Gå til innhold

Hjelp til kjøp av bærbar pc


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har omsider fått skrapt sammen noen riksdaler og har nå satt søkelyset på bærbare datamaskiner. Men markedet er så stort at det er vanskelig å bestemme seg:)

 

I dag bruker jeg en 3 år gammel Acer pc(Acer 2930), som i og for seg har gjort jobben sin bra. Men jeg føler likevel at jeg trenger noe nytt, noe raskere og som minste kriteritum har støtte for HDMI.

Pcen vil i svært liten grad benyttes til spilling, så skjermkortet krever jeg ikke så alt for mye av. Det er viktigere at da pengene blir brukt i retning prosessor og ytelse.

Det skal være PC, ikke Mac. Hvilken produsent det er, spiller i og for seg ikke så stor rolle.

 

Her følger en kort oversikt over mine preferanser:

Budsjett: 10 000

HDMI: Ja

Ytelse: Best mulig i forhold til budsjettet mitt. Det at pcen er "rask" setter jeg høyt. En i7-prosessor tror jeg kanskje blir litt "overkill", da jeg ikke driver med videoredigering eller andre tunge oppgaver. Men jeg er veldig usikker på om det skal velges en i5 eller noe fra AMD. AMD er vel noe billigere og gir samme ytelse?

Skjermoppløsning: Helst full hd(1920*1080), men alt over 1600*900 er godkjent.

Skjermstørrelse: 13" - 15"

Lagringskapasitet: Her jeg i grunn litt i tvil. Har igrunn ikke behov for så fryktelig mye plass da jeg har tilgang til eksterne harddisker. Siden jeg er fryktelig opptatt av utelse bør kanskje SSD vurderes? Slik jeg har forstått så vil blant annet pcen starte raskere med en slik type harddisk?

Tastatur: Bør være behagelig å skrive på.

Minne: Her det vel 4gb som er tingen? Det finnes vel også forskjellige rambrikker. Her igjen er det viktig at minnetypen er av den bedre typen for dette har vel også noe å si på hvordan pcen yter?

Levetid batteri: Igrunn ikke så veldig viktig, da jeg som oftest har strøm tilkoblet.

 

Her er to bærbare jeg har sett litt på:

Asus Zenbook UX31E-RY012V

Sony Vaio VPC-F22M1E

 

Da jeg ikke har noe særlig peiling på skjermkort, lurer jeg på om jeg betaler mye for skjermkortet ved kjøp av en av disse. Dette er så fall ikke nødvendig og kunne heller blitt lagt i noe som forbedrer ytelsen.

Hvordan vil disse pcene oppleves i forhold til den jeg benytter meg av nå? Stor forskjell?

 

Noen snille guruer der ute som vil være behjelpelig? Alle tilbakemeldinger mottas med stort takk!

 

- Anders

Endret av ettern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

packard bell et real kvalitet, og utfyller kreteruene dine

 

de ligger neste nederst på liste, over HP, altså, ikke gå for packard bell...

 

Asus er det som er kvalitet, men for eksempel Dell har noen gode PCer også, noen MSi PCer er også ganske gode

 

Edit: Zenbook er gode maskiner, men i7 er tingen for videoredigering, i5 virker også veldig fint til dette, AMD er litt ute av dette spillet

 

har du nok lagring eksternt så er jo SSD et veldig godt valg, gir deg en boost i å starte programmer og laste/lagre "tunge" oppgaver

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

har du eiet en packard bell?? jeg har en og den er bra!!

 

Ikke siden år 2000...

 

Uansett, har prøvd noen, dårlig byggekvaliter og interne komponenter er ikke av god kvalitet, men ett enkelt tilfelle forklarer ikke alltid så mye...

 

Edit: Test

 

merk at gateway er packard bell...

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...