Gå til innhold

Sniktitt: Så sexy er Apples nye e-bøker


Anbefalte innlegg

Du mener at åpne løsninger er synonymt med søppel? I så fall lurer jeg på hvilken stein du har sovet under de siste 20 årene..

Nei, men det må være markedskrefter bak, ellers går det i dass.

 

Da kan vi nok si oss enige. Det må være klare retningslinjer for hva man ønsker å oppnå, og man må ha et tydelig styringsorgan.

 

Google ser jo konsekvensen av sine feilvurderinger mtp Android og legger strengere føringer for tilgang til Android Market nå.

 

Likevel mener jeg at det må være en plattformnøytral komité som legger føringene, ikke et enslig selskap som har som formål å tjene mest mulig penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For 5500 år siden:Huleboer Apple: Se, jeg har laget noe jeg kalle for hjul! Det vil gjøre det enklere for oss alle!Huleboer Arne: Joda, greit nok. Men det er jo bare en videreutvikling av runde trestammer.Fra spøk til alvor, mange elementer i iBooks, iBooks author og iTunes U er ikke revolusjon, men det er hele pakken som imponerer meg. Her har de gjort det enkelt, kjapt og gratis for alle å lage seg e-bøker. Funksjonene rundt dette med kurs, forelesninger, bøker, merking av tekst, resume av merket tekst, puggekort og ikke minst prisen på bøkene. Apple har det med å ta styringen på markedet, så kommer konkurrentene hoppende etter.
Stemmer ikke. Sjekk litt bedre din apple tilbeder. Apple har hittil ikke kommet med noe som de har utviklet selv. De har brukt (stjålet) andres teknologi og omformet den og patetentert den som egen. Og når mann ser at de sammen med Microsoft nærmest overkjører andre med retsaker som ikke holder mål så er det bare tegn på en ting og det er at apple er piss redde for konkuransen de har fått fra Google, Samsung og HTC. Det bør kansje ringe en bjelle i hodet ditt at det er en grunn til at Samsung har gåt forbi apple og er nå i ferd med å bli verdens største mobil produsent, De er snart forbi nokia. Tilbake til evnet. Det er politikere og skolevesnet i et land som skal legge til rette for et slikt system og ikke apple eller noen andre. Og en ting til er vi virkelig på vei til å glømme alle de som ikke har råd til en ipad eller annen form for nettbrett i denne verden. Jeg tror at vi er i ferd med å dele samfunnet i to med denne teknologien. I mange land går mennesker på skole med eldgamle og utdaterte bøker og rører kansje en pc en gang i måneden. Og her diskuterer vi skolebøker i ebook format og om vi skal lese de på en nettbrett eller mobil. Det er til å spy av Fuj.

 

Herregud.

 

Skal android folk fortsatt kjøre på med den der Apple kopierer greiene. De har jo vært først ute med alt, iphone, så kom android, ipad, så dilter de etter med en "lekkerbisk" som xoom. Macbook air? nå skal intel og andre lage ultrabooks, 2-3 år etter macbook air kom.

 

Og samsung selger flere telefoner enn Apple?

 

Er det virkelig så rart. Jeg mener, det blir som å si at det er sykt at Toyota selger flere biler enn Ferrari. De har ørten tusen modeller, som du kan få for 1 krone.

 

Dog tjener fortsatt Apple mest, da inntjening dems per solgte enhet er skyhøy.

Lenke til kommentar

Rart Google ikke har laget noe slikt. De jobber sikkert med saken. Gleder meg til de kommer med noe sånt og gjør det tilgjengelig for alle uansett om de har ipad, tablet eller en annen dings. Kansje de gjør innholdet gratis også eller billigere. Slik at alle kan ha gleden av det og ikke må kjøpe en dyr i-dings og betale en blodpris til apple.

Lenke til kommentar

Riktig! De vet å ta seg overbetalt for produkter tenåringer og foreldrene deres tror de vil ha. :)

Og samtidig ha de mest fornøyde kundene, OG mest lojale kundene. De leverer rett og slett det produktet brukeren trenger, vil ha, og forventer.

Ja, når du har klart å hype opp et produkt slik at folk er villige til å betale en altfor høy pris for det, vil de helt naturlig være fornøyde og lojale. Men ikke nødvendigvis fordi produktet faktisk er bra.

 

Det er en helt vanlig, menneskelig reaksjon. Men det gjør det ikke fornuftig. :)

Lenke til kommentar

Ja, når du har klart å hype opp et produkt slik at folk er villige til å betale en altfor høy pris for det, vil de helt naturlig være fornøyde og lojale. Men ikke nødvendigvis fordi produktet faktisk er bra.

 

Det er en helt vanlig, menneskelig reaksjon. Men det gjør det ikke fornuftig. :)

Noen lider helt klart av kognitiv dissonans ift sitt telefonkjøp, men jeg tror ikke dette er så utpreget blant massene, men heller svært tydelig her på forumet der folk på død og liv må forsvare _sitt_ OS. Forbrukerne er heller late og velger noe kjent og "trygt" iPod og iTunes har høy aksept hos folk flest, og et slik kjøp vil føles tryggere enn å "starte på nytt" hos android.

 

Hvorvidt produktet i seg selv er hypet eller ikke, har jo en betydning, da denne hypen også har en salgsverdi. Du har et høyprofilprodukt, og denne profileringen har sin verdi og kostnad, uavhengig av produktets faktiske matrielle verdi. Slik er det i alle sammenhenger. Forskjellen på en dyr, og en billig parfyme er ofte bare prislappen. Den ene er ikke noe dyrere å produsere enn den andre. Poenget er at folk er villige til å betale for denne reklamen knyttet til sitt produkt, siden det skaper et image. På samme måte som man betaler ekstra for enkelte klesmerker, selv om de i grunnen ikke skulle vært dyrere enn andre. Reklame, hype og image er ikke gratis å bygge opp, og apple har investert tungt i denne typen produktomtale og markedsføring, og det gir også avkastning.

Lenke til kommentar

Ja, når du har klart å hype opp et produkt slik at folk er villige til å betale en altfor høy pris for det, vil de helt naturlig være fornøyde og lojale. Men ikke nødvendigvis fordi produktet faktisk er bra.

 

Det er en helt vanlig, menneskelig reaksjon. Men det gjør det ikke fornuftig. :)

Noen lider helt klart av kognitiv dissonans ift sitt telefonkjøp, men jeg tror ikke dette er så utpreget blant massene, men heller svært tydelig her på forumet der folk på død og liv må forsvare _sitt_ OS. Forbrukerne er heller late og velger noe kjent og "trygt" iPod og iTunes har høy aksept hos folk flest, og et slik kjøp vil føles tryggere enn å "starte på nytt" hos android.

 

1. Når man forsvarer sitt kjøp, så er det for å hindre kognitiv dissonans, man lider mao ikek av det når man forsvarer kjøpet sitt. Det er enn bias for å slippe kognitiv dissonans.

 

2. Alle forbrukere vil være utsatt for det, ikke bare noen. Spørsmålet er om det er vanligere blant de som kjøper den type produkter apple selger enn blant konkurrentene. (Pga merkevarebygging, pris, kjøpsmønster blant den typiske kunden, eller annet).

 

AtW

Lenke til kommentar

Fant opp != gjorde populær

 

Det er sant, men det er isåfall litt underlig å bruke begrepet "dilter etter".

 

AtW

 

Nei, det kommer an på perspektivet.

 

Hvem som fant opp hva er fullstendig uinteressant for alle andre enn nerder og spesielt interesserte. For den jevne forbruker så er "den som gjorde noe populært" = "den som gjorde det først" - selv om dette rent faktuelt er feil.

 

For den jevne forbruker ser det da ut som om Apple er først ute med masse kult stæsj, mens alle de andre "dilter etter". Apple selger ikke teknologi og duppeditter, de selger opplevelser. Det er derfor de håver inn cash.

Lenke til kommentar

Fant opp != gjorde populær

 

Det er sant, men det er isåfall litt underlig å bruke begrepet "dilter etter".

 

AtW

 

Nei, det kommer an på perspektivet.

 

Hvem som fant opp hva er fullstendig uinteressant for alle andre enn nerder og spesielt interesserte. For den jevne forbruker så er "den som gjorde noe populært" = "den som gjorde det først" - selv om dette rent faktuelt er feil.

 

For den jevne forbruker ser det da ut som om Apple er først ute med masse kult stæsj, mens alle de andre "dilter etter". Apple selger ikke teknologi og duppeditter, de selger opplevelser. Det er derfor de håver inn cash.

 

Jeg svarte en forumbruker, som jeg regner med har mer kunnskaper, og poengterte at det var historieløst å påstå noe sånt. Noe det er. Det du argumenterer for er at folk er uvitende. Greit nok, men det er jo ikke akkurat noe som er ett argument imot at jeg sier at påstanden er historieløs, snarere tvert imot.

 

Ellers er det åpenbart interessant for også den gjengse forbruker, i den forstand at det påvirker deres hverdag, selv om de ikke har kunnskaper nok til å skjønne hvorfor.

 

AtW

Lenke til kommentar

1. Når man forsvarer sitt kjøp, så er det for å hindre kognitiv dissonans, man lider mao ikek av det når man forsvarer kjøpet sitt. Det er enn bias for å slippe kognitiv dissonans.

Mulig jeg tar feil her, da jeg stort sett bare har brukt begrepet innenfor religion, men er ikke kognitiv dissonans en tilstand der du har investert tilstrekkelig med tid/ressurser/penger, slik at du ikke lenger er objektiv. Dvs om jeg har brukt 6000kr på en iphone, kontra 2000kr på en android, så vil jeg forsvare mitt kjøp langt sterkere og mer innbitt enn om iphonen bare kostet 3000kr, siden jeg har mer å "tape".

På samme måte som en fanboy har investert mye tankegods, tid og frustrasjon, og dermed ikke er objektiv lenger, og vil gå enda lengere for å forsvare sitt kjøp.

 

2. Alle forbrukere vil være utsatt for det, ikke bare noen. Spørsmålet er om det er vanligere blant de som kjøper den type produkter apple selger enn blant konkurrentene. (Pga merkevarebygging, pris, kjøpsmønster blant den typiske kunden, eller annet).

Sammenlignet med andre premium telefoner så vil jeg ikke si at forskjellen er voldsomt stor.

iP4S starter på 4900, og det er ikke store forskjellen fra Galaxy Nexus (4700). På Mac platformen er det jo en del "klager" på hardware vs pris, men da er det jo stort sett sammenligninger mellom en "billig" pc til 6000kr og en premium PC til 16000. Her ligger jo Lenovo ThinkPad på samme pris som en tilsvarende MacBook.

 

Men jeg mener helt klart at det er mer "hype" og dermed prisøkning hos apple enn hos for eksempel HTC og Samsung. Men det er å forvente om man ser det i sammenheng med hvilke markedsmodeller de bygger produktene sine på.

Lenke til kommentar

Jeg svarte en forumbruker, som jeg regner med har mer kunnskaper, og poengterte at det var historieløst å påstå noe sånt. Noe det er. Det du argumenterer for er at folk er uvitende. Greit nok, men det er jo ikke akkurat noe som er ett argument imot at jeg sier at påstanden er historieløs, snarere tvert imot.

 

Det du antok var at forumbrukeren argumenterte ut i fra det samme perspektivet som deg; i hvilket tilfelle du har helt rett i at påstanden var historieløs.

 

Mitt poeng var at dersom forumbrukeren argumenterer ut i fra et forbrukerperspektiv, så er påstanden helt riktig. Slike nyanser er viktige å ha med seg når man diskuterer, ellers sitter man og diskuterer forskjellige ting.

 

Ellers er det åpenbart interessant for også den gjengse forbruker, i den forstand at det påvirker deres hverdag, selv om de ikke har kunnskaper nok til å skjønne hvorfor.

 

AtW

 

Jeg ordla meg muligens noe uklart. "Den gjengse forbruker er ikke interessert" ville vært klarere. Selvsagt påvirker det folk, men det finnes masser av saker som påvirker folk som de ikke kunne brydd seg mindre om.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...