Gå til innhold

[LØST]Linux Mint 12 Bugs - Grafikk og Oppdateringsbehandler hjelp + Silverlight på TV2 Sumo fungerer ikke

004

Anbefalte innlegg

Hei,

Når jeg lukker igjen laptopen og lukker den opp igjen så er det ofte dette skjer med grafikken:

post-267421-0-64655400-1327158691_thumb.png

Det andre problemet jeg har er når jeg trykker på "Installer oppdateringer" i oppdateringsbehandleren, så lukker vinduet seg og ingenting skjer. Har lest at det er på grunn av at jeg bruker den norske språkversjonen og at det vil gå når jeg bytter til den engelske. Ser nå at det er kommet en ny versjon av oppdateringsbehandleren-> mintupdate 4.3.7. Hvordan kan jeg oppdatere til 4.3.7 i Terminalen? Gjør det noe om jeg også oppdaterer alle pakkene i Terminalen med tanke på at man ikke burde innstallere oppdateringer over nivå 3? Hvordan gjør jeg isåfall det? Er det mulig å kun oppdatere pakkene opp til nivå 3 via Terminalen?

Er det på grunn av opphavsrettigheter at linux-alternativene til Silverlight ikke kan spille av filmer på TV2 Sumo? Det kommer bare opp et surt smileyfjes når jeg prøver å spille av.

Takk for hjelpen!

Endret av 004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke særlig erfaring med Mint og den versjonen du kjører. Oppdateringsproblemet er klart knyttet til Mint. Om grafikkproblemet er en bug i grafikkdriveren til Mint-versjonen du kjører kan du sjekke ved å kjøre en live-CD med en annen versjon av Mint, evt Ubuntu.

Angående TV2 Sumo så er det pga DRM, dessverre.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar! :) Vet ikke hva det heter, men når man tar musepekeren opp i høyre hjørne så kommer det opp et vindu som på skjermbildet over, og det er ikke alltid grafikken ser slik ut, men kun hvis jeg først har lukket igjen laptopen.

Leste noe om å innstallere Nvidia-driveren fra deres nettside, men er nybegynner og det var en del man måtte skrive i Terminalen, er det eneste måten å gjøre det på for å få en ekte(?) nvidia driver? Burde jeg gjøre det?

Lenke til kommentar

Start med dette:

Åpne en terminal (klarer du det? :) ) og skriv:

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get install nvidia-current

Setter pakken opp xorg.conf også? Hvis ikke er det vel bedre å gå veien om det grafiske installasjonsprogrammet som jeg regner med følger med Mint, slik det gjør med Ubuntu.

Ta musepekeren opp i venstre hjørne (tipper du mente venstre der du skrev høyre, da det er standard i GNOME Shell). Søk etter "driver", så kommer det opp noe som heter "Additional Drivers", "Hardware Drivers", "Restricted Drivers" eller noe i den dur (er ikkje kjent med Mint). Har du et NVIDIA-kort som er støttet av den proprietære driveren skal det komme opp da. Så skal det bare være å velge å aktivere driveren.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

Start med dette:

Åpne en terminal (klarer du det? :) ) og skriv:

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get install nvidia-current

Dette løste alt :) Unnlot å innstallere nvidia-current i terminalen, kun update og upgrade, men gjorde det som oj88 sa via "Additional drivers" for å være på den sikre siden. Hadde visst 173 versjonen og ikke "current". Nå fungerer ting som det skal, takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...