Gå til innhold

Innkjøp av ny router

Anbefalte innlegg

Jeg og min far ser etter en router passende til vårt forbruk her i huset. Og i nåværende posisjon sitter vi med en eldre boks som så vidt greier å sende videoklipp i lavere videokvalitet over internt på nettet og har dårlig sikkerhet på seg.

Jeg har da som ønske å skaffe en nettverksboks som kan takle større nettverksforbruk her i huset. Vi er da fire til fem personer, vi har flere pcer i huset og har også to konsoller plassert her i huset. Alle maskiner utenom en stasjonærmaskin kjøres på trådløs, med andre ord så er det stort behov for en wi-fi med god router.

Det er da også ønsket at routeren har gode krypteringmetoder ettersom at netthandel og nettbanker trer frem mer og mer her i huset. Og jeg selv ønsker at det skal være litt mer trygt når man handler på nettet.

Og hovedgrunnen til at vi ønsker å skaffe en ny boks er for å kunne kjøre en skriver på nettet ved hjelp av en usbport i routeren og gir da tilgang til alle i huset for den.

Min far ønsker at den nye routeren vi skaffer oss skal ha innebygd modem, switch og wi-fi.

Så kommer jeg til spørsmålet mitt, har dere noen gode erfaringer med spesielle routere som dere vil anbefale til vårt nettverk som kan takle streaming, videospill og tungt nettforbruk?

Inkludert, har dere noen gode artikler på hardware.no eller andre sider som forklarer litt om innkjøp av en wi-fi router med tips?

Hvis dere trenger mer informasjon er det bare å spørre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du nevner innebygget modem. Tenker du ift. bruk med en ADSL linje?

Jeg har selv en D-Link DIR 655 som etter min mening gir svært mye router for pengene. Den er tilnærmet like god som Linksys 3000 routeren vi bruker hjemme, som koster betydelig mer.

Gode funksjoner, kjapp, suveren dekning (i motsetning til DIR-615 og 635) og WPA2 kryptering. Eneste minuset jeg kommer på er at den ikke kan kjøre på 5ghz bånd (dersom du skulle ønske det). Likevel ubetydelig med mindre du bor i en blokk hvor det kryr av trådløse nettverk.

Routeren har også QOS - køsystem som optimaliserer hastighetene. Særlig nyttig ift. spillekonsoller, streaming over nettet etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...