Gå til innhold

Hjemmekino


Anbefalte innlegg

Har lenge tenkt på det, men har endelig funnet ut at jeg skal invistere i hjemmekinoannlegg. Men problemet at jeg ikke vet så mye om dette...

 

Hadde vært fint om noen kunne sette opp et oppsett eller i meg noen linker/tips til diverse utsyr og/eller tester.

 

Prisklasse: 20-35.000. Er Phonar noe bra, da jeg kan skaffe dette litt billigere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Annlegget skal brukes mest til film så hvor høyt det går ann å spille har ikke så mye å si. Men at lydgjenngivelsen skal være bra.

 

Musikk så går det mye i Heavy/Black/Death/Gothic Metal men også noe trance og postgirobygget.

 

Design har ikke så mye å si...

 

Rommet er på ca. 22-24m2

Lenke til kommentar

Her er et bra oppsett i din prisklasse (kabler kommer i tillegg). Har du forresten DVD-spiller fra før?

 

Dette er tatt fra HiFi-Center Kjeden. Kjøper du alt på ett sted, får du som regel en GOD rabatt, iallfall her i Ålesund. (Kjøpte for 33.000 i fjor, endte etter en del pruting på ca 26.000) :D

Harman/Kardon og JBL sammen gir svært god lyd til hard rock og goth/metal, og denne sub'en sikrer deg fenomenal lyd i filmer også.

 

Mange spennende produkter der ute, du bør ta en tur til noen sjapper og høre på forskjellige oppsett selv. Når det er snakk om 5-sifrede beløp setter de opp og lager til alt mulig for deg så du får høre.

 

Noen lar deg også låne produkter med deg hjem for å teste i det aktuelle rommet.

Lenke til kommentar

Dette er noe jeg kan i motsetning til data.

 

Jeg ville valgt et oppsett liknenede dette:

Reciver: Denon AVR 2803 7498.-

DVD: Denon DVD2900 8998.-

Høytalere: B&W DM303 *6 7488.-

Center: B&W LCR3 1998.-

Subwoofer: B&W ASW650 6998.-

Total: 32980+ et par tusen til kabler.

 

Alt dette fra HIFI-klubben

Eneste jeg er usikker på er subben. En privat importert SVS er nok bedre for prisen.

Ta en titt her for mange gode råd: http://www.avforums.com/

 

Ikke utelat subwooferen, uansett hva folk sier er det en av de viktigsete elementene i hjemmekinoen.

 

Hilsen en hjemmekinofreak aka Hans

Lenke til kommentar
Dette er noe jeg kan i motsetning til data.

 

Jeg ville valgt et oppsett liknenede dette:

Reciver: Denon AVR 2803 7498.-

DVD: Denon DVD2900 8998.-

Høytalere: B&W DM303 *6 7488.-

Center: B&W LCR3 1998.-

Subwoofer: B&W ASW650 6998.-

Total: 32980+ et par tusen til kabler.

 

Alt dette fra HIFI-klubben

Eneste jeg er usikker på er subben. En privat importert SVS er nok bedre for prisen.

Ta en titt her for mange gode råd: http://www.avforums.com/

 

Ikke utelat subwooferen, uansett hva folk sier er det en av de viktigsete elementene i hjemmekinoen.

 

Hilsen en hjemmekinofreak aka Hans

 

Burde en tredel av anleggets pris gå til dvd?

Dette virket som galskap!

Lenke til kommentar

Du skriver: Høytalere: B&W DM303 *6 7488..liten feil, hvis jeg skulle hatt 6 B&W DM303 ut med bortimot 15ooo da en høytaler koster 2496,-

 

Og da ville systemet kommet i overkant av 40ooo + ledninger.

Litt i dyreste laget, men ellers et fint oppsett som jeg takker deg for at du tok tiden med å lage.

 

Men jeg det blir for(med tanke på plass) mye med 7.1. Heller 5.1 eventuelt 6.1

Lenke til kommentar

Er nok litt skjevt ja, men det kommer litt ann på hva du er ute etter. Grunnen til at jeg anbefalte den spilleren er at den er universal og spiller både SACD og DVD-A og er både PAL og NTSC progressive scan kapabel.

Hvis du ikke er interrisert i high res audio og ikke har et progressivt display har du helt rett da kan du like gjerne kjøpe en spiller til 2-3 tusen.

 

Også er det bare en måte å finne ut av hva du liker, gå i butikken og lytt til forskjellige anlegg.

 

Har du ikke noe fra før?

 

Her er et forum til jeg er medlem av: http://www.avtalk.co.uk/forum/

 

Hans

Lenke til kommentar

Ok

Hva med en billigere Denon, fra hifi klubben sin side:

 

"DVD-700 er inngangsbilletten til Denons sortiment av prisgunstige og gode DVD-spillere. I tillegg til å spille vanlig DVD og CD tar DVD-700 også plater med MP3, WMA og stillbilder."

 

Ellers er Toshiba sd330 en populær budsjett spiller.

 

Ellers kan jeg jo forttel at jeg har Denon og B&W selv så jeg er vel litt partisk.

Her er mitt oppsett: http://home.online.no/~bjoernw/index.cfm

 

Hans

Lenke til kommentar

rister på hodet av det dere skriver, leser dere ikke hva spoilman skriver, han hører på metal, og en av dere anbefaler B&W, dette er ikke en god metal høytaler, hvertfall ikke om han skal betale under 50000 totalt for systemet.. Vil anbefale deg en H/K reciever, da denne vil gi deg mye dynamikk til prisen, tror det blir den beste recieveren til ditt behov, du kan evt også se på yamaha rxv1300/1400, som er en kjempe god reciever, men blir kanskje litt dyr (11.000).. Av dvd spiller vil jeg absoulut anbefale sony`s dvdpns 910, som et kjempe kjøp, riktig nok vil ikke det se så pent ut med forskjelige merker på reciever og dvd, men om design ikke teller tror jeg du kommer til å bli knall fornøyd med dette oppsettet.. På høytaler sida blir det vanskeligere, her må du nesten høre deg frem til hva du vil ha.. Vil ikke komme med mange gode forslag som sprenger budsjettet ditt, men både energys exl serie, og psb`s image serie, er gode rock`n roll høytalere som også passer bra i et hjemmekino oppsett.. Husk også og få med en subwoofer, kanskje ikke mye vits i musikk med gulvstående f.eks image høytalere i front, MEN legger til en ny dimensjon i film..

Lenke til kommentar
Ok

Hva med en billigere Denon, fra hifi klubben sin side:

 

"DVD-700 er inngangsbilletten til Denons sortiment av prisgunstige og gode DVD-spillere. I tillegg til å spille vanlig DVD og CD tar DVD-700 også plater med MP3, WMA og stillbilder."

 

Ellers er Toshiba sd330 en populær budsjett spiller.

 

Ellers kan jeg jo forttel at jeg har Denon og B&W selv så jeg er vel litt partisk.

Her er mitt oppsett: http://home.online.no/~bjoernw/index.cfm

 

Hans

 

og kjøpe billige denon dvd spiller er helt bortkastet, da disse er identiske med panasonics dvd-spillere, som er mye billigere hos de store kjedene.. Sier ikke at de er dårligere, men det er unektelig et bedre kjøp å kjøpe panasonic..

Lenke til kommentar
og kjøpe billige denon dvd spiller er helt bortkastet, da disse er identiske med panasonics dvd-spillere, som er mye billigere hos de store kjedene.. Sier ikke at de er dårligere, men det er unektelig et bedre kjøp å kjøpe panasonic..

 

Hvordan kan du si det???

Det var sant for 4-5 år siden, ikke nå lenger. Denon utvikler og bygger sine spillere selv.

Men Jeg sier ikke at det ikke er bedre kjøp der ute.

 

Man kan fint høre på Metal med små høytalere og en god sub. Men om du vil ha mye trykk for pengene, se på Cerwin Vega.

Lenke til kommentar

20-35000 er ganske mange penger.

 

Ikke ta til takke med det første og beste selgeren tilbyr.

 

Legg ut et innlegg på www.hifisentralen.no som er den største hifi-siden i Norge. Der vil du muligens få bedre svar enn på denne siden. (?)

Eller muligens www.audioforum.no

 

Forsterkeren er motoren i ethvert stereoanlegg, og det er ofte bedre med en dyr forsterker og litt rimelige høyttalere enn en billig forsterker og store og dyre høyttalere.

 

Kjøp heller en aktiv subwoofer enn store høyttalere som må drives av forsterkeren .

 

 

Kjøp en DVD-spiller fra Sony eller en av de andre store merkene på Elkjøp eller liknende. Bruk omtrent 3-6000kroner på dette. Selvhar broren min en Pioneer 636 som er god på alt untatt støynivået fra selve drivverket i spilleren, og det er irriterende på stille partier i filmer. Hvis du kjøper en Pioneer, sjekk ut om dette er tilfellet på den modellen du eventuelt kjøper.

Eventuelt kan du kjøpe en med innebygget prosessor slik at du kan kjøre signalet rett inn i en effektforsterker, for eksempel denne

 

Forsterker: Cayin D1205 koster 12500 kroner og er vel det beste kjøpet man kan gjøre når det gjelder surruond i Norge.

 

Da er det bare høyttalere igjen. Husk å kjøpe samme merke høyttaler til centerkanalen, front- og bakkanalene.

Subwooferen kan godt komme fra et annet merke.

 

Hvorfor har jeg valgt Dynaudio og ikke Dali eller liknende? Rett og slett fordi de gir bedre lyd i mine ører. Det er ikke imponatorlyd. Ikke spiller de med sinnsyk bass eller så utrolig høyt, men de spiler bra. Cerwin Vega går man ofte lei av etter et par år. Disse høyttalerne kan man leve med i år etter år etter år. Dessuten er finishen bedre. Man skal tross alt ha de i endel år, og da må utseende ha litt å si. (Mener iallefall jeg).

 

Centerhøyttaler:

Dynaudio Audience 42C som koster 2700 i kirsebær eller svart vinylfinish. (dog meget god finish)

 

Fronthøyttalene:

Dynaudio Audience 42 stativhøyttaler koster 4700 kroner per par i kirsebær eller svart vinylfinish. Sleng på noen ikke så altfor dyre stativer.

 

Bakhøyttalere:

Dynaudio Audience 42 stativhøyttaler koster 4700 kroner per par i kirsebær eller svart vinylfinish. Sleng på noen ikke så altfor dyre stativer her også.

 

Fordelen med stativhøyttalere er at de tar mye mindre plass i stua, og det ser bedre ut. Men det spiller ikke med like mye trøkk som noen større høyttalere. Så derfor slenger vi på en sub.

 

Subwoofer:

Dali SWA-15 har et 15 tommers basselement og koster 7000 kroner. Best til film. Litt dårligere til musikk. Dersom du får to utganger til subwoofere, kan du jo kjøpe en bass nå og en annen bass (av samme type) en annenn gang.

 

Da er vi oppe i (uten stativer og kabler) :

 

DVD: 5000 kroner

Forsterker: 12500 kroner

Center: 2700 kroner

Fronthøyttalere: 4700 kroner

Bakhøyttalere: 4700 kroner

Subwoofer: 7000 kroner

 

SUM: 26600 kroner. Briuk drøye 1000-lappen på hver par med stativer og ikke så altformange penger på kabler. Resten av penga kan du bruke på filmer, popcorn, eller å begynne å spare til projektor.

 

Produktene til dette anlegget kommer fre Norsk Audio Teknikk som ligger i Oslo. Litt sliten butikk, men utrolig god service, mulighet for hjemlån i en uke eller så(det får du vel ikke i de større butikkene) og meget dyktig personell. Subwooferen kommer fre Hifiklubben.

 

 

Mvh.

Christian Alshus

Lenke til kommentar

Må bare si at jeg likte veldig godt oppsettett ditt C. Alshus.

Virker som et veldig bra oppsett. Jeg skrev 20-35ooo men det betyr ikke at jeg vil kjøpe et annlegg til 35ooo hvis det finnes bra systemer til en billigere penge.

 

Musikk er ikke så viktig, det er og skal brukes til å se Film

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...