Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hytte: Hva koster det å koble seg på vannverket samt få lovlig kloakk?

Anbefalte innlegg

Da jeg og søstra mi var små hadde familien ei tømmerhytte som vi brukte flittig. Da Bestemora vår døde bestemte slekta seg for at hytta skulle selges. Den ble solgt meget billig til en kvinne som var veldig ivrig etter å få tak i den. Jeg og søstra mi har siden vi var små lekt med tanken om en dag å kjøpe hytta tilbake, og nå når vi er voksne, har jobber og mannfolk så kan jo dette bli en mulighet.

Ekstra hjerteskjærende var det for oss for noen mnd siden når vi snek oss en runde langs tomta for å se hvordan ting så ut ti år senere.

Den flotte tømmerhytta er ikke blitt særlig godt tatt vare på, og bærer preg av at ingen ser til den særlig ofte. Det er jo ikke vårt problem siden hytta ikke lenger er i vårt eie. Men det gjorde vondt i og med at vi vokste opp her. Med dette ble vi enda mer ivrige på å kjøpe den tilbake, siden det ikke virker som om nåværende eier bruker den uansett.

Men selv om hytta ikke er mye verdt lenger så vet vi at vi i fall vi kjøper hytta har store kostnader i vente.

Bla annet etter å ha overhørt oss med vår mor har vi fått fortalt at hytta ikke var kobla på vannverket da vi solgte den. Den hentet vann fra en brønn ikke så langt unna. Om dette er gjort noe med i ettertid vet vi ikke, men vi regner med at ingenting er gjort.

En annen ting vi har fått fortalt er at kloakken var ulovelig og gikk rett ned i sjøen ikke så langt unna. Dette tror vi heller ikke det er gjort noe med. Da hytta ble reist var det utedo der. Vannklosett er satt inn i ettertid og det er rett og slett blitt gjort en enkel løsning. Dusj, oppvaskmaskin osv er det ikke. (Meg bekjent)

Hytta ligger også vanskelig til. Det kan bli problematisk og komme til med tømmebil.

Etter en rask titt på hytta utvendig kunne vi konstatere med at murpipa antagelig måtte fikses på. Den er sklidd ut.

Det er ei tømmerhytte vi snakker om, og endene på tømmeret ser ut til ha fått store råteskader. En venn snakket om at man kanskje kunne skjære av endene og sette på kunstige pynteender dersom tømmeret ikke var råtnet så langt inn, men slikt vet vi ikke.

Hytta har torvtak og hele taket var fullstendig igjengrodd. Hva vi skal gjøre her vet vi ikke. Det må vel tynnes ut?

Bortsett fra dette trenger uteområdet å fikses. Mye kvist er kommet opp på den mosegrodde plena, og om ti år vil det være tett skog på tomta. Vi fant ut at hele plena sikkert måtte pløyes opp og ekstra lag med jord føres på.

Er det noen som har vært borti lignende prosjekter før og kan fortelle noenlunde hva slags prisklasse vi trolig kommer opp i når alt dette skal fikses?

I hovedsak lurer vi på hva det vil bli kostende å koble seg på vannverket, samt ordne lovlig kloakk?

Kan man feks skaffe en veldig stor septikktank, slik at den ikke trenger å tømmes?

Takker for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjøvannsledning høres bra ut! Hytta ligger i Møre og Romsdal.

Den ligger ett lite stykke unna en gard. Nå gikk ikke vi til denne gården så jeg aner ikke hvor langt unna det er. Når jeg var ti år føltes det jo som om det var uendelig langt, men når jeg var ti år trodde jeg også at hytta lå milevis unna folk. Når jeg stod oppe på berget ved hyttetomta nå så så jeg faktisk at naboene bare var noen steinkast unna på andre siden av den lille bukta.

I tillegg hadde hytta krympet betraktelig siden jeg var lita. Hahah!

Så det kan hende at gården ligger 500 meter unna eller mindre. Det er jorder og utmark og noe gammel skog rundt hytta som bare ligger 10-15meter unna sjøen. Jeg vil tro gården er koblet på vannverket, men det kan være at de også har egen brønn.

Grunnen til at vi føler vi må koble oss på er at de siste årene vi brukte hytta så hadde dammen vi fikk vann fra for vane å tørke inn om sommeren. På vinterstid frøs vannet. Det har neppe forbedret seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...