Gå til innhold

Smart- vs standardtelefoner (fra en praktisk synsvinkel)

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Fra en praktisk synsvinkel mener jeg at salget og tilbedelsen av smarttelefoner langt overgår bruksverdien deres. Her vil jeg komme med mine synspunkter, og så vil jeg høre deres.

Jeg har en Sony Ericsson w995. Parret med MyPhoneExplorer, kan jeg:

• Synkronisere kontakter og kalender med Google-kontoen min
  • Synkronisere notatene mine med Klistrelapper i Windows 7
  • Ta backup av alle SMS-ene mine
  • ...og selvfølgelig laste over bilder og videoer

Alt dette skjer automatisk. Alt jeg gjør er å koble telefonen til datamaskinen, enten via Bluetooth eller USB, skrive Win-tast + M + Y + Enter, og så synkroniserer MyPhoneExplorer de tingene jeg har stilt den inn til å synkronisere.

Videre har telefonen min

• aGPS og en tilpasset versjon av Google Maps
  • Mini-jack-utgang
  • Multitasking, så jeg kan ta notater mens jeg er i telefonen med noen.

Det jeg savner er:

• Spotify
  • OneNote

Min w995 eller en annen OK standardtelefon fra Sony Ericsson dekker mine, og mest sannsynlig oogså veldig mange andres, behov.

Jeg betalte 400 + 12 mnd binding for den for to år siden. Det var ikke store utlegget. Jeg har ikke sjekket prisene på smarttelefoner, men vet at en OK smarttelefon parret med en (etter min mening nødvendig) dataplan kommer opp i flerfoldige tusen første året.

Riktignok er jeg en slik bruker som ikke lar det gå mer enn et døgn mellom hver gang jeg er ved en datamaskin. I mellomtiden har jeg ikke større kommunikasjonsbehov enn epost (Gmail krever ikke store datamengdene, så dataplan er ikke nødvendig), SMS, telefoni og navigasjon.

Jeg ser selvfølgelig at det er andre med større behov enn meg. Det respekterer jeg fullt ut.

Men jeg mistenker at det er mange som ikke har de behovene i det hele tatt. Dersom du ikke har det praktiske behovet, står du igjen med ett tilfredsstilt behov:

Forfengelighet

Hva mener dere?

Endret av Dommedagsprofet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig kunne jeg ikke greid meg uten smarttelefon siden jeg ferdes en del i naturen og på havet. Navigasjon på en 4,3" er herlig. Her brukes Locus m/MapTweaker slik at jeg får lastet ned alle karter offline til der jeg ferdes. Det er flyfoto, topografisk, og sjøkart som brukes flittig og helt gratis. (Riktignok kr 30 for Locus, men kartene er gratis). Ulempen er at jeg må ha med meg en Tekkeon batteripakke på 20.000mAh i sekken/kajakken.

Men utenom dette navigasjonsbruken på min SGS2 kunne jeg godt ha greid meg med en sliten Nokia. Men folk er forskjellige og det kommer ikke en fasit på behov og bruksmønster...

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Du har absolutt et poeng. Kunne selv ikke klart meg uten min smartphone, men ser at 90% av de jeg kjenner som har en smartphone sender sms og ringer. That's it!

Du har absolutt et poeng. Kunne selv ikke klart meg uten min smartphone, men ser at 90% av de jeg kjenner som har en smartphone sender sms og ringer. That's it!

Lenke til kommentar

that being said er jeg enig i at de fleste fleste som har smartphones kunne klart seg med en dorotelefon ut fra bruksmønster.

Gjelder ikke det de aller fleste produkter vi bruker daglig? Hvem trenger en stor SUV med alt du kan tenke deg av utstyr? Hva med en TV på 60", med funksjoner som Internett-tilgang, innebygde «apps» og 3D? Ingen trenger dette.

Jeg bruker smarttelefonen min til langt mer enn å kun ringe og sende SMS, men jeg hadde helt fint overlevd uten. Jeg bruker smarttelefonen fordi jeg vil, fordi jeg kan (jeg har råd) og fordi den gjør hverdagen min enklere og mer morsom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...