Gå til innhold

[Løst] Utvide partisjon, finne ut hva som tar mye plass og Synaptic pakkebehandler.

Anbefalte innlegg

Novise som byttet fra WIN til Linux. Kjører Ubuntu 11.10.

Klarer ikke finne ut av hva som tar så mye plass. Laget en partisjon på 5 GB til Linux, men får nå beskjed om at den er full. Har ikke installert noe annet enn oppdateringene som har kommet. Står at jeg har igjen 545 mb plass.

Filen som tar mest plass er USR som tar 3,6 GB under den har jeg Share og Lib på hhv. 1,7 og 1,3 GB

Har installert synaptic pakkebehandler, men den krasjer når jeg prøver å åpne den.

Hvordan får jeg den til å fungere på siste versjonen av Linux?

Er det mulig å utvide partisjonen uten å slette alt på den?

Er det et annet program som gjør at jeg ser hva som ligger i de forskjellige filene og størrelsen på de?

Har tenkt på å reinstallere, men finner heller ikke ut hvordan jeg tar backup av Firefox med bokmerker og passord. Har Uuntu One inne, men må vel legge filene inn i den for å oppdatere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har satt av for liten plass til Ubuntu. Recommended Minimum System Requirements er 15 GB. 8-10 GB går greit, men 5 GB er for lite når du skal laste ned oppdateringene.

Du har mest sannsynlig fylt partisjonen helt full, og da får du ikke gjort noe (verken slettet, kjørt synaptic eller utvidet partisjonen). Reinstallasjon er da beste løsning for en novise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...