Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har et par spørsmål angående anonymitet over internett.

Planen var å bruke den IP jeg er blitt tildelt av min ISP til personlig nettbruk slik som

facebook og nettbank. Resten tenkte jeg å kjøre gjennom en VPN server.

Hvilken VPN server er rask og sikker? Kan han som eier serveren se hele internett loggen min?

I helt spessielle tilfeller der man behøver ekstra anonymitet tenkte jeg å bruke VPN gjennom TOR, eller blir det TOR gjennom VPN? Hvordan fungerer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjekt med en VPN server utenfor Norge (dette vil kanskje ødelegge hastigheten?) ettersom jeg regner at de som eier serveren i Norge gir etter hvis politiet har godkjenning fra jurist om å få utlevert elektronisk info, mao. det er like trygt som internett fra ISP hvis de først kan IP adressen?

Tenkte også på om jeg burde kjøpe VPN serveren gjennom TOR eller via en annen pc slik at min leverandør ikke får info om at jeg har kjøpt VPN og hva denne IP'en er.

Lenke til kommentar

Utenlandske VPN-tjenester gir ofte ganske dårlig hastighet og stabilitet. Jeg har testet noen få, men ikke funnet noen som er tilfredsstillende.

Leverandøren av VPN-tjenesten har tilgang til 100% av all trafikk som sendes ukryptert gjennom deres VPN, på lik linje med en vanlig norsk ISP. Det handler dermed om tillit.

Lenke til kommentar

Utenlandske VPN-tjenester gir ofte ganske dårlig hastighet og stabilitet. Jeg har testet noen få, men ikke funnet noen som er tilfredsstillende.

Leverandøren av VPN-tjenesten har tilgang til 100% av all trafikk som sendes ukryptert gjennom deres VPN, på lik linje med en vanlig norsk ISP. Det handler dermed om tillit.

Så, mao. er VPN ikke noe tryggere en vanlig IP fra nettleverandøren, ettersom begge (VPN og ISP) plikter å oppgi info hvis politiet skulle kreve dette?

Det er vel egentlig mer usikkert ettersom han som eier VPN serveren kan se hva du surfer på til enhver tid(noe jeg ikke regner med ISP'en vil gjøre grunnet mange flere kunder)?

Det eneste trygge jeg kan se da er vel at det er vanskelig å finne ut at du benytter en VPN, eventuelt hvilken IP din VPN har? Noen som kan forklare?

Lenke til kommentar

Det eneste trygge jeg kan se da er vel at det er vanskelig å finne ut at du benytter en VPN, eventuelt hvilken IP din VPN har?

Nei, det er lett for ISP-en din å se at du sender kryptert trafikk til den og den IP-adressen. Sikkerheten går på at datatrafikken er et sted mellom vanskelig og umulig å forstå kun ut fra denne loggen, men man ser fortsatt når du overfører data og hvor mye som blir overført - og at dette går til serveren som gir deg en kryptert forbindelse.

Lenke til kommentar

Det eneste trygge jeg kan se da er vel at det er vanskelig å finne ut at du benytter en VPN, eventuelt hvilken IP din VPN har?

Nei, det er lett for ISP-en din å se at du sender kryptert trafikk til den og den IP-adressen. Sikkerheten går på at datatrafikken er et sted mellom vanskelig og umulig å forstå kun ut fra denne loggen, men man ser fortsatt når du overfører data og hvor mye som blir overført - og at dette går til serveren som gir deg en kryptert forbindelse.

Ok, så hvis jeg forstår deg rett kan ISP'en lett se at du bruker VPN(se at du og VPN IP veksler informasjon). Det er vanskelig å lese datatrafikken (er det noe mer som ligger under "datatrafikken" utenom URL'en til sidene du har vært på og søkeord?), men slettes ikke umulig. Det de derimot vil se er IP'en til din VPN server og via denne gå til ISP'en til VPN'en for så å få all info de trenger?

Ser virkelig ikke helt det store med VPN da... Hørte det skulle fungere mot DLD?

Søker politiet bare på navn, for så og finne min IP, for så og gå i egne/ISP sine registre å lese logg? Vil man via denne loggen se at jeg og VPN veksler informasjon eller vil politiet kun se hva jeg søker på fra min IP, og dermed si seg fornøyde med det ettersom de ikke vet om noen VPN?

Endret av Remlow
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare på nøyaktig hva din ISP lagrer, men rent teknisk kan de lagre informasjon som identifiserer VPN-leverandøren. Da kan myndigheter (og i teorien andre) prøve å få utlevert informasjon fra denne leverandøren, eller (om man har tilgang) se på trafikken på den andre siden av VPN-tjenesten. Husk på at veldig mye av trafikken på Internett sendes i klartekst, og når du sender trafikk i klartekst gjennom en kryptert tunnel vil den være kryptert frem til slutten av tunnelen. Ute av tunnelen kan den leses i klartekst av dem som har tilgang til trafikken.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare på nøyaktig hva din ISP lagrer, men rent teknisk kan de lagre informasjon som identifiserer VPN-leverandøren. Da kan myndigheter (og i teorien andre) prøve å få utlevert informasjon fra denne leverandøren, eller (om man har tilgang) se på trafikken på den andre siden av VPN-tjenesten. Husk på at veldig mye av trafikken på Internett sendes i klartekst, og når du sender trafikk i klartekst gjennom en kryptert tunnel vil den være kryptert frem til slutten av tunnelen. Ute av tunnelen kan den leses i klartekst av dem som har tilgang til trafikken.

Så hva er egentlig greie med VPN da ettersom jeg har lest det skal være så bra og mange betaler for dette?

Er TOR (som ikke kjører flash, osv.) det eneste alternativet for anonymisere seg via internett?

Lenke til kommentar

"Greia" er at VPN gir en sikker tilkobling mot et nettverk. For bedrifter (vi er tross alt i Bedrift - IKT) er en VPN-tunnel mot bedriftens nettverk veldig fin å ha siden man kan være tilkoblet bedriftens nettverk selv om man befinner seg andre steder i verden enn på kontoret, for eksempel i sitt eget hjem eller på en flyplass. Det kan gi tilgang til ressurser på det nettverket, og sikrer forbindelsen mot siffing selv om man er på et nettverk med dårlig sikkerhet.

En del privatpersoner betaler for VPN-tjenester nettopp for å få den sikkerheten på andre nettverk enn sitt eget, for å unngå regionssperrer (jeg kan koble meg til en norsk VPN mens jeg er i utlandet og få tilgang til norsk nett-TV), for å unngå sensur gjort av sin egen ISP eller nasjonale myndigheter og/eller fordi man ikke stoler på at ISP-en ikke utleverer informasjon eller selv snuser i datatrafikken.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Man kan så utvilsomt finne ganske hurtige VPN "tilkoplinger" i utlandet. Trafikken kan bli tilnærmet like hurtig som "normalt" (For eksempel 20 Mbps.)

VPN er en metode. Det finnes også andre måter å gjøre det på, som kan "dekke til en del". Hvis formålet er "uklart" så kan man vel nærmest pr definisjon ikke gi noen nærmere info om "hvordan".

Man er vel ikke helt "anonym" ved bruk av en slik VPN oppkopling. For eksempel så vil de servere som man er innom kunne logge ip adressen fra VPN serveren. Er dette en betalt tjeneste, så vil jo VPN tilbyderen ha data på sine kunder. På denne måten så er man fortsatt "sporbar".

Når det gjelder dette med logging av VPN data og datadirektivet, så er vel dette foreløpig uavklart ? Tror ikke at dette står spesifikk nevnt (??)

Vet ikke hvordan dette praktiseres i Europa. Det skulle uansett vært interessant å vite.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Kjapp oppsumert:

VPN = Godt nok for de fleste, da du gjemmer det bak en annen IP. Men alt kan logges og spores tilbake til deg hvis man går inn for det (logger fra VPN leverandør, ransakelsordre etc).

Tor = Eneste løsningen pr i dag som gir deg anonymitet, forutsatt at flash og javascript er slått av. Dette brukers bl.a av dissidenter i Kina, Iran og andre land som har sterk sensur.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes vel mange andre løsninger for "full anonymitet". Virkemåten kan jo også være litt annerledes.. ?

Ellers: Er det ikke fritt fram for "hvem som helst" å sette opp sin egen server i Tor nettverket ? Mon ikke en Tor server kan være "eid" av hvem som helst inklusive også en "overvåker" ? (.. eller ?)

Kan det finnes noe slikt som en "honneypot" i et Tor nettverk ? Jeg vet det ikke, men jeg ville vel i utgangspunktet ikke se bort i fra det. Hvorfor skulle det eventuelt ikke være slik ?

Edit: Vel, vel, det ser i alle fall ikke enkelt ut.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

De som drifter endenodene kan naturligvis overvåke trafikk som går ukryptert, men de ser ikke hvem trafikken tilhører med mindre brukeren er uforsiktig (for eksempel ved å logge inn på en konto som identifiserer vedkommende). Det er dessuten slik at man veksler mellom noder, inkludert endenoder, ganske ofte (hvert 10. minutt eller noe slikt).

Lenke til kommentar

Kan anbefale https://host1.no som VPN leverandør. Kjapt, trygt, support på IRC om man vil, og 100,- i mnd er ikke ille.

Vet det er flere brukere her inne som bruker Host1 :)

De logger neppe trafikk, men er ikke helt sikker på hvordan det fungerer.

Hva er engang poenget med norsk VPN? Kan like så godt sende hele loggen til staten da inb4 DLD.

Protip til OP: Skaff en dobbelVPN + TOR hvis du har noia.

Endret av LNF
Lenke til kommentar

Joda, hvem som helst kan sette opp en exit node i Tor, men tror de færreste er interessert i at div politimyndigheter stadig kommer på dørene, ergo er det mest bedrifter/universiteter som setter opp exit noder.

Pr i dag, er HTTP/HTTPS over Tor det kjappeste alternativet som gir anonymitet, I2P går altfor sakte etter min mening. De som drifter exit noder kan naturligvis lytte på traffikken, men de ser bare at trafikken går videre (kryptert) til en annen Tor node. Kryptering er på mellom Tor nodene, og bruker en Tor Browser Bundle, er tillegg som HTTPS Everywhere aktivert som standard, og bruker en HTTPS kan ikke exit nodene se hva slags trafikk som kommer fra en klient uansett.

Men har du javascript og Flash aktivert og bruker Tor, kan det i teorien knekkes, det er allerede bevist.

Lenke til kommentar

Ser virkelig ikke helt det store med VPN da... Hørte det skulle fungere mot DLD?

Søker politiet bare på navn, for så og finne min IP, for så og gå i egne/ISP sine registre å lese logg? Vil man via denne loggen se at jeg og VPN veksler informasjon eller vil politiet kun se hva jeg søker på fra min IP, og dermed si seg fornøyde med det ettersom de ikke vet om noen VPN?

VPN og proxy vil ikke skjule deg fra DLD. Om du besøker en side på nettet og gjør noe ulovlig og bruker VPN, så trenger de kun å søke på hvem som har koblet seg til VPN adressen. Da vil de se noe som dette:

Remlow koblet seg til VPN kl 22:23:21 og sendte 100kb med data.

VPN koblet seg til sideX kl 22:23:22 og sendte 100kb med data.

Da er det rimelig lett og plusse 2 og 2 sammen og se hvor trafikken egentlig kom fra. For å kumme rundt DLD må du route trafikken igjennom minimum 2 noder som er i land som heller ikke har DLD for kunne snike deg unna.

Kjapp oppsumert:

VPN = Godt nok for de fleste, da du gjemmer det bak en annen IP. Men alt kan logges og spores tilbake til deg hvis man går inn for det (logger fra VPN leverandør, ransakelsordre etc).

Tor = Eneste løsningen pr i dag som gir deg anonymitet, forutsatt at flash og javascript er slått av. Dette brukers bl.a av dissidenter i Kina, Iran og andre land som har sterk sensur.

Tor er like usikkert som en VPN på den måten at de fortsatt kan spore deg tilbake med å få utlevert logger fra ISP til Tor nodene, det tar dog lengre tid og er du heldig tar det så lang tid at loggene er slettet.

Lenke til kommentar

Tor er like usikkert som en VPN på den måten at de fortsatt kan spore deg tilbake med å få utlevert logger fra ISP til Tor nodene, det tar dog lengre tid og er du heldig tar det så lang tid at loggene er slettet.

Der fins en teoretisk mulighet i begge tilfeller.

Kostnaden for den Staten som ønsker å gjennomføre oppsporingen er derimot så høy for TOR at det er i praksis tvilsom om noen Stat er istand til dette.

På den annen side er det en viss fare i at de fatter spesiel interesse i deg nettopp fordi du bruker TOR. :ph34r:

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Har gode erfaringer med strong vpn. Høy ping om man kobler seg opp mot serverne i USA, men hastigheten er fortsatt god nok (10-15mbps). Kobler man seg opp mot en europeisk server får man bedre hastighet og ping. Betalte 300kr for 1 års tilgang.

Funker knall når man skal bruke utenlanske tjenester som Netflix og Hulu.

1777837137.png

Endret av Skrujernet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...