Mahogany Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Noen som har forslag til hvilke gitarer som er passende for en nybegynner? Har spilt minimalt før, og da brukte jeg stålstrenger, burde jeg fortsette med det? Tenkte jeg skulle kjøpe gitar fra nettet, for jeg vil ikke bruke mye penger på den første gitaren (rundt 800-1000 kr). Så blant annet på denne nettsiden at de hadde en god del: http://www.musikklin...ke-gitarer.aspx Skal ha akustisk Lenke til kommentar
Dataidiot Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Kjøp en lettspilt "western-gitar" du, den er fin å begynne på. Lenke til kommentar
Lycifero Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Som Dataidiot sier, gå for en "westerngitar"/stålstrengsgitar. Helt i begynnelsen vil nok fingrene dine hate deg for at du kjøpte stålstrenger, men tro meg, det er en mye bedre gitar enn en nylonstrenger. Mye lettere å spille grep, solospill osv. Eventuelt kan du jo gå for en nylonstrenger hvis du utelukkende skal spille klassisk Lenke til kommentar
Mahogany Skrevet 22. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2012 Takk for svar Tenker det er best å kjøpe stålstrenger (er det noe prisforskjell?), for da blir vel overgangen fra akustisk til el lettere etter det jeg har hørt? Men er det noen som kan litt om merker? Vil ikke ha en gitar som lett går i stykker eller som er vanskelig å spille på, da dabber interessen fort av. Hva med en Stagg? De er vel relativt billige, og lydkvaliteten skal visst være noe av det bedre for økonomigitarer? Lenke til kommentar
Dataidiot Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Takk for svar Tenker det er best å kjøpe stålstrenger (er det noe prisforskjell?), for da blir vel overgangen fra akustisk til el lettere etter det jeg har hørt? Men er det noen som kan litt om merker? Vil ikke ha en gitar som lett går i stykker eller som er vanskelig å spille på, da dabber interessen fort av. Hva med en Stagg? De er vel relativt billige, og lydkvaliteten skal visst være noe av det bedre for økonomigitarer? Vil du ha en god gitar som du har glede av i lang tid, må du litt opp i pris. Se etter japanske gitarer, de har gjerne bra kvalitet uten at de flår deg. Og så snakker du med betjeningen, de pleier også å ha litt peiling. Lenke til kommentar
Verbal Hologram Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Hva slags musikk planlegger du å spille da? Personlig liker jeg å spille klassisk musikk på gitar, så for meg var nylon veien å gå. Lenke til kommentar
Mahogany Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 Tenkte jeg skulle kjøpe fra nettet, det er litt billigere, så får jeg heller investere i en litt bedre når den tid kommer. Jeg vil bare ha en gitar som både er billig, men som også passer til en nybegynner Jeg planlegger først bare å lære meg å spille godt nok til at jeg kan sitte rundt leirbålet og klimtre til Kumbaya My Lord. Deretter blir det vel litt mer 70-talls rock tenker jeg Lenke til kommentar
GAu Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Tenkte jeg skulle kjøpe gitar fra nettet, for jeg vil ikke bruke mye penger på den første gitaren (rundt 800-1000 kr). Vil du ha en god gitar som du har glede av i lang tid, må du litt opp i pris. Vanskelig å finne en god gitar for denne prisen. Spesielt vanskelig å kjøpe på nettet, for da får du jo ikke prøve noen ting. Blant billige gitarer er det svært vanlig med store forskjeller i 'kvalitet' fra instrument til instrument. Har større tro på å besøke ei lokal musikksjappe og forklare hva du er ute etter & hvor mye penger du vil bruke. Så kan en dyktig ekspeditør vise deg noen å prøve I riktig billig-klassen kan du ha flaks med f.ex. en Morgan (link: http://www.gitarhuset.no/products/morgan/gitarer/akustiske), men det er avhengig av hva de har hengende Prøv & så kjøp ! Lenke til kommentar
Mahogany Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 Tenkte på en Epiphone DR 100? Noen som har erfaringer med den? PAsser den til en nybegynner? Lenke til kommentar
GAu Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Tenkte på en Epiphone DR 100? Noen som har erfaringer med den? PAsser den til en nybegynner? Joda, du kan finne en god DR 100, og det finnes absolutt verre kjøp Prøv å få tak i en som er brukbart satt opp: med så lav strengehøyde som mulig uten at det klirrer på noe bånd. Hold deg siden til strengesett med samme tykkelse. Men det der er veldig 'vanskelig' via nettet. Derfor mitt råd om besøk på nærmeste lokale musikksjappe: Hjelp til utplukking & oppsett Lykke til ! Lenke til kommentar
Mahogany Skrevet 25. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2012 Ah, bestilte i går, fant ut at butikken var rett ved siden av skolen min. Gitarenn kostet til og med det samme. Oh, well... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå