settings Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 (endret) hei. jeg har lyst til og bygge mitt eget vannkjølingsystem. har tillgang på fres, dreibenk, kanskje CNCmaskin og sveiseeapparater på skolen. det jeg vil bygge er Cpu blokka(intel 1155). på skjermkortet (gtx 560 ti) og erstatte de på hovedkortet hvis tid. vet jeg vil trenge kobber til blokkene. slanger, en tank, pumpe. sleng ut noen ider hvis du har noen. vil starte med CPU. får måle str. men disign? hvordan får man best kjøling/flow? legge i S? eller sirkle utover? ang pumpe http://vestshop.no/ds_product_info.php/products_id/748 hvor mye vann trenger jeg, tiper rundt 5 l/min billigst mulig, ikke så falig med lyd fikk en ide om cpu kjøler. jeg har en kjøler med rør igjennom, olje eller noe i dem, hvis jeg bryter denne i biter, åpner røra, vil det virke som vannkjøler? kjøler http://www.ministerofcomputers.com/products.php?product=AMD-(MF091%252d096)-HEATSINK-%252b-FAN-(SOCKET-AM3-%7B47%7D-AM2-%7B47%7D-PHENOM)-COPPER-BASE-(BOXED)-%252d-With-Heat-Pipe!-ORIGINAL-AMD-FAN løsna vifta og annet plastikk, men røra er litt korte, så får liksom ikke tak i dem. kanskje borre og lodde på? Endret 21. januar 2012 av settings Lenke til kommentar
settings Skrevet 21. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2012 bump? noen som vet im man kan bruke røra i kjøleren som er der fra før? Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 bump? noen som vet im man kan bruke røra i kjøleren som er der fra før? Det frarådes, da de, avhengig av konstruksjonsmetode og valg av medium, kan være "tette" eller inneholde skumle ting. Dessuten gjetter jeg på at rørene vil være altfor små til å få tilstrekkelig sirkulasjon, og motstanden i kretsen vil bli tilsvarende høy med bråk og unødvendig belastning på pumpa som resultat. Lenke til kommentar
Khani Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Det beste er vel og lage kjøleblokkene ut av hele kobberblokker ved og lage kanaler til vannet. Det er mange som har lagd slike fra 2007 og bakover, det er bare og starte og google. Men nå er det ikke så vanlig lenger med slike, siden de fleste bare kjøper alt ferdig. Lenke til kommentar
settings Skrevet 22. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2012 ok. da jeg ikke finner kobberblokker, og kom til og tenke på hardheten i kobber lurer jeg på og bruke en gammel kjøler og modifisere. kan heller ikke bruke CNC på harde ting(enda). jeg har funnet en aleminiumskjøler for 1155 socket. kan jeg borre meg igjennom den og legge kjølinga i ribbene? hvor store rør trenger man? 10mm - 20? Lenke til kommentar
Swixcap Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Alt innenfor 8 mm - 16 mm fungerer. Vanligst er nok 10 mm indre diameter og 13 mm ytre. Lenke til kommentar
settings Skrevet 22. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) sikker på at 1/4(6.3500mm) ikke virker pumpa jeg ser på er 1/4? eller jeg må gå for 3/8(9.5250mm) eller 1/2(12.7000mm) da? ser på thermaltake aquabay m1 vurderer og bygge meg noe sånt. i 2mm(?) plater og pleksi. med viftekontroll i fronten. skal lage den i solide edge. og kanskje en sånn til pumpe men vet ikke hva frakt kommer på. Endret 22. januar 2012 av settings Lenke til kommentar
Khani Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) Jeg vil ikke annbefale aluminium til vannkjøling pga bekjente som har hatt problemer med korusjon på blokken pga urenheter og forskjellige metaller i loopen. Om du ønsker og kjøpe kobber i blokker så kan du sjekke om det er noen metallverksteder i området du bor. De pleier og ha kobberbiter i flere forskjellige tykkelser og lengder liggende. Men vær obs på at kobber generelt ikke er serlig billig siden det er stor etterspørsel. Endret 22. januar 2012 av WilliamAR Lenke til kommentar
settings Skrevet 22. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2012 hmm... lage i aleminium da? har hørt at kobber leder 1,5 ganger bedre, men at det pleier komme ann på radiatoren. så, lettere, billigere og lettere og bearbeide.+ at vi kanskje har noe på skolen:P kan kjøre rent aleminiumskjøling da? ellers er det bare og kjøre desilert vann og 10 % frostveskeeller noe. Lenke til kommentar
Khani Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) Kan si det slik at om du bruker aluminium eller kobber som materialer, så er det omtrent like enkelt og lage noe med det. Kobber leder varme bedre som gjør at varmen blir raskere tatt opp av vannet, som er det mest optimale selvfølgelig. Prisen på kobber og aluminium er relativt lik om jeg husker rett. Så det er mer eller mindre det samme hva du velger. Grunnen til at jeg ikke stoler på aluminium er at om det oppstor korrosjon i loopen, så vil blokken tære vekk etter en stund. På fagspråket så er dette kjent som en reduksjon* Endret 22. januar 2012 av WilliamAR Lenke til kommentar
settings Skrevet 22. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) kobber er vel hardere og jobbe i? mindre resivitet er vel bedre? eller har ikke resiviteten noe og si? aleminium er veldig mykt, og billig. trodde kobber var hardt jeg... vil bare slenge på at solide edge er et r*vpult programm - trimen er borte og sketsen er borte Endret 22. januar 2012 av settings Lenke til kommentar
SWAT dude... Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Kobber er et veldig mykt metal, lett å jobbe med og noe som er vidt tilgjengelig på de fleste yrkesfaglige skoler. Jobbet mye med kobber selv når jeg lærte å dreie. Det er dyrt, men de fleste skoler (spesielt de som også har elektro linjer) er flinke med å resirkulere dette slik at de ikke taper for mye på det. Lenke til kommentar
settings Skrevet 22. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2012 vi har ikke kobber tror jeg, vi dreier i hurtigstål. dreia også noe i messing(skrue) kjapp skisse på vanntank og pumpekontrollør. utheva firkant er til tempraturmåler. Lenke til kommentar
settings Skrevet 22. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) anternativ 2 ramme er samme på de. men fronten et annet design. hva tenker dere? kan kanskje lage vanntanken til torsdag. edit. designet virker begge veier. vinduet oppe eller nede? annen ting - radiator(er) tenker og kanskje kjøre to radiatorer - en lowprofile og en gaming. dvs. en med 2*120mm vifter oppå pc til lan osv. og en stor vifteløs montert på rommet. Endret 22. januar 2012 av settings Lenke til kommentar
Khani Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Det blir bare tull og bytte radiator så ofte som du kommer til og gjøre da. Rissikoen for en lekasje blir ganske høy både fordi du kan gjøre feil, eller at det kommer til og slite på slangene i loopen. Det lureste er og bare ha en fast radiator, eller evt en 2x 120mm rad + 120mm rad i loopen om det blir for stor varmeutvikling om du planlegger og kjøle mye på en gang. Lenke til kommentar
settings Skrevet 22. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2012 kanskje, men er ikke det bar og bruke hotswap? klikk on klikk off? hvordan vil en 2*120 klare seg uten vifte? eller plugge inn begge, men plugge ut lowprofile radiatoren ved lan osv? hadde vært morro. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 "Quick connects" vil løse problemet, men du må da være villig til å legge ut litt for et par slike. Er også mulig du vil trenge flere med tida grunnet mye slitasje, men det er nok ikke et stort problem. Lenke til kommentar
Khani Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 (endret) Det blir en del slitasje på push on niplene, og det vil mest sansynlig komme luft i loopen når du tar de av. Nå heter det egentlig ikke hotswap akkurat. Det er egentlig ikke et ord som passer helt til vannkjøling heler. Meningen med den typen nipler er at det skal være enklere og ta fra hverandre systemet fra tid til annen. Ikke en gang i månten. Og om du kommer til og fyke fram og tilbake vil det mest sansynlig gå galt før eller siden. Da var vist en litt før meg med og svare Endret 23. januar 2012 av WilliamAR 1 Lenke til kommentar
settings Skrevet 23. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2012 (endret) ok, så dårlig ide. da blir det hva jeg kan montere på pc'en. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32709015 bare for radiatoren? glem det, er en 360 pumper - http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Pumpe-for-bormaskin-267519/ http://biltema.no/no/Bat/Pumpe/Vannpumpe/Inline-pumpe-25981/ funker de? med tanke på strøm og sånt. kan man dimme sånn pumper ved og koble på vanlig dimmer fra lysbryter? eller vil dette kvelde pumpa? den med 3000l/H er den drevet av strøm-ser ikke det. var noen flere også http://biltema.no/no/Bat/Pumpe/Vannpumpe/Pentrypumpe-12-V-25983/ http://biltema.no/no/Bat/Pumpe/Vannpumpe/Nedsenkbar-pentrypumpe-12-V-25980/ og kankje et filter? http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Vannfilter-17271/ mens den andre på 17L/H ser grei ut for meg. men må monteres rett opp og ned, ikke tørrkjøres... Endret 23. januar 2012 av settings Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 den eneste som er aktuell er borpumpa, men den er da vanvittig kraftig. minimumsflyt i en loop bør være på 220 liter i timen eller 1 gallon per minute. tror du bør satse på laing ddc eller d5 fra techbay.no eller swiftech mcp som de også heter, de er laget for å levere passe mengde flyt og trykk over 365/24/7 bruk. for mye trykk i en loop kan føre til at blokkene dine begynner å lekke eller sprenge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå