Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innbrudd - ulåst hus

givehelp

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kommet i en litt kinkig situasjon jeg kunne trenge hjelp med. For litt under en måned siden avsluttet jeg og noen venner et leieforhold av et hus, nå for noen dager siden kom jeg på at jeg hadde glemt igjen en gjenstand i dette huset. Dermed dro jeg for å se om denne gjenstanden fortsatt var tilstede, siden leieforholdet ikke ble avsluttet så veldig harmonisk satset jeg bare på å ta kontakt med de nye leieboerne uten å innvolvere husverten.

Når jeg sto ved døren og ringte på svarte ingen så etter 5 minutter med venting tok jeg bare en sjanse ved å gå inn døren (som var ulåst), da møtte jeg på en av de nye leieboerne, jeg forklarte situasjonen og fikk lov til å lete etter tingen min, men den nye leieboeren sa han skulle melde fra om hva som hadde skjedd til utleieren så hun kunne ta en avgjørelse om hva som skulle skje. Nå i går (lørdag) fikk jeg en telefon fra utleier som sa hun skulle politianmelde meg for innbrudd, men utifra min tolkelse av straffeloven § 147 tolker jeg det som at jeg ikke kan tas for innbrudd siden jeg bare gikk inn en åpen dør.

Så da har jeg noen spørsmål:

1. Er min tolkning riktig og er det andre paragrafer som eventuelt kan benyttes om den er det?

2. Kan utleier anmelde dette uten at leieboerne vil det og omvendt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Nei, det å gå rett inn en ulåst dør er ikke innbrudd i straffelovens forstand. Straffeloven § 355 setter dog straff for den som uberettiget sniker seg inn i et hus han ikke har lov til å være i.

2) Enhver har rett til å anmelde et forhold, men straffeloven § 355 (og andre bestemmelser) har regler om at offentlig påtale bare skal skje hvis den som er fornærmet begjærer det eller allmenne hensyn tilsier det. Hvem som er 'fornærmet' er et spørsmål om hvis interesser det aktuelle straffebudet er satt til å beskytte. Etter min oppfatning er det vern om hjem og privatliv som dekkes av "hus"-alternativet i § 355, og da er det leieboerne - ikke huseier - som er 'fornærmet' og eventuelt må begjære påtale for domstolene.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Stort sett enig med krikkert. Men merk at for å bli dømt for brudd på § 355 så kreves det mer enn at du har gått inn i et ulåst hus, du må ha sneket deg inn i det ulåste huset (eller gått inn til tross for forbud eller nektet å fjerne deg). Se nedenfor for del av en høyesterettsdom fra 1932 om § 355, den sier at det å åpenlyst gå inn en uløst dør uten å gjøre noe aktivt for å hindre at man blir oppdaget ikke er å snike seg inn.

Du sier ikke noe om hvilken ting du har hentet, hvis det er tvil om hvem som faktisk eier den, og huseier mener at det er hans, så kan han ev. forsøke å anmelde deg for tyveri.

Ellers sier husleieloven § 10-4 hva utleier kan (og ikke kan) gjøre med gjenglemt løsøre. At ting er gjenglemt betyr ikke at utleier får eiendomsrett til tingen.

1932-10-01. Rt 1932 937. Norges Høiesterett - dom.

Sammendrag: Personer, som var gaatt inn i ulaast og ubebodd tømmerkoie for nattophold, har ikke gjort sig skyldig i "innsnikelse", straffelovens § 355 (jfr. § 147):

"[...] Jeg fremhever saaledes særlig at det her dreier sig om en helt ubebodd koie, temmelig avsides beliggende en halv times vei fra hovedveien, saaledes at man saa at si naar som helst midt paa lyse dagen vil kunne gaa aapenlyst inn i koien uten at risikere at bli sett selv om vedkommende ikke gjør noget for at undgaa opdagelse.

Efter hvad herredsretten har ansett bevist har da ogsaa de tiltalte ved den i saken omhandlede anledning gaatt helt aapenlyst til verks. [...]"

"§ 10-4. Etterlatt løsøre

Finnes det i husrommet etterlatt løsøre som må antas å tilhøre leieren eller noen i leierens husstand, skal utleieren for leierens regning ta hånd om dette. Rent skrot kan likevel kastes umiddelbart. Medfører omsorgsplikten arbeid, kan utleieren kreve en rimelig godtgjørelse for dette.

Utleieren skal så vidt mulig skriftlig oppfordre leieren til å hente løsøret. Utleieren kan holde løsøret tilbake inntil kostnadene med oppbevaringen dekkes eller betryggende sikkerhet stilles.

Utleieren kan selge løsøret for leierens regning dersom kostnadene eller ulempene med oppbevaringen blir urimelige, eller dersom leieren venter urimelig lenge med å betale kostnadene eller med å overta løsøret. Er det grunn til å tro at salgssummen ikke vil dekke salgskostnadene, kan utleieren i stedet rå over tingen på annen hensiktsmessig måte."

Se http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html for hele husleieloven.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Hei, jeg har kommet i en litt kinkig situasjon jeg kunne trenge hjelp med. For litt under en måned siden avsluttet jeg og noen venner et leieforhold av et hus, nå for noen dager siden kom jeg på at jeg hadde glemt igjen en gjenstand i dette huset. Dermed dro jeg for å se om denne gjenstanden fortsatt var tilstede, siden leieforholdet ikke ble avsluttet så veldig harmonisk satset jeg bare på å ta kontakt med de nye leieboerne uten å innvolvere husverten.

Når jeg sto ved døren og ringte på svarte ingen så etter 5 minutter med venting tok jeg bare en sjanse ved å gå inn døren (som var ulåst), da møtte jeg på en av de nye leieboerne, jeg forklarte situasjonen og fikk lov til å lete etter tingen min, men den nye leieboeren sa han skulle melde fra om hva som hadde skjedd til utleieren så hun kunne ta en avgjørelse om hva som skulle skje. Nå i går (lørdag) fikk jeg en telefon fra utleier som sa hun skulle politianmelde meg for innbrudd, men utifra min tolkelse av straffeloven § 147 tolker jeg det som at jeg ikke kan tas for innbrudd siden jeg bare gikk inn en åpen dør.

Så da har jeg noen spørsmål:

1. Er min tolkning riktig og er det andre paragrafer som eventuelt kan benyttes om den er det?

2. Kan utleier anmelde dette uten at leieboerne vil det og omvendt?

Du har ikke sneket deg inn siden du ringte på døren. I tillegg lot leietaker deg få lete etter tingen din. Politiet vil nok frafalle enhver innbruddslignende siktelse om du forklarer det.

Altså; du ble ikke invitert inn, men du ble faktisk tilbudt å oppholde deg inne i huset av leietaker.

Tror ikke du skal bekymre deg.

-----------------------------

Ikke-jurist

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...