TBJ Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 En kamerat av meg har en excel fil på en minnepinne har bruker mot en maskin. Nå har det skjedd noe galt og ingen maskiner kan finne igjen pinnen (den vises ikke på noen datamaskiner). Når man arbeider med et excelark, så tar maskina automatisk midlertidig sikkerthetskopier av arket mens man jobber. I "gamledager" var det ikke alltid disse ble korrekt slettet av maskina og man kunne finne de igjen i noen skjulte midlertidige mapper under temp (eller et sted som jeg nå ikke lenger husker). Noen som vet hvor disse filene legger seg på Windows 7 / Office 2010? Det kan kanskje være en sjanse for at vi kan klare å finne igjen en kopi av fila hans der? * Når man får excel vedlegg i mail og åpner de, så blir de lagret et midlertidig sted. Velger man fil -> lagre som, så ser man i hvilken midlertidig mappe det er. Det er (for meg) den eneste måten å finne frem til det stedet, da de mappene normalt er skjulte (selv skjulte om man velger å se ALLE mapper inkl. system- og skjulte mapper). På den måten har jeg klart å finne frem backup av filer på mail, så det finnes vel et tilsvarende sted der normale excel vedlegg blir lagret (for jeg tror ikke der bruker den samme mappen som vedlegg i mail...) Håper noen har erfaring med dette og kan hjelpe meg. Jeg skal besøke han om noen timer og skal se da om vi finner igjen filen hans. (alternativet er vel å få tak i programmer som kan henge ut filer fra "ødelagt" minnepinne. Kanskje noen har tips om et sånt program) Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 Det fines mange gjenopprettelsesprogrammer, men de jeg har forsøkt søker gjennom og lister opp ALT som er slettet siden pc var ny så man får tusenvis av filer å forholde seg til. Minnepinner kan svikte, så det understreker vel igjen viktigheten av å ha en skikkelig backup løsning. Har brukt recuva http://www.piriform.com/recuva men det gir også enormt mange dunn av filer som kan recoveres. Problemet er vel her at pc må finne minnepinnen for å kunne søke etter innholdet på den. Lenke til kommentar
TBJ Skrevet 30. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2012 Det fines mange gjenopprettelsesprogrammer, men de jeg har forsøkt søker gjennom og lister opp ALT som er slettet siden pc var ny så man får tusenvis av filer å forholde seg til. Minnepinner kan svikte, så det understreker vel igjen viktigheten av å ha en skikkelig backup løsning. Har brukt recuva http://www.piriform.com/recuva men det gir også enormt mange dunn av filer som kan recoveres. Problemet er vel her at pc må finne minnepinnen for å kunne søke etter innholdet på den. Problemet her at vi ikke klarer å få frem pinnen på noen PC'er, så jeg er redd det er lite håp igjen. Hvis jeg da ikke finner det midlertidige stedet hvor sikkerhetskopiene lagres. Men det er også en stor sjanse for at de også er borte (hvis de heter *.xls eller *.xlsx), for jeg har skannet maskina etter sånne filer (hvis da ikke den dropper veldig sjulte mapper i søken) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå