Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

KG VGS - en skole for meg?

Anbefalte innlegg

Jeg går i tiendeklasse på St.Sunniva skole. Jeg er verken kristen eller katolikk. Jeg er vant med morgenbønn på skolen og bønn før lunsj. Hvis jeg ikke tar feil, har vi tre timer med Kristendom på skolen. Kan en del basics om Jesu liv o.l.

Jeg fikk 4,59 i snitt på 1.termin. Det viser seg at privatskoler legger vekt på karakterene fra 1.termin. Som sagt går jeg på en katolsk privatskole hvor lærerne har høye krav og forventer mye av oss. Med andre ord, det er ikke lett å få 5 og 6. Jeg jobber med skolearbeid etter skolen for å få et greit snitt.

Spørsmålet er, vil jeg passe inn på KG? Jeg er ikke norsk, men er opprinnelig fra Hong Kong. St.Sunniva er en skole med et mulitikulturelt samfunn. Er vant med ulike religioner fra ulike land!

Noen som vet hva det laveste inntaket var for skoleåret 2011/2012?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et annet spørsmål er: Hvorfor KG?

Du finner noen erfaringer i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1363582 (for øvrig to ganske ulike oppfatninger som kommer fram)

Hørt mye positivt om KG og søker en skole med "flinke" elever og respekterer lærerne.

Tenker mye på skole og fikk et inntrykk av KG at KG-elever prioriterer mye tid til skoelarbeid. Kan hende jeg tar feil!

Takk for linken forresten!

Endret av mandySWC
Lenke til kommentar

KG er vel en av de roligste skolene i Oslo, og jeg tror både KG eller Oslo Katedralskole(Katta) vil passe for deg, ettersom disse to skolene ligger rett ved hverandre og det er stort fokus på læring. KG koser rundt 15 tusen i året tror jeg, mens katta er gratis.

Kjenner mange fra Nissen som drikker og røyker. Er ikke en av dem akkurat. Søker en VGS med godt miljø. Jeg skal på Åpen Dag på mandag og da er det førsteinntrykket som gjelder.

Jeg har betalt en del gjennom skoleårene på St.Sunniva. Penger er forsåvidt ikke et problem, men selvfølgelig ønsker jeg å gå på en skole som er gratis. Alle vil jo det. Det laveste inntaket på Katta i fjor var ca. 4,7. Noen som vet hva det laveste inntaket på KG var? Eller hvordan man kan få sjekket det?

Lenke til kommentar

Jeg har gått på KG (1.året vgs) + ung.skolen) men byttet skole i 2. klasse. Det angrer jeg ikke på.

Snitt: KG er en ''statusskole'' Viktige personligheter i Norge har vært elever ved skolen. Men slapp av.. har du 4 i snitt kommer du glatt inn. Det er ikke bare smarte sjeler på KG. Det er også en del som knapt har 4 i snitt. Generelt er det en del ambisiøse elever der... En del er fra bærum/asker området. Vi har også de som er der for status. Latterlig. Det vil du oppdage med en gang. Folk kler seg ordentlig, men det er ikke noe direkte press. Heidi Alexandra (bloggeren) er elev der....

Lærerne er helt OK. Snittalderen er vel på ca. 50 år. Lærerne er strenge og forventer mye. Her finnes det selvfølgelig unntak.

Miljø: HER ER DET MANGE SOM BOMMER. Går du inn på nettsiden og ser på videoen om skolen, virker KG som en meget inkluderende skole der alle er kjempe hyggelige. Tja, nesten litt som i en eller annen barneserie. Slik er det ikke. Jeg personlig ble ikke mobbet , men jeg har kjennskap til elever som har blitt mobbet. Jeg har sett elever som har slengt kommentarer. Jeg har sett elever som ikke blir inkludert. Hvis du skal trives maksimalt på KG, må du nesten være veldig engasjert og livlig. Er du for eksempel sjenert faller du utenfor. Det er faktisk ikke slik at alle er drit hyggelig mot alle slik det vises på videoen. Det er gjenger og klikker. Det er jenter som sender bitchblikk.

Jeg trivdes bra på KG, og hadde venner. De fleste vennene mine byttet skole på vgs, og nå har jeg gjort det samme. KG fylte ikke opp mine forventninger, og jeg synes ikke profilen som skolen skal ha passer inn i realiteten. Men hvis jeg skal se dette fra et annet perspektiv ville jeg ikke anbefalt KG :) Det er regelrett bortkastede penger. 15000 i året for hva??? Gamle lærere som er udaterte på teknologi? I videoen opplyses det om alle de flotte turene som skolen har. Gjett hva? Du må betale for alt selv. Dette inngår ikke i skolepengene! Dermed blir det ofte forskjell på de som har råd til å være med på disse turene og de som ikke har råd. Og hva skjer da med det inkluderende felleskapet?

Mange av vennene mine går på Katta, og stortrives. Der har de et godt læringsmiljø fordi elevene ved skolen faktisk har gode karakterer. Du kjøper deg ikke inn slik som på KG. Dette er utrolig individelt , men du må tenke på hva du selv vil, og om du er villig til å betale 15000 i året.

Lenke til kommentar

Hvis du er en stille type som ikke gjør så mye ut av deg vil jeg anbefale enten kg,katta,nissen eller elvebakken. De resterende skolene (som jeg har kjennskap til) har du løett for å bli mobbet/falle utenfor "miljøet". Tenker du studiespesialisering eller andre linjer?

Ville ihvertfall anbefalt å styre unna de fleste "østkantskolene" og sogn vgs på vest da..

Har tenkt til å ta studiespes. De jeg har på lista er Katta, Foss og KG. Elvebakken er ikke et alternativ for meg, fordi jeg ikke fikk en trygg følelse på "Åpen Dag". Litt teit å si, men førsteinntrykket har mye å si for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...