Gå til innhold

CD-rom amokk, sprøeste jeg har opplevd.

Anbefalte innlegg

I dag tror jeg er den dagen hvor jeg har sett det sprøeste noen sinne når det gjelder pc problemer. Jeg sitter å spiser frokost etasjen over der pcen er plassert. Plutselig hører jeg et helsikkes rabalder komme fra pcrommet. Jeg går ned for å undersøke og det viser seg at cd brenneren min åpner og lukker seg samtidig som den slår inn i døren på chiettech kabinettet mitt. Jeg åpner kabinett døren, men brenner er forstatt amokk og går opp og igjene hele tiden så det høres ut som motoren holder på å sprenge.

Det første som slår meg er at noen er inne på pcn med trojaner eller noe i den duren og føkker til, men jeg kjører fullt oppdaterte virusscanner og firewaller. Jeg trekker ut nettkabelen, men cdrommen er fortsatt amokk. Jeg starter pcen på nytt, men det fortsetter bare da, opp og igjen i en forykende fart. Jeg åpner kabinettet og river ut strømledningen i en fei da det høres ut som cdrommen tar kvelden i hvert øyeblikk. Endelig stopper spetakkelet. Jeg starter maskinen på nytt, men nå fryser den bare. Jeg starter den på nytt enda en gang, når ser det ut til at det går greit, men harddisk lyset lyser konstant.

Noen som vet hva i alle dager dette har seg? Hva har forsaket at cdrommen gikk amokk og hva kan jeg gjøre for å fikse dette?

Jeg har aldri hvert borti lignende før vertfall og ble ganske skremt når slike ting plutselig skjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet desverre ikke hva det er, men kan prøve å komme med noen feilsøkingstips. Om du nå setter i strømledningen og eventuelt ide kabelen inn i cd rommen igjenn. Når du da starer Pc en blir den da "galen" med en gang eller først etter at du har bootet inn i Windows? ( eller ikke i det hele tatt?).

Uten den klarer du å boote helt greit nå? Og med den, hva skjer?

Om den ikke ble galen med en gang du startet PC en men i windows så prøv å lag en Win98 Bootdisk og start med cd-rom støtte. Blir den da "galen", og om ikke, hva om du setter i en cd og prøver å hente en fil fra den? Om den blir "syk" i windows men ikke nå så ville jeg kjørt repair(om du har XP eller Win2k), eller bare reinstalert hele skiten.

Om den blir "syk" med en gang du prøver å bruke den (både i Dos og windows) så vil jeg tro at den begynner å ta kvelden

Lenke til kommentar

Jeg har nå scannet gjennom hele systemet med fullt oppdatert norton antivirus 2003. Ingen virus eller andre lugubre greier. Det skulle vell tyde på at det ikke har vært noen hacker inne å lagt fra seg noen lugubre filer?

Jeg restartet pc'en en gang til nå, når alle filene i windows var loadet begynte problemet igjen. Men så stoppet det opp igjen å den har vert frisk nå i 5-10 minutter. MEN snakk om sola så skinner den, når jeg sitter å skriver denne artikkelen så begynner den på ann igjen. Nå ble den still igjen. Merkelig.

Jeg kjører forresten win2k.

Kan det rett og slett vær at cd brenneren begynner å ta kvelden? Litt rart i og med at jeg bare har hatt den i et par år og har ikke brent så serlig mange cder. Og det merkelig var at den plutselig begynte å gå opp og igjen, uten at jeg holdt på med pcen i det hele tatt.

Er det vanlig at cdbrenner osv. begynner å oppføre seg slik når de begynner å bli utslitt?

Om noen har lagt inn et lugubert cdrom åpne program på pcen, så skulle jo man tro at dvd rom stasjonen også begynte å åpne og lukke seg?

Eneste jeg kan tenke me har noe som helst med saken å gjøre er at jeg la inn daemon tools for en 10dager siden, men er jo merkelig om det gjør utslaget først 10dager senere. Lite trolig med andre ord.

Lenke til kommentar

Prøv å starte sette den som primary boot device og start opp med en oppstartsCD (som Windows innstalasjons cd-en). Om den da tuller seg så vet du at det er CD-rommen. Om den ike tuller seg så er det mest sansynlig din nåværende Windows innstalasjon. I tillfellet det siste ville jeg prøvd en reperasjon av opperativsystemet eller kansje en full reinstall.

Jippi, post nr 2100

Lenke til kommentar

Jeg fannt ut at jeg hadde 2 "stealth" cd rommer eller hva jeg skal kalla det. Slike som kommer opp når man instalerer program som daemon tools. Jeg fjernet den ene. Og nå ser det ut til å fungere.

Kan hende at det ble en konflikt mellom den "stealth" stasjonen og brenneren?

Lenke til kommentar

Det siste jeg skrev fungerte ikke..

Jeg har prøvd å starte opp i en helt tom windows 98 innstalasjon som jeg har liggende på en annen partisjon enn win2k. Samma problemet kommer i win98.

Dette tyder vel på at det ikke er noe galt med windowsen min, men at det rett og slett er ccdbrenneren som har blitt rapa galen?

Lenke til kommentar

Hehe, dette er det meste rapa gærne jeg har hørt om ! Vil også anta det er cd-brenneren din som holder på å ta kvelden hvis den oppfører seg sånn også i den helt tomme win98. Prøv å start med en oppstartsdiskett og velg med cd-rom, blir den gærn da, så må det være cd-brennern ja. Hvordan merke er det ?

Lenke til kommentar

En mulig forklaring:

Hvis du har kjørt ut skuffen fra Cd brenneren din gjentatte ganger mens kabinettdøra har vært lukket igjen kan det hende at et eller annet har skjedd med mikrobryteren som sitter inne i cd brenneren. Mulig at denne ikke registrerer at skuffen er inne, eller noe i den retning.

Har du prøvd å forandre på Master/Slave oppsettet? Eller, hva med å legge inn en oppdatert firmware, hvis det eksisterer?

Intet skal som kjent være uprøvet. :woot:

Lenke til kommentar

jeg tror jeg ville kjørt en online scanning, feks. fra www.trend.com, og en sjekk med en scanner spesialisert mot trojanere -feks. The Cleaner fra: www.moosoft.com. Hvis det har kommet noe inn er det ikke alltid det hjelper å søke med en lokal scanner, da virus / trojaner kan lure A.V programmet ditt.

Lenke til kommentar

Merket er Philips type 8x. Har vel hatt den i rundt 2år. Den har slått et noen ganger inn i kabinettdøra, men det er lenge siden sist gang. Pcen hadde stått mange timer i fred når problemet plutselig oppstod.

Jeg har nå testet den i en annen gammel maskin jeg har stående her. Samma problemet oppstår der, dog. kanskje i et litt mindre intervall. Det tar nemmelig noen minuter før cdrommen plutselig åpner seg. (jeg har videobevis på akkurat dette).

Jeg fulgte dog rådet til en eller annen her inne og lastet ned "The Cleaner 3.5", den scannet hele systemet og fannt en trojan kallt Klandoor. Dette står om den i beskrivelsen: "Created: July 06, 2003

Type: FTP" Ikke så mye info med andre ord. Spørsmålet er hvor i alle dager jeg har fått den inn på maskina, hvorfor norton 2003 ikke klare å finne den og om den var farlig? Og sist men ikke minst, kan denne ha medvirket til problemet? Det merkelige er jo da i så fall at den går rabiat på en helt annen pc også.. Det kan gå 5minutter, så plutselig begynner den med det spetakkelet, opplukketopplukket..

Begynner å bli ganske fortvilt :

Lenke til kommentar

Svar til mitt forrige inlegg: etter å ha fjernet klandoor så får jeg ikke start serv-u ftp serveren min. Klandoor var da tydligvis en system fil som dette programmet trengte..

And the missery is still going strong.. Kan ikke peser bare fungere?

Lenke til kommentar

vet ikke helt om dette er tilfellet hos deg, men jeg satt og jobbet på en skolepc som hadde en litt teit eject knapp. Det gjorde at den hang seg opp og cd-romen gikk ut og inn og i grunn oppførte seg litt rart. Det kan ikke være noe sånt som har skjedd? At knappen har satt seg litt fast og cd-romen tror noen sitter og trykker på knappen?

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på nett kabel og nettverkskabel.

Nettkabel er den som sit fast i stikkontakten. Ca 230V

Nettverkskabelen sit fast i ein hub. Det verkar som om enkelte har misforstått.

Mao Når du dreg ut nettkabel kan ikkje cd-romen opne/lukke seg, ingen kan hacke deg og ingen virus liknande program verkar.

Lenke til kommentar

En ting du bør teste: oppdater firmware! Høres ut som det er noe i mekanikken der som har gått fullstendig bananas. Noen nevnte noe med eject-knapp som hadde hengt seg opp - høres ut som en mulighet. Ellers så får du raske cd-brennere til latterlig lav pris om dagen, så det er kanskje nå du skal oppgradere?

Lenke til kommentar

Har aldri vært borti dette med firmware før. Er det bare en fil jeg laster ned og innstalerer? Jeg har forresten ikke anelse på hvor jeg kan finne firmware til min gamle 8x brenner, merke Philips.

Er ikke det litt rart at slike feil plutselig oppstår da? Jeg mener, har fungert fint i all den tid, og nå plutselig skjer dette..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...