Gå til innhold

Trenger hjelp. Lubitel 166

Anbefalte innlegg

Har tatt frem et Lubitel 166 som eg tenkte eg ville leke meg litt med. Er nesten nybegynner når det gjelder å sette inn film, må være mer enn 20 år siden eg gjorde det sist.

Har noen gamle 120mm-filmer som eg vil bruke i starten, utgått på dato for flere år siden.

Skulle sette inn en film, og fant oppskriften på nettet. Film på Youtube var og til litt hjelp.

Men når eg skal snurre filmen frem dit hvor første bildet skal tas, da begynner problemene mine.

Den røde skiven bak på kamera er såpass lite gjennomsiktig, samtidig som disse merkene bak på filmen, som eg skal se gjennom den røde skiven, er såpass grå, og ikke helt hvite (som hadde vært å foretrekke). Dette gjør at det nærmest er umulig for en som ikke er godt kjent med dette kameraet å finne ut når en har snurret lenge nok til at en kan ta nye bilder. Snurret en stud og åpnet dekselet bak, og fant ut at eg var komt til første bildet. Tok dette, og snurret litt til, mens jeg kikket i den røde skiven etter et to-tall. Etter en stund med snurring åpnet jeg dekselet igjen og såg at eg var komt til bilde nr. 5.

Det er vel ikke meningen at en skal åpne dekselet bak for hvert bilde, det vil jo medføre at filmen blir eksponert for lys da og.?

Er det den røde skiven som er for matt, eller er det filmene mine som har for dårlig kvalitet, slik at eg må bytte de ut?

Noen med erfaring på dette området som kan komme med gode tips?

Dere mener vel at jeg er en dust som driver på denne måten, men når en er totalt nybegynner så må en jo prøve seg frem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke enkelt å få tak på 120-film lenger, få de framkalt er omtrent like vanskelig...

Men det hendte det var slik at det var dårlig samsvar mellom nummereringen på filmen og den røde visningsgluggen. En film av et annet fabrikat kan gi bedre samsvar.

Men det er nok sånn at det kameraet der har du mest glede av om du setter i bokhylla som prydgjenstand, å leke med i fotosammenheng er spilt energi.

Lenke til kommentar

Det å få tak i film går helt fint. Både i Norge og ikke minst i utlandet. Få fremkalt er også en kurant affære.

Det er helt sikkert folk rundt omkring som bruker Lubitel-kamera eller tilsvarende, og det er de jeg ønsker å få i tale, om hvordan de gjør dette. Men andre som vet hvordan jeg kan løse min utfordring må også gjerne svare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...