fomox Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Hei, Jeg er veldig intrissert i å vite hvordan andre LANs gjørt ting når det kommer til internett. Jeg lurer på: - Hvor holder dere til - Navn på LANet - Hvilket nettverksutstyr dere bruker - Hvis det ikke er alt for mye jobb vil jeg gjærne se noen configs Hvorfor? Fordi jeg skal konfigruere nettet til vårt LAN, og jeg tror det kan hjelpe andre nye lan / lan som vil kjøpe nytt utstyr i å velge lettere. Vi holder til i Mo i Rana Navnet er LANtastic (www.lantastic.no) Vi kjører en VMware server med pFsense som brannmur (og et par viretuelle servere), 1 stk. HP Procurve 2510-24G og 5 stk. HP Procurve 2510-24 har ingen config da vi fikk utstyret for 2 dager siden og jeg har ikke konfigruert det. Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 (endret) Vi gjorde det veldig enkelt da vi arrangerte sist HardangerLAN i 09.. kjørte ProCurve switcher gjennom hele nettverket på LAN-Party siden, fra levrandør fikk vi ethernet rett fra fiberskapet på det lokale kulturhuset, vi fikk offentlige ip-adresser fra poolen til levrandøren, som gjor at vi slapp å ta oss av DHCP / NAT delen selv. Vi kjørte vel egentlig ikke noe lokal NAT når jeg tenker meg om. Veldig grei løsning egentlig, ingen port problemer mtp hva den inviduelle bruker ønsker og gjøre, da vi ikke hadde noe intern firewall.. leverandør stilte derimot strenge krav mtp søk av virus o.l. Greie med denne løsningen var at vi hadde stor frihet og slapp å tenke på konfigurering, satt opp 10 IBM servere, med forskjellig snacks.. vi fikk tid og tenke på andre ting og nettverket fungerte feilfritt Kanskje en veldig enkel løsning, men effektiv. Vi var rundt 130 deltagere, så spørs jo om leverandør har kapasitet eller er villig til å låne ut så mange adresser.. men om det er mulig er det en fin løsning. Hadde også en annen gang da det ble brukt mediaconvertere for å sende signalet fra en ungdomskole via fiber, var gøye greier. Ikke det mest avanserte men en god løsning når avstand er et problem. Vet ikke om jeg hjalp deg så veldig mye, men ja Endret 20. januar 2012 av iNzzain Lenke til kommentar
fomox Skrevet 21. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2012 Alle historier/ideer er det bare å takke for også, da man får vite hva som fungerer og ting som kanskje ikke fungerer. Arrangerer 2 LAN selv, 1 som gaming chief og 1 som hovedansvarlig. Begge LANs har blitt DDOSet 3 ganger på rad nå, så noen er ute etter oss, hehe Vi på LANtastic kjører NAT, vi fikk stoppet DDOSen ved å skifte IP adresse, slik at de ikke nådde oss lenger. Noen som kanskje har en mer elegant løsning på slikt? Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 (endret) Vi arrangerer ett lan som har hatt noe over 50 deltagere. Vi skal ha øke deltakerantall bare vi finner lokaler som er godt nok egnet og store nok. Får sponset en 100/100 linje med nok eksterne IPer til å gi alle deltagere, men vi kjører allikevell NAT med egen DHCP og DNS. Vi har byttet nettleverandør og med tanke på at vi kanskje ikke får samme subnet neste gang er det greit å ha interne IPer på alle maskiner og servere så vi slipper å sette opp DNS på nytt. Ellers har vi kanskje 8 servere hvorav de fleste har to Xeon CPUer på 3.0 til 3.4ghz med 3-4gb RAM. Bruker riktig nok bare fire av de, en til gw og nettverkstjenester, to maskiner til spillservere og en som en filserver med ett speil av Debian respotoriet. Av spillservere hoster vi CS:S, TF2 og Minecraft. Minecraft hostet vi sist på en maskin vi lånte av en i crew mer 8gb RAM, vet ikke hvordan vi gjør dette neste gang. Når det gjelder switcher har vi litt forskjellig vi har klart å samle sammen. Vi litt for mye 100mbit utstyr, men også noe gigabit. Jobber med å kjøpe inn nye managed kantswitcher og ny core. Vi holder til i lokalene til en lokal bedrift, og navnet er rett og slett stedsnavn + LAN, alts ÅsLAN. Mulig vi bytter navn gasnke fort da vi synes det er litt for lokalt. Har ikke configs tilgjengelig nå, men vi kjører et relativt vanlig oppsett. Alle statiske IPer ligger på 10.160.0.x og dynamiske 10.160.1.0. Alle servere har domener på det lokale domenet vårt, aaslan.lan. Alle DHCP klienter får dessuten domenet hostname.dyn.aaslan.lan. Bruker BIND9 sammen med isc-dhcp-server og iptables som brannmur. Wifi lå før på samme subnet, men det skal flyttes over på ett eget subnet slik at vi kan separere fra ledningstrafikk da vi helst vil at wifi kun skal brukes til surfing. Vi har ikke verdens beste aksesspunk, så om alle skulle game via det ville det blitt fryktelig mye lag. AP'et sitter rett i ett eget NIC på gatewayen. Vet ikke om det er så mye til hjelp, men slik kan det i allefall gjøres. Endret 21. januar 2012 av hakonvl Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) Forige nettverk jeg stilte med til lan så brukte jeg; (ser jeg bommet litt på skissen, skal være 6bord på første og 4 på andre) 11x kantswitcher 24x gbit, blandet av dlink DGS-3024/DGS-3224TGR 2x coreswitcher 24x gbit (sfp) L3 2x 10gbit stacking, DXS-3326GSR 2x supermicro atom 1u, 2x gbit for wan/lan 1x 100mbit for console (esxi med clearos) vlans; hw - 10.0.1 deltaker1 - 10.0.2 deltaker2 - 10.0.3 crew - 10.0.4 routing - 10.0.5 Større så blir det egentlig rimelig tilsvarende bare flere DXS-3326GSR i stacken samt obviusly flere på bordene, evnt om mindre lan så bare bruke en enkel typisk kantswitch som core. Har 6x DXS-3326GSR som stacker til 144x sfp 24x kobber combo med 10gbit ring, kan strekke meg til 156 om jeg bruker de 2x gbit modulslottene bakpå også men upraktisk kable (men lettere enn ekstra switcher om trenger akkurat 2-4porter ekstra). Skulle jeg stilt med servere så bruker jeg typisk: 2stk dl380 g5 2xquad 2,66ghz 16gb ram 8x gbit (esxi) Endret 22. januar 2012 av cruzader Lenke til kommentar
fomox Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 Tør jeg spørre hva det utstyret kom på i pris, og hva du tar i utleie på noe slikt? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 (endret) Kan rundt regne gjerne 200 000kr i utstyr for det oppsettet i retailpris, utleiepris 8 000-12 000 ettersom om jeg må konfigurere alt for de eller om de tar det selv samt om de henter det eller om jeg må pakke det for sending. Frifond gir jo alle som søker en 10-15k øremerket til leie av utstyr/lokaler, så fungerer greit for begge parter I retailpris så kommer de 6 coreswitchene mine med moduler på ca 315 000kr, så det koster og være kar. Men er mye og spare på kjøpe konkursbo Litt koselig når man sikrer seg switcher med en listepris på 10 000-12 000kr stk til gjerne 800kr stk siden man kjøper en pen bunke av de, forige lasset switcher jeg kjøpte (alt gbit ofc): Endret 23. januar 2012 av cruzader Lenke til kommentar
fomox Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 Tør jeg spørre hvor du finner slike konkursbo? Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 24. januar 2012 Del Skrevet 24. januar 2012 Tør jeg spørre hvor du finner slike konkursbo? Blant annet på ebay Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 25. januar 2012 Del Skrevet 25. januar 2012 (endret) ebay er veldig koselig sted ja, men de største kuppene mine får jeg på mail type "hey mate, i got a lot coming in that is just up youre alley" fra bedrifter jeg har kjøpt mye fra tidligere. Så tar jeg da gjerne hele nettverket fra et konkursbo direkte til en pen pris, de er happy siden de ikke må starte liste en og en ting på ebay med avgifter, ekstra arbeidstimer etc. win/win Det er spesielt fra de selskapene som spesialiserer seg på servere/san som vil dumpe unna hele nettverksdelen raskest mulig omtrent, så får de gå løs på resten som er hva de kan. Endret 25. januar 2012 av cruzader Lenke til kommentar
grim-beaper Skrevet 16. april 2012 Del Skrevet 16. april 2012 Er sjef og nett-ansvarlig for Errors Party. Vi kjører Ubuntu på firewall/gateway. Tjenester som jeg kjører på den er: Shorewall - forenklet iptables script dhcp3d - dhcp-server BIND9 - dns Samba: Wins-server + små overvåkingsverktøy Veldig enkelt satt opp, og fungerer så og si smertefritt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå