg viser for øvrig til Retningslinjene for Juss pkt 2 der det fremkommer at man i størst mulig grad skal henvise til de rettsregler man påberoper seg, og informerer om at egne synsinger om "den virkelige verden" uten noen form for henvisninger til relevant lov eller rettspraksis er i strid med jussforumets retningslinjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nummer 1: en som bor i leiligheten fra før og uttaler seg om hva han tror leien er er ikke "utleiers representant".

Utleiers sønn, som sannsynligvis har vært i alle fall delvis ansvarlig for å ordne med utleien (?), og som sier hva leia skal være, er det derimot naturlig å kalle utleiers representant.

 

Det kan umulig være slik at den formelle eieren kan frasi seg alt ansvar for informasjon som blir gitt i utleieprosessen dersom en bolig leies ut med hjelp fra en ektefelle, samboer, sønn/datter eller liknende.

 

Nummer 2 : Å gi en pris som er helt i tråd med normal markedsleie er ikke "å gjøre som han vil".

 

Påstanden din var at det "opplagt" ikke var noen avtale, og at hvis TS ikke likte utleiers krav kunne han bare flytte. Det tolket jeg som at utleier kan gjøre som han vil etter din mening. Det er godt å se at det ikke var det du mente.

 

Nummer 3 : Man trenger ikke en "gyldig grunn" til å si opp en leieavtale.

 

Som andre har påpekt er det vanligvis relativt strenge krav som skal oppfylles før utleier kan si opp en leieavtale. Dette er ingen ubetydelig teknisk detalj - utleier kan ikke kaste leier ut selv, og namsmannen har ikke din holdning til loven. Det å ta saken i egne hender (bokstavelig talt) kan bli kostbart.

 

Og når den ikke engang eksisterer blir det en ekstremt kort utkastelsesfrist.

 

Jeg lurer litt på hvordan du ser for deg at TS endte opp i leiligheten.

 

La meg gjette:

En dag ble violatomte besøkt av den usynlige flytte-ånden. "Pakk sammen sakene dine og flytt!", sa ånden i hodet til violatomte. violatomte lot seg ikke be to ganger. Han reiste til den lovede leiligheten, og som ved et mirakel var dørene ulåste, og et soverom stod klart til bruk! "Hva betaler dere andre i leie", spurte violatomte de som alt bodde der". "4200", svarte de nervøst. violatomte tok så kontakt med utleier. "Jeg bor i leiligheten din nå", erklærte violatomte kjekt. "Send meg en leiekontrakt". Utleier tenkte, "hm, en vilt fremmed har flyttet inn i leiligheten min uten min viten eller tillatelse." "Ja, ja, det er sånn som skjer - ingen grunn til å stresse." Så etter en måneds tid bestemte han seg for å sende en kontrakt til okkupanten violatomte. Og der er vi i dag.

 

Høres dette omtrent rett ut?

 

(violatomte? :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...