Gå til innhold

hvorfor i [sensur] koster skolebøker SÅ mye?

Ernie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Irriterte med direkte grønn idag når jeg skulle kjøpe engelsk og 3BI bøker (Grunnbok og studiebok) idag. Tilsammen var prisen på de 3 bøkene 1300kr :o

.. og sånn kommer det til å fortsette, helt til hele skoleklasser over det ganske land stikker hodene sine sammen og nekter å kjøpe nye bøker.

Ang det så er det prøvd ,men det var ikke noe god ordning. For 2år siden så kjøpte mange skoler inn bøker ,men de måtte selge dem igjen pga at de trengte penger eller noe. Det var iallefall grunnen vi fikk når vi skulle ha bøker.

Jeg har fått 5 av 9 bøker brukt og jeg håper på og få noen flere brukt også. Men bøkene jeg har er ikke skolebøker. Det er bøker for og hjelpe personer som sitter på diverse verksteder og klør seg i hodet når de får inn en ting som de ikke har feilsøkt på på lang tid.

de bøkene måtte de selge pga NULL penger fra den jævla hora kalt Clemet!!! :evil:

Takket være henne kan vi faktisk prise oss "lykkelige" for at vi må betale tusenvis av kr på skolebøker....

Lenke til kommentar

Jeg har brukt ca 3000 på skolebøker i år. Og siden jeg fikk maks stipend i fjor, regner jeg med det samme vil skje i år. Forrige skoleår var stipendet på litt over 12.000 kr, og i år har jeg hørt rykter om at det er nærmere 20.000 kr, pluss et engangsstipend som man får for å kjøpe skolebøker på en 3000 kr elns. Altså hvis jeg får maks stipend i år, har jeg tjent 20K på å gå på skole. Ikke så gæli syntes nå jeg..... :wink:

Lenke til kommentar
Jeg har brukt ca 3000 på skolebøker i år. Og siden jeg fikk maks stipend i fjor, regner jeg med det samme vil skje i år. Forrige skoleår var stipendet på litt over 12.000 kr, og i år har jeg hørt rykter om at det er nærmere 20.000 kr, pluss et engangsstipend som man får for å kjøpe skolebøker på en 3000 kr elns. Altså hvis jeg får maks stipend i år, har jeg tjent 20K på å gå på skole. Ikke så gæli syntes nå jeg..... :wink:

Hva må egentlig til for å få stipend?

Lenke til kommentar

Det går på foreldrenes inntekter. Og siden foreldrene mine er skilt kalkulerer de bare med moderns inntekt og ikke farsan sin (da hadde jeg aldri fått stipend :lol:) og moderns samboer tar de heller ikke med. Akkurat hva det eksaktet beløpet de må tjene under vet jeg ikke.....

Lenke til kommentar
Grunnen er jo simpel: fordi det er penger å tjene.

Hvis du produserte skolebøker, ville du :

a) Produsert bøker og solgt dem uten/med lav profitt

B) Produsert bøker og solgt dem med høyest mulig profitt

?

Det er jo ikke forlaget og forfatterne som gir ut gratis bøker. Poenget er at skolene kjøper bøkene etter at de har fått støtte fra staten/kommunen for å gjøre det. Forlaget er en bedrift som må tjene penger for å overleve. Om pengene kommer fra staten eller elevene bryr de seg lite om så lenge pengene kommer

Lenke til kommentar

Det er jo ikke forlaget og forfatterne som gir ut gratis bøker. Poenget er at skolene kjøper bøkene etter at de har fått støtte fra staten/kommunen for å gjøre det. Forlaget er en bedrift som må tjene penger for å overleve. Om pengene kommer fra staten eller elevene bryr de seg lite om så lenge pengene kommer

Staten/kommunen har ikke råd til å betale bøkene våre pga alle windows lisensene. Derfor må vi betale bøker selv.

Lenke til kommentar

Staten/kommunen har ikke råd til å betale bøkene våre pga alle windows lisensene. Derfor må vi betale bøker selv.

:lol:

En teori utenom det vanlige. På grensen til et gullkorn :wink:

Lenke til kommentar

Er nok feil det. De betaler bare et par hundre tusen altså. Og det er ikke noe særlig egentlig. Vi har programmer som koster 60.000 og opp til 100.000kr (afaik) Vet iallefall at det er et program som jeg har prøvd som kostet 60.000kr og kjøpe. Det var bortkastet også..Sånn går det med sløve elever.

Lenke til kommentar
Er nok feil det. De betaler bare et par hundre tusen altså. Og det er ikke noe særlig egentlig. Vi har programmer som koster 60.000 og opp til 100.000kr (afaik) Vet iallefall at det er et program som jeg har prøvd som kostet 60.000kr og kjøpe. Det var bortkastet også..Sånn går det med sløve elever.

Så hele det offentlige Norge betaler bare ett par hundre tusen i MS lisenser?

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om hele norge ,men jeg snakker om et fylke. Og siden det sikkert er flere skoler som har slike dyre programmer så er det nok ikke akkurat bare MS lisenser. Her så blir dem jo kjøpt igjennom Fujitsu simens og de får dem jo til en slikk og ingenting. Så HFK betaler ingenting for lisensene ,men bare for maskinene.

Lenke til kommentar

Går på Orkdal VGS og der har de lagt inn Linux nå , sparer ca 100.000 kr på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...