marfo83 Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Sitter med følgende Excelark. I første celle, ligger en pris, i en eller annen valuta (stort sett GBP, EUR eller USD). I andre celle oppgis valutaen, og i den tredje, vil jeg ha verdien i dollar, uansett originalvaluta. Er relativt grønn i Excel, men har så langt klart å regne ut valutakursen. Valutakursene ligger i celler i ark 2, og når jeg regner om f.eks. 80 GBP, ser det sånn ut: =I5*'Ark2'!B2 Det jeg nå prøver å få til, er at under "Totalpris USD", så ligger det en formel som ser om jeg har skrevet USD, GBP eller EUR. Hvis det står USD, trenger den bare å kopiere tallet, står det GBP eller EUR, skal den gange tallet med riktig tall i Ark 2. Takker Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Mange måter å gjøre dette på. Jeg ville laget en liten tabell i ark 2 med to kolonner, den første gir kurskoden, den andre kursen. Deretter slår du opp kurs i denne tabellen med vlookup-funksjonen og ganger dette med beløpet. 1 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Her hadde jeg brukt to IF setninger. IF celle=GBP gang ut med GBP kurs, IF celle=USD gang ut med USD, ellers gi varsel om ugyldig valuttakode. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Med to valutaer funker if() fint, men det blir veldig lite fleksibelt etter hvert som antallet valutaer øker. Litt avhengig av Excel-versjon er en også teoretisk begrenset til ~7 valutaer med denne metoden. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Jeg ville nok også gått for en løsning med vlookup (=finn.rad() på norsk). Den blir fleksibel og fin, og kan "dras" gjennom hele raden for totalpris i USD. Bruk av IF formel i dette tilfellet vil jeg tro blir unødvendig tungt. Lenke til kommentar
Ron Burgundy Skrevet 29. januar 2012 Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) edit: nvm Endret 29. januar 2012 av Ron Burgundy Lenke til kommentar
marfo83 Skrevet 13. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2012 Beklager at jeg dukker opp igjen noe sent. Takker for hjelpen. Jeg endte opp med å bruke HVIS, da jeg ikke ble noe særlig klokere av hvordan jeg skulle bruke FINN.RAD. En formel ble som følger: =HVIS(F2="GBP";E2*Valutakurser!B1)+HVIS(F2="EUR";E2*Valutakurser!B2)+HVIS(F2="USD";E2) Klarer meg med tre valutakurser foreløpig. Bruker arket til å regne ut bonusopptjening hos en hotellkjede, og om jeg skal planlegge flere hotellopphld i år enn jeg allerede har, tviler jeg på at det blir i land som ikke belaster kortet mitt i en av disse valutaene. Det eneste som irriterte meg, var at det tydeligvis ikke er noen mulighet for å kopiere å lime inn denne formelen nedover i arket. Alle tallene i formelen endret seg etter raden den ble limt inn i - inkludert tallene til cellene i Ark 2 (Valutakurser), som jeg altså ikke ville endre. Løste problemet ved å kopiere inn i et Word-dokument, og endre tallene manuelt før jeg kopierte tilbake i Excel. Er det evt. en eklere måte å gjøre det på? FINN.RAD-metoden må jeg nok ha inn med teskje, så om noen føler for det.. Ingen tvang, dog. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 13. februar 2012 Del Skrevet 13. februar 2012 (endret) Den formelen din er fint mulig å dra om du låser valutakursen du har i B kolonnen i det andre arket slik: =HVIS(F2="GBP";E2*Valutakurser!$B$1)+HVIS(F2="EUR";E2*Valutakurser!$B$2)+HVIS(F2="USD";E2) En finn.rad formel kan du sette opp slik: =E2*finn.rad(F2;Valutakurser!A:B;2;0) Forutsetninger for at finn.rad løsningen skal fungere: Betegnelse for valuta i kolonne A i valutakursarket Valutakursen i kolonne B i valutakursarket, ved siden av rett betegnelse. USD må stå med 1 i valutakurs Endret 13. februar 2012 av valentino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå