Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Drikking og festing

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal man drikke alkohol og feste når man er ung? Selv vil jeg ikke drikke eller feste, opplegget virker litt skremmende og fremmed for meg, så jeg stiller noen spørsmål:

Hva gjør man egentlig på fest?

Må man drikke hvis man er på fest?

Er det gøy å gå på fest / byn?

Gruet/gledet du deg første gangen du skulle på "fest" med masse ukjente folk og alkohol?

Hva er galt med meg? Alle andre har lyst å feste og drikke og elsker å "møte nye mennesker", sånn er ikke jeg, virker som jeg er den eneste.

Er 18 år gammel.

Postet av anonym: 6856e138539269fb6c2f0695a5a3cb16

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal man drikke alkohol og feste når man er ung? Selv vil jeg ikke drikke eller feste, opplegget virker litt skremmende og fremmed for meg, så jeg stiller noen spørsmål:

Gruet/gledet du deg første gangen du skulle på "fest" med masse ukjente folk og alkohol?

Hva er galt med meg? Alle andre har lyst å feste og drikke og elsker å "møte nye mennesker", sånn er ikke jeg, virker som jeg er den eneste.

Er 18 år gammel.

Haha.. du er ikke den eneste. Jeg er 16 og vennene mine er på fest praktisk talt hver helg.. :p

Jeg føler meg som en skikkelig outsider.. sitter hjemme foran sofaen hver helg med familien.. viten om at vennene mine drikker og fester borti gata..

Personlig hater jeg fester.. så du er ikke den eneste! ;)

Lenke til kommentar

Har du sosial angst?

1) Man blir kjent med nye mennesker, prater og ler med kjente og kanskje kommer det ei og annen søt jente man kan prøve seg på. Det er i bunn og grunn en god måte å utvide det sosiale nettverket.

2) Nei du må ikke drikke, men litt alkohol i blodet kan hjelpe deg til å slappe av og å ha det gøy.

3) Ja, det er utrolig gøy å feste og å gå på byen. Selvfølgelig er det ikke alle som liker begge deler, men jeg selv synes det er utrolig gøy.

4) Ja, jeg gruet meg noe veldig. Jeg var 17(!) år første gang jeg var på fest, og jeg drakk ikke alkohol. Men til tross for at jeg holdt på å pisse på meg, hadde jeg en veldig hyggelig kveld. Folkene som var der var utrolig gjestmilde og greie!

Grunnen til at jeg stilte det første spørsmålet var at jeg slet med samme tingen, og gjør til en viss grad fortsatt det.

Men etter den første festen har man på en måte brutt en barriere, og det er litt mindre skummelt etter det. Eneste måten å bli kvitt nervøsiteten på er å skaffe seg erfaring.

Lenke til kommentar

Jeg prater masse piss med folk jeg ikke ser like mye ellers. Noen danser, kliner, sloss, prøver å sjekke det motsatte kjønn. Eller en blanding av alt sammen.

Nei. Men folk begynner ofte å lure på hvorfor om du ikke gjør det. Et måteholdent alkoholkonsum (les: drikk litt, men ikke drikk deg dritings) kan ofte være det beste. Da slipper man spørsmål som "Err'u avholds eller?" og "Nå må du drekke for faen!". I tillegg så løsner det deg ofte litt opp. Sosialt glidemiddel kaller jeg alkohol noen ganger.

Fest kan være gøy. Det kommer an på festen. Jeg er ikke den som er alt for glad i ville partys. Jeg foretrekker heller en liten samling. Byen er det sjelden jeg går på. Da kun med folk jeg kjenner på steder som ikke er overfyllt.

Jeg gledet meg.

Er 18 år gammel.

Det er ingen ting som er galt med deg. Ikke alle er like glad i rølpefylla. Ikke alle er like glad i å møte nye (fulle) folk heller. Jeg foretrekker mer de "rolige festene" med folk jeg allerede kjenner.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er 18 år gammel.

1. For min del snakker jeg bare piss med kjentfolk og venners venner.

2. Opp til det å avgjøre, men et par pils kan gjøre det lettere å "bryte" isen, spesielt hvis du er beskjeden i utgangspunktet.

3. For min del så liker jeg vorset best, siden at standard nattklubbmusikk ikke er i nærheten av min gate. Foretrekker personlig et brunere pub, hvor man faktisk snakke uten å måtte rope.

4. Festet sammens med venner, så kan ikke si at jeg gruet meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Du er ikke den eneste.

Hva gjør man på fest?

Drikker. Sladrer. Hører på musikk. Snakker om selvsagheter (smalltalk). Blir kjent med nye folk. Kliner om du finner noen som er villige. Det er dog store forskjeller ut i fra hvem du fester med. Så det er veldig vanskelig å svare på.

Må man drikke når man er på fest?

Jeg festet noe i din alder ofte uten å drikke veldig mye, men endte ofte med å bare dra hjem når andre ble for fulle til at en kunne ha meningsfulle samtaler. Greit nok, en får stort sett vite hva folk mener om hverandre når de er fulle, men utover det har jeg vanskelig for å se noe positivt med (andre) fulle personer. Så ja det går fint an å dra på fest uten å drikke (i alle fall uten å drikke mye uten at andre reagerer) men det er begrenset hvor givende det er utover at en har en viss sosial kontakt før alle andre blir sørpefulle.

En får dog gjerne bonuspoeng for å være dedicated driver. Gratis middag noen dager etterpå hos veninner og heftig med tips fra fulle folk du ikke kjenner som kanskje sitter på. Jeg gjorde det de helgene jeg ikke orket å drikke men følte samfunnet presse meg ut på fest fordi det var lørdag. (Og nei, jeg ble ikke utnyttet. De jeg festet med prøvde stort sett å sjenke meg ><).

Er det gøy å gå på byen/på fest?

Det er så gøy som du gjør det til, eller klarer å gjøre det til ut i fra forutsetningene. Jeg er ikke spesielt flink til å treffe folk, så jeg synes stort sett det var gøyest når det var mest kjente og en gikk på stampuben. Fordelen i en sånn setting er at det gjerne bare er et par nye fjes fra gang til gang og da er det ikke så farlig.

Gruet/gledet du deg (...)?

Gruer meg alltid til situasjoner hvor jeg må være sosial, selv om det er familie (unntatt den nærmeste da - les tanter og søskenbarn og utover).

Sånn er ikke du:

Jeg liker ikke å møte nye mennesker. Jeg skulle ønske jeg gjorde det, men det er vel en slags psykisk greie. Det finnes mestringskurs for sånne som oss om du er interessert i å forandre deg. Ta kontakt med psykolog eller google det. Alternativt så finner du deg en eller flere vennekretser hvor festing ikke er den helt store greia. Det går an, men en må jo da klare å være sosial nok til å finne dem. Alternativ 2 er vel å gjøre som jeg og en del andre. Bli forum- og spillnerder eller kanskje eneboer som tar vare på kulturlandskapet på en eller annen forblåst holme?

• Liker 1
Lenke til kommentar

For meg virker det som om du absolutt ikke er interesert i å reise på fest, så det er kanskje mest sannsynlig ikke noe for deg. Men du kan jo alltids reise innom en fest en gang uten å drikke kun for å se hvordan det er, så kan du gjøre opp en mening på egenhånd.

Det er ingenting galt med deg. Du virker som en mer innavendt person, ikke at det er noe galt med det, men det kan av og til være vanskelig hvis man er omringet av utavendte personer.

Endret av Honey Power
Lenke til kommentar

dudes them betta watch on out

cuz this godzilla`s blind on drunk

sippin` on that fiddy oz,

yo laxatives and hunks

*Whock-whockaaa*

been readin`up on Unfun

now my man has to lick ass

cuz that idea of ipodwheels`be`clickin` is stuck in this gurlz class

five minutes from now on, the friggin` twirp`s be huffing gas

breaking wind in sex-act is the way I define sazz

*whack-ewwacketibreakit*

I`m the bitch who gatta hurl

cuz this bitch iz on a twirl,

I puke tortellini, puke is secondservings

with yhay fokkin pasta`in`ma hair

I puke so gadamnmuch, ya hear me gaspin`for ma air

*whicka-whicka*

I let go of my-belly-oh

I`m punking straight in this bitches Oras

she comes right in, she yells and screams;

"you missed a spot - a whole damn lot"

now I`m scrubbing my friends floor-e-az-az-az...

------------------------------------------------

Utspringet av dette er trigget av alkohol.

Hadde trådstarter blitt skamfull av å skrive dette/forstå dette?

Endret av Loddpenge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Hva gjør man egentlig på fest?

2. Må man drikke hvis man er på fest?

3. Er det gøy å gå på fest / byn?

4. Gruet/gledet du deg første gangen du skulle på "fest" med masse ukjente folk og alkohol?

1. Drikke, pule, spy og sloss. I allefall her. Neida, har det skøy, finn på masse faenskap ein ikkje hadde gjort i edru tilstand, gjere dumme ting ein angrar på dagen der på etc. Men stort sett er det bullshit snakking, drikkeleikar og møte nye folk.

2. Nei, men det blir sett på som eit sosialt avvik om ein ikkje gjer det. Du kan evt. bruke unnskyldningen "Eg er sjofår".

3. Kan vere, men ofte blir eg aaaalt for full. Regnar med at eg kejm til å vokse det av meg i løpet av eit par år, er 19 snart 20. Trur det er mykje moroare med "kose" fylla. At ein hugsar alt, og er tilreknlig i gjerningsøyeblikket.

4. Gru/gleda meg. Var veldig yuheldig på min fyrste fest, blei slått ned av ein, og forsøkt kvelt av ein anna. Er vell litt av grunnen til at eg er ute sjeldent, havnar ofte i ein eller anna for for bråk. Møter alltids ein eller anna kuk, så blir det bråk.

Dette gjeld sjølvsagt meg, og tvilar sterkt på at det kjem til å skje med deg, fordi eg er den "typiske" bråkjekke på byen og er litt dratiltryne. ;)

Lenke til kommentar

Dette kommer veldig an på festen, og ikke minst gjennomsnittsalderen på festdeltakerene. Det som imidlertid går igjen på alle fester er at man drikker, snakker, danser litt, klår litt og dummer seg ut en hel del.

Nei, absolutt ikke, men uansett hva folk sier; det er et par hakk gøyere med noen enheter i magen.

Jeg syns det er gøy å gå på fest, ja. Byn kan jeg egentlig spare meg for, men en gang i blant er det greit det også.

Nei, gledet meg som en liten unge...eller vent; jeg var en liten unge. Jeg drakk nok litt for mye, men til tross for det var faktisk første festen jeg var på en av de bedre, og neste dag var jeg på date med hun som holdt festen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Drikker, puler, spyr og slåss.

Nei.

Ja.

Hverken gruet eller gledet meg.

Endret av TMB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Fest" er et begrep med stort spenn. Jeg foretrekker heller å bruke en fredagskveld på "fest" med 20-40 folk jeg kjenner godt kontra 200 folk jeg veit jeg ikke har lyst til å kjenne.

Hvis du har viljestyrke til å drikke med måte så er det nok ikke vanskelig å holde seg på et nivå der man ikke gjør ting man kommer til å angre på. Hvis du vet at du ikke har viljestyrke til å begrense størrelsen på alkoholinntaket er det bare å bruke andre midler som begrenser hvor mye du drikker. Dette kan være ting som å feste på steder der det ikke er salg av alkohol (privatfester, bygdehus, etc.) og kjøpe begrenset med drikke på forhånd.

Jeg flytta på hybel i en alder av 15 år og visste nok at det kom til å være et visst festmiljø på videregående og hadde planlagt og ta det litt rolig i starten. Jeg hadde ikke forventet "første-skoledagsfest". Jeg som hadde tenkt å ta det litt rolig med festing og trappe det sakte oppover endte opp på døra til en festhybel med en 6-pack... på en mandag. I etterkant vil jeg definitivt si at det var en grei opplevelse. Hadde akkurat flytta til ei bygd der jeg ikke kjente noen, så var utrolig godt å få løsna opp sosial spenning fra dag 1.

Jeg skjønner godt at du ikke virker særlig hypp på å drikke med tilfeldige mennesker. Hvis du først har tenkt deg på fest, så foreslår jeg at du begynner i liten skala og har med deg noen venner. En kveld med en håndfull venner kombinert med øl og valgfritt annet underholdningsmedium (kortspill, brettspill, dårlige filmer, og hvis du er av den litt mer nerdete typen; retro-konsollspill) er kanskje i den retningen du burde starte. En god gjeng med venner greier å få moro ut av litt alkohol, en sofa og kristen-TV.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du sosial angst?

Nei. Kan oppfattes som stille av andre, men kan være pratsom hvis jeg vil. Saken er at ønsket om å være pratsom ikke er tilstede med andre enn mine venner. Dessuten tror jeg ikke at jeg har så mye å snakke om sammen med "festfolket", det er som om vi er fra to forskjellige verdener. Virker som alt de kan snakke om er fest og hva de gjorde/skal gjøre i helgen.

Er av den nerdete typen, ja.

Lenke til kommentar

Hvis du har lite til felles med folk/ikke vet hva du skal si kan man framstå som interessant i deres øyne med å stille spørsmål om deres interesser, samtidig lærer du deg om interessene deres slik at du vet hva du skal prate om neste gang.

Du trenger altså ikke å ha så mye til felles med folk i første øyekast, men du blir kjent med dem og lærer mer om dem. Kanskje du deler interesser med noen du ikke viste du delte interesser med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...