Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

windows 2008 server-hjelp


Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg skriver dette innlegget i frustrasjon over lærere...

Jeg har fullført VG2 IKT-servicefag, og da vi hadde om servere hadde vi dette kun lokalt for testing av domene osv, der vi skrudde av brannmuren for å få ting til å kommunisere.

 

Jeg går nå VG3 IKT-skole for fagbrev, og vi har fått en lærer som ikke har så mye kunnskap om server 2008, og det føler jeg heller ikke at elevene har, jeg har bare testa litt med server lokalt...

 

 

Greia er den at læreren ønsker å ha ett fungerende domene, og jeg har tatt på meg denne jobben med å prøve å få dette til å fungere(har vel tatt meg vann over hodet).

 

Vi har ett dokument som inneholder div. info om nettverket, men jeg er litt usikker på hva som skal hvor og hva som skal stå i DNS-serveradresse og default gateway.

 

Dokumentet inneholder:

IP adresser til *********nettet

 

Da er dette satt opp. 4mb synkron linje med firewall-tjeneste.

 

IP-nett:

10.87.193.0/24

 

DHCP: 10.87.193.100 – 199

 

10.87.193.2 er reservert til trådløs kontroller, men resterende adresser, kan dere benytte fritt.

 

Tilgang til trådløs SSID “*********” (802.1x) kan settes opp, men trenger da brukerliste fra dere. Kan evnt sette opp elev1, elev2 osv.

 

Public ip er 213.***.***.81 (denne bruker bare dere), tilleggsadresser til f.eks publisering av web-server tildeles ved forespørsel.

 

VLAN ID 193 er definert på switchene til *********. Porter i switchene dere skal bruke, settes til dette VLAN’et, men det kan vi ta når dere flytter inn.

 

 

Sånn som jeg har forstått det så trengs det ikke å måtte stå en firewall på vårt nettverk, stemmer dette?

 

Jeg håper virkelig det finnes noen her som kan hjelpe meg på vei til dette, og jeg kan godt poste mer info om det trengs.

 

Har prøvd å google en del, men vet ikke helt hva jeg skal google etter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hohoh... kjenner ikke læreren din eller hva han kan, men jeg har selv hatt lærere som ikke kan faget sitt :whistle:

 

Anyhow...

 

Så vidt jeg forstår er det allerede satt opp en firewall mellom ditt nett og omverdenen.

Videre står det ingenting om at du skal benytte Windows Firewall.

La den være disabled foreløpig. Du kan evt. Aktivere og konfigurere denne på et senere tidspunkt om du/dere ønsker.

 

Du har fått tildelt:

IP-nett: 10.87.193.0/24

Og det nevnes at 10.87.193.2 er holdt av til et aksesspunkt.

Jeg antar derfor at 10.87.193.1 er router/gateway.

 

DHCP skal settes opp med et scope: 10.87.193.100 – 199

Det gjør du senere.

 

La oss velge IP 10.87.193.11 til din DC. Denne blir også DNS tjener for dine klienter.

 

IP konfig på din Win2008 burk blir da

IP: 10.87.193.11

Netmask: 255.255.255.0

Gateway: 10.87.193.1

DNS: 127.0.0.1 (seg selv)

 

Sett navn på serveren under system konfig og reboot server.

 

Nå kan du opprette domenet ditt.

Gå inn i "Server Manager" og legger til rollen "Active Directory Domain Services".

Deretter tar du opp et CMD prompt og kjører kommandoen "dcpromo".

Følg wizarden som starter. En reboot vil bli tatt.

 

Nå skal i teorien serveren din være en domenekontroller, men et par ting gjenstår.

 

Du må gå inn i DNS tjenesten og legge til Forward DNS adresser (DNS til internett tilbyder som regel). Disse er ikke oppgitt her, men de må til for at server og klienter skal nå internett.

 

Deretter innstallerer du DHCP tjenesten, aktiverer denne og legger til skopet ditt.

Du må også legge til DNS (10.87.193.11) i skopet, slik at klientene får denne.

 

Dette er grunnkonfigen du må ha på plass for en fungerende DC.

 

Lykke til!:)

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar

Dette var en del av fagprøven jeg hadde for et års tid siden i IKT-Servicefag, så kanskje du kan bruke den til å plukke opp noen tips?

Fagprøven min

 

Lykke til :)

 

[Edit]

PS! Dette er gjort på 4 dager, så det er garantert noen feil/mangler, men forhåpentligvis kan du bruke den for å ihvertfall komme igang.

Endret av pthsim
Lenke til kommentar

Mange takk for svar :)

 

Jeg har klart å få serveren ut på nett nå, men sliter med å få lagt til klientene i domene..

 

Får beskjeden:

Endringer i datamaskinnavn/-domene

 

Følgende feil oppstod under forsøk på å koble til domenet 3IKT:

 

Et forsøk på å løse DNS-navnet for en domenekontroller i domenet du kobler til, mislyktes. Kontroller at klienten er konfigurert til å nå en DNS-server som kan løse DNS-navn i måldomenet. Hvis du vil ha informasjon om feilsøking for nettverk, se Hjelp for Windows.

 

Hvordan skal jeg få den til å "godta" dette?

 

Prøvd alt jeg husker fra IKT VG2, men aldri prøvd å sette opp domene på en server som skal ut på nett før...

 

Og jeg skal koble nettet inn i den ene porten på serveren og en ny kabel fra en annen port til en switch ikke sant?

Prøvd å google etter dette, men er ikke sikker på hva jeg skal google etter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...