Civilix Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Jeg har en youtube kanal jeg legger ut videoer fra spill(noen ganger med kommentar andre ganger ikke). Jeg lasta nylig opp en video fra SWTOR hvor jeg ikke hadde kommentarer bare ingame musikk og lydeffekter(standard lydnivå) og denne ble merket som å inneholde lisensiert musikk. Jeg tenkte å klage det inn til youtube men så kom jeg på at jeg faktisk ikke vet hvordan lovverket er rundt dette. Hva rettigheter har jeg som spill-eier til å vise video fra når jeg spiller? Problmet i denne saken var spillmusikken, så mer spesifikt hva rettigheter har jeg til å bruke spillmusikken når jeg spiller og tar opp video? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 (endret) Er det den tyske selskapet? Husker ikke navnet, har fått det selv på mine Star Wars game videoer. Men de er 100% korrekte i handlingen. Star Wars musikken er eid av selskapet. Du har INGEN rettigheter. Spill videoer faller egentlig også under "copyright", men tingen er at nesten ingen spillselskaper bryr seg fordi det er jo gratis reklame enn skade. Blokkeringen av Star Wars musikken er KANON hissig. Om du forsøker å klage kan jeg garantere deg at du taper. Og vil bare gjøre vondt til verre. Endret 20. januar 2012 av AvidGamer Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Spillvideoer med kommentarer (f.eks. "let's plays") kan havne under "fair use". Og da kan du muligens vinne frem om du klager på avgjørelsen. Ellers ville jeg ansett saken som tapt på forhånd. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 21. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2012 Jeg kommer ikke til å gå til noen sak, jeg har gratis kanal uten reklame og tjener ikke penger på videone, det eneste jeg hadde eventuelt tenkt å gjøre er å klage avgjørelsen inn til Youtube da jeg har lyst til å bruke ingame musikken i framtidige videoer istede for å erstatte den med musikk jeg velger. Jeg tenker selvførgelig på fair use, det jeg viser er bare en liten del av spillet. Musikken er en del av opplevelsen jeg ønsker å gi en smakebit av, og jeg trodde det var i trå med fair use under amerikansk lovgivning. EA har jo lisensiert musikken til bruk i spillet, og EA sier at jeg kan legge ut video fra deres spill. Hvis man tenker logisk skulle man tro at det ikke var noe problem der, desverre vet vi at lover skjeldent er logiske. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Med "saken tapt på forhånd" mener jeg at det neppe nytter å klage. YouTube lar rettighetshavere av musikk hevde sin rett, helt automatisk. Så dette problemet vil du få igjen om algoritmen fortsetter å fange opp denne musikken i videoene dine. Det er kjipt. Og ikke svaret du vil ha. Men det er svaret du får. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå