Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Drikking og festing

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå sitter jeg på bussen hjem fra det jeg vil kalle en perfekt kveld på byen. Gode venner som treffes og tar litt drikke. Når "fjortissene" gjør sin ankomst drar man hjem

Slik det skal gjøres IMHO. ikke noe stress. Bare kos og snakk. Fest/byen er hva man gjør det til.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man drikke alkohol og feste når man er ung? Selv vil jeg ikke drikke eller feste, opplegget virker litt skremmende og fremmed for meg, så jeg stiller noen spørsmål:

Hva gjør man egentlig på fest?

Må man drikke hvis man er på fest?

Er det gøy å gå på fest / byn?

Gruet/gledet du deg første gangen du skulle på "fest" med masse ukjente folk og alkohol?

Hva er galt med meg? Alle andre har lyst å feste og drikke og elsker å "møte nye mennesker", sånn er ikke jeg, virker som jeg er den eneste.

Er 18 år gammel.

Postet av anonym: 6856e138539269fb6c2f0695a5a3cb16

Ingenting galt med deg min venn. Og det er egentlig komisk hvordan hele greia funker. Nå har jeg mest erfaring med Vors - og deretter byen. Altså at man er en liten gruppe mennesker som drikker sammen og så drar ut på byen (Alt fra 4-15ish stykk). Men kan jo dele sånn som det ofte er for meg:

Vel det begynner ofte sånn som dette; Du ankommer på et vors/fest. En gjeng med mennesker har samlet seg i en sofa foran TVen, som gjerne blir brukt til musikk. Du ser noen kjente ansikt og hilser fort på de du ikke kjenner. Det er en smule klein stemning med en gang du ankommer, spesielt hvis det er mange som ikke kjenner hverandre. Du setter deg ned ved en random person siden det ikke er noen andre ledige plasser og dere begynner å snakke. Kanskje får dere sånn tålig god kontakt og det går sånn halvveis greit å holde samtalen igang. Deretter blir man sittende der å prate om litt tørre og kjedelige greier som skole og jobb og slikt.

Så blir folk fulle. Da blir alle plutselig veldig åpne og utadvendte. For mange holder det å bare få i seg litt alkohol for å bli mer pratsomme, stemningen på festen blir også mer avslappet og ikke så spent. Plutselig så er det kjempe lett å snakke med de du ikke kjente fra før av, og fremmede mennesker kommer opp til deg og klemmer å kysser og ler som bare det av alt du sier. Hvis dere bare har den minste ting til felles kan jeg love deg at komplimenter som "Fy faen å awesome du er", "Jeg føler du forstår meg sånn sinnssykt liksom" kommer susende mot deg. Den person du snakket med mens dere begge var edru, er plutselig all over deg og synes at du så grei og kul, plutselig så er dere bestevenner. Eller hvis det er det motsatte kjønn ....yeah ;)

Anbefaler å drikke litt, rett og slett fordi det er litt kjedelig å henge med fulle folk når du er edru selv, synes jeg da. En kompis av meg er ofte sjåfør i helgene, men blir likevel med på vors for å kjøre oss til byen og slikt. Han synes det er helt greit å være edru og koser seg som bare det. Det er jo ofte lettere å snakke med fulle folk hvis du er litt sjenert siden de er så kontakt søkende.

Noen ganger ja, andre ganger nei. Ofte synes jeg at vorset er det gøyeste. Ting kan ofte bli litt tullete på byen (Du mister alle vennene dine, vanskelig å snakke med jenter der osv.)

Gruet/gledet du deg første gangen du skulle på "fest" med masse ukjente folk og alkohol?

Husker ikke første gang, men kan si at jeg ennå grugleder meg litt før hver fest/vors jeg skal på. Det er litt som å stå å vente i kø til en karusell, du gleder deg veldig, men det er litt skummelt også. Jeg synes spesielt det er ille når man står nede i gangen og holder på å ta av seg klærne og man bare hører at det sitter mange folk i overetasjen. Når jeg skulle på de første faddervorsene var jeg spesielt nervøs. Da ankom jeg helt alene og det satt sånn 30 stykker der fra før av, det var ingen plass for meg å sitte og folk hadde allerede begynt å bli kjent. Men det gikk jo greit, jeg hentet en stol fra kjøkknet og spurte etter flaske åpner - så var det i gang.

Ble litt langt dette, but whatevs. Det er alltid litt skummelt med festing og sånt, spesielt i starten. Men jeg vil si at det helt klart er verdt det, utrolig morsomt å være full med gode venner og høre på god musikk. Tror nesten det er da jeg er mest lykkelig, noen av mine kjæreste minner er fra fylle. (Nei jeg er ikke alkoholiker :p)

Endret av Carlgutt
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man drikke alkohol og feste når man er ung? Selv vil jeg ikke drikke eller feste, opplegget virker litt skremmende og fremmed for meg, så jeg stiller noen spørsmål:

Hva er galt med meg? Alle andre har lyst å feste og drikke og elsker å "møte nye mennesker", sånn er ikke jeg, virker som jeg er den eneste.

Er 18 år gammel.

Postet av anonym: 6856e138539269fb6c2f0695a5a3cb16

Du har fått enormt mange gode svar, men jeg velger å svare deg, jeg også, siden jeg heller ikke drakk alkohol som 18-åring. Jeg begynte ikke å drikke før jeg var over 20 år gammel.

Hva gjør man egentlig på fest? Det varierer. Nå er du 18 år og kan dra ut å byen etter hvert, selv om det er 20-års aldersgrense mange plasser. Festene/vorsene kan ofte finne på å være det morsomste med hele kvelden. La oss si at du og kameratene dine tar dere et "guttevors" og kjører på med FIFA (eller et annet spill). På et vors med bare gutter kan man sitte og prate om hva som helst. Vors med gode kamerater er alltid morsomt.

Av og til blir det arrangert større fester og da med masse flere folk. På disse festene kan nervøsiteten komme, men den forsvinner nok fort. Ofte er det lurt å ha litt innabords før man kommer på selve festen. I starten finner du noen du kjenner.. og etter hvert som du drikker - og mest sannsynlig blir mindre sjenert - tar du kontakt med andre på festen. Det er sjelden galt å bli kjent med nye personer og nettopp dette skjer raskt på fester. I tillegg er man kanskje så modig at man prater med en jente eller to, noe man aldri hadde turt i edru tilstand.

Å drikke alkohol på fest er selvfølgelig ikke et must, men det er - uten tvil - bedre. Som sagt tidligere var jeg over 20 år da jeg rørte alkohol for første gang og festene jeg dro på før den tid var ikke morsomme for meg. "Hvorfor drikker ikke du?" var et spørsmål som gikk igjen hos alle.. Da jeg var på din alder ville jeg heller spille PS3/se film med venner istedenfor å dra på fest. Nå er det nesten motsatt..

På festene er det nesten bestandig gøy. Om dere sitter en gjeng som du kjenner godt er alltid stemningen god. Hvis det er mange randoms kan det først bli kleint i starten, men det hjelper som sagt å drikke litt før man ankommer festen. På fester byen er det alltid mulighet for å treffe på jenter.

På byen trenger det ikke være like morsomt, faktisk. Det spørs hvem du er sammen med og hva dere foretar dere. Jeg som ikke er en danseløve kan noen ganger ha det litt kjedelig på byen, men som regel er det moro. Jeg må drikke en god del før jeg beveger meg ut på dansegulvet. De personene som danser uansett virker til å ha det like morsomt hver gang. Også på byen møter man personer og med alkohol i blodet tar man gjerne kontakt, noe man ikke ville gjort i edru tilstand.

Første gangen jeg drakk var jeg litt nervøs på hvordan kroppen skulle reagere på alkoholen. Fjortisfylla som 20-åring hadde jeg ikke lyst til, med dette i bakhodet gikk det helt fint. Jeg drakk til jeg begynte å kjenne det og tok det rolig de første gangene. Anbefaler deg å drikke 2-3 ganger før du beveger deg på fest med masse ukjente personer, sånn at du sånn ca vet hvor mye som skal til for å få deg brisen/full.

Ta deg et par drammer/ øl før selve festen og plutselig forsvinner nervøsiteten og selvtilliten kommer fram.

Jeg var også sånn for noen år siden. "Man kan ha det moro uten alkohol". <-- Det er helt sant, men med alkohol i kroppen blir det litt annerledes. Og i den alderen du er nå så begynner flesteparten av vennene dine å drikke og du gjør ikke galt i å følge strømmen. Det er helt opp til deg selv, men alkohol kommer du nok til å nyte før eller senere.

Drikk gjerne med en god venn den første gangen, sånn at du ikke går på en smell.

• Liker 3
Lenke til kommentar

OP bare dra på et par fester å se hvordan det er. Være på fest der alle andre drikker og man ikke drikker selv er lame. Spesielt hvis man har bil i nærheten :p Som andre sier, drikk litt. Imo isteden for å dra på fest med masse randoms heng heller med venner å gjør no fun. Eller det er vel ingen ting som slår en fredags kveld på diskusjon.no :thumbup: :!:

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke greia med å drikke bort sjenerthet. Det har aldri virket for meg. Skjer med det?

Hmm, er på en måte enig. Jeg er en småsjenert person, noe jeg også er i fylla.. men da prater jeg hvertfall utrolig mye, i forhold til hva jeg gjør i edru tilstand. Har også et par jenter jeg har vært forelsket i tidligere som jeg så vidt klarer å si hei til - uten å rødme - i edru tilstand, mens etter noen drammer så er jeg plutselig bestevennen deres. Slik er det også omvendt.. med at jentene ikke tør å prate med meg. Kanskje det er dem som er sjenerte, ikke vet jeg. :tease:

Men jo.. litt mindre sjenert blir jeg nok.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kan være gøy på fest/byn med litt innabords,

men er absolutt ikke nødvendig å bli drita.

De værste festene jeg personlig kan være med på,

det må være de festene som jeg ser det sitter personer som er under 16 år og drikker alkohol,

og jeg ikke har noen mulighet for å dra hjem,

la oss si at jeg ankommer festen med siste buss og det er 2 mil hjem.

Selv venta jeg til jeg ble 18 før jeg drakk noe særlig med alkohol,

smakte dog på en cider eller to når jeg var 17 en gang hver andre måned elns.,

men ikke noe mer.

Endret av malmern
Lenke til kommentar

Hmm, er på en måte enig. Jeg er en småsjenert person, noe jeg også er i fylla.. men da prater jeg hvertfall utrolig mye, i forhold til hva jeg gjør i edru tilstand. Har også et par jenter jeg har vært forelsket i tidligere som jeg så vidt klarer å si hei til - uten å rødme - i edru tilstand, mens etter noen drammer så er jeg plutselig bestevennen deres. Slik er det også omvendt.. med at jentene ikke tør å prate med meg. Kanskje det er dem som er sjenerte, ikke vet jeg. :tease:

Men jo.. litt mindre sjenert blir jeg nok.

Prøvde like gjerne i dag igjen jeg. Resultat: Vondt i hodet og tidlig kveld.

Endret av dwezirads
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil drikke eller feste så gjør du ikke det... Det er ett fritt valg og det skal ikke være noen form for tvang. Hvis venne gjengen din syntes at du er unormal eller rar fordi at du ikke vil feste eller drikke så er det ikke ekte venner det er snakk om ekte vennskap. Ikke la noen tvinge deg til ting du syntes er meningsløse eller ting du ikke vil!

Lenke til kommentar

Hvordan kommer man seg på en fest? :ohmy:

Du går, blir kjørt eller benytter deg av kollektivtransport. Anbefaler ikke å sykle eller kjøre selv om du har tenkt å drikke, da må du jo hente bil eller sykkel senere.

Jamen hvordan vet man at man skal på festen i utgangspunktet? :ph34r: Jeg for min del har overhodet ingen venner som fester, så jeg har aldri fått noen invitasjon eller noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kommer man seg på en fest? :ohmy:

Du går, blir kjørt eller benytter deg av kollektivtransport. Anbefaler ikke å sykle eller kjøre selv om du har tenkt å drikke, da må du jo hente bil eller sykkel senere.

Jamen hvordan vet man at man skal på festen i utgangspunktet? :ph34r: Jeg for min del har overhodet ingen venner som fester, så jeg har aldri fått noen invitasjon eller noe.

Dere pleier ikke å ha lan eller noe da?

Lenke til kommentar

I min tid var det vanlig med klassefester (eller, tja, skolefester da) innimellom alle som ville var

invitert. Er nok bare å følge med litt.

Jeg hadde jo relativt få venner, men noen av de hadde igjen venner som festet mye, så da ble jeg bare invitert via dem. Men det er kanskje ikke noe alternativ for deg da... Få deg nye venner som fester? Åpningsreplikken "vet du hvor det er fest i kveld" funker sikkert glimrende!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...