KarmaZ Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Hei, jeg har sett endel sider på nett om Canon vs Nikon, det kameraet og det kameraet. Litt vanskelig egentlig å velge noe for meg. Det jeg helst skal bruke kameraet til er naturbilder/landskapsbilder, familie, båter ol., har nå kompaktkamera. Men føler det ikke strekker seg til, og som enhver billedtaker elsker å leke litt. Har sett på både Canon 550D og 1100D. Men det jeg har fått inntrykk av er at 550D er hakket bedre? Jeg ønsker egentlig bare å kjøpe meg et godt kamera, som jeg, hvis behovet er der oppgradere, uten å måtte kjøpe nytt og nytt. Ser at 550D er fra tidlig 2010, 2 år altså, er det bedre å kjøpe et nyere kamera i samme prisklasse? For ser den ligger på rundt 3-4000,- med 18-55IS. Litt vanskelig å følge gamle artikler som er 2 år gamle Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Du vil ikke se noe spesiell forskjell på bildekvaliteten de forskjellige kameraene/fabrikantene produserer av kameraer i dag og et par år tilbake, det er andre ting som er forskjellen, så som skuddtakt, brukervennligheten, prosesseringskraften, etc. Canon 1100D er et rimelig innstegskamera som er stripet for det meste det for å holde prisen lav, 550D er mer forseggjort. Jeg vil si at hvis du bare skal peke og ta bilde spiller det ingen rolle hva du kjøper, du kan faktisk kjøpe deg et entusiast-kompaktkamera og få bortimot like gode resultater da. Hvis du skal få full utbytte av et speilrefleks må du forstå dette og beregne deg en viss opplæring, er det dette du vil er det bedre å legge penger i et dyrere kamera så som 550D eller 60D enn 1100D. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 21. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2012 Ja sant, man må forstå kameraet for å få fult utbytte av det. Det er også noe jeg ønsker å sette meg inn i, for å få mer ut av hvert bilde. Vil heller kjøpe meg et kamera som jeg også kan ha i noen år framover, foruten å måtte kjøpe nytt. Men siden disse to årene ikke har noe stor innvirkning på kameraet, kontra dagens kameraer og priser, tror jeg at jeg kaster meg på dette kameraet. Kamera er som alle andre ting, hver sin smak, har jeg forstått, mye Nikon og Canon det diskuteres om. Men egen brukerferdighet er også god å ha. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Som Nautica allerede har sagt så vil du ikke merke noe forskjell på bildekvalitet, men funksjoner er lettere tilgjengelig på en høyere modell. Enkelte funksjoner er også borte fra billige modeller, men dette er stortsett funksjoner som ikke er "nødvendige". Det flotte med speilrefleks er at kamera holder seg veldig bra selv om det kommer nye modeller. Kjøper du kamera i dag kan du fint ha det i mange år framover uten å måtte*(1) oppgradere. Det du derimot bør gjøre er å spare til litt god optikk dersom du finner ut at dette er noe du ønsker å satse på videre. Gode objektiver gir gode bilder og dersom du ønsker å selge det i framtiden så holder prisen seg veldig bra (på original optikk). *(1) Kamera er såpass bra i dag at man ikke trenger oppgradere med mindre kamera man oppgraderer til tilføyer drastiske forbedringer i form av bildekvalitet eller ergonomi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå