Gå til innhold

Kan man ta tittelen Doktor med doktor grad i foreksempel IT


Mr.Duklain

Anbefalte innlegg

Hei hadde en liten diskusjon for noen dager siden å jeg trodde at man kan kalle seg doktor hvis man tar doktor grad. Ikke som lege men slik som Ross Geller gjør det i Friends (Palentolog med doktorgrad). Mens noen andre mente dette bare gikk i utlandet men du kunne ikke kalle deg dr. i Norge,og noen mente at jeg bare kunne kalle meg DR.Duklain hvis jeg tok et utenlands dr. studium. stemmer dette?

 

Hvem har rett?

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ta doktorgrad i Norge også. Stipendiatstillinger (som fører til doktorgrad) finnes på de fleste (alle?) norske universitet. Se for eksempel på NTNUsom har en liten side om dette.

 

Den akademiske doktorgraden har forkortelsen Ph.d, Doctor of Philosophy

Den medisinske doktorgraden har forkortelsen MD, from the Latin Medicinae Doctor meaning "Teacher of Medicine"

Ble litt blanding av norsk og engelsk her, men jeg gidder ikke bruke tid på å søke opp norske kilder. Er uansett internasjonale titler.

 

 

Ph.d.-muligheter

 

Er du faglig sterk? Har du motivasjon og lyst til å forske?

Doktorgradsutdanningen (ph.d.) er en ferdig strukturert grad som er normert til tre år. Det er også vanlig med et fjerde år hvor man underviser. For å kunne starte på doktorgraden må du ha gjennomført et masterprogram eller tilsvarende.

 

«En doktorgrad er den høyeste akademiske utdanningen en kan ta. En doktorgrad er en effektiv måte å tilegne seg spisskompetanse på, noe næringslivet etterspør.»

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ok takk for veldig god info :) så jeg kan kalle meg Dr.Duklain hvis jeg tar doktor grad?

Du skal helst ikke kalle deg selv for Dr.Duklain, det er mye bedre hvis andre kaller deg Dr.Duklain. Om de faktisk kommer til å kalle deg Dr.Duklain kommer litt ann på omstendighetene. Jeg studerer selv i utlandet, og her er det helt vanlig å kalle personer Dr. i alle akademiske sammenheng hvis de har en PhD. Skriftlig er det som regel å foretrekke å skrive "Duklain PhD" fremfor "Dr.Duklain".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...