Gå til innhold

Kromatisk abersjon ???

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
:roll: Kan noen gi meg en skikkelig forklaring på hva "kromatisk abbersjon" vil si i praksis og hvor lett jeg kan se dette på "vanlige" motiver?

Om man tar bilder i motlys kan det forekomme lilla eller grønne områder

på bildet som egentlig skulle vært hvitt/lyst.

Noen kameraer sliter mer med problemet enn andre (bla.a.G5).

Det er en teori om at det er mest problemer på de kameraene som

de har presset billedbrikken til det ytterste. Eks G5 som har samme

CCD-brikke som G3, men med mye mere problemer med slikt enn G3.

Om man ser at det er et problem med sitt kamera, er det ikke så mye

å gjøre utenom å prøve å unngå sterkt lys. Det eneste må kanskje være å kjøre ned lukkeråpningen så mye man kan (høyest mulig F).

(et UV-filter eller en polariser kan hjelpe).

Om ikke jeg er helt ute på jordet og graver nå, så er det ikke snakk om

linjer som buer seg i kantene av et bilde?

Lenke til kommentar
Fargeforvrengning (trur jag).

Lyset brytes forskjellig gjennom vinklet / buet glass. Tenk Pink Floyd "Dark Side of the Moon".

Vet ikke hvordan dette skulle kunne klare aa vaere ett problem med et digitalt kamera med speil-linser.

Ehhh, man må opp i 10D (D60) om man skal snakke om speil-linser.

Dette er visstnok et problem som de mener er et utslag av at CCD-brikkene er litt vel mye fyllt opp med pixler i dag. Brikkene endrer ikke størrelse, de bare pakker mere inn i dem :cry: , så å gå etter MegaPixler når man skal kjøpe kamera, kan være å gå rett i fella. :wink:

Lenke til kommentar
:roll: Kan noen gi meg en skikkelig forklaring på hva "kromatisk abbersjon" vil si i praksis og hvor lett jeg kan se dette på "vanlige" motiver?

http://home.online.no/~j-ove-h/test/149_4978.JPG

NB: Stort bilde, ca 1,7 megabyte.

Her er et eksempel, som jeg tror er kromatisk abbersjon. Rett meg om jeg tar feil, noen. Får lett blå-lilla-aktige områder ved trær og slikt mot lys bakgrunn. Zoom inn og se på greinene med lys bakgrunn.

mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

kromatisk abberasjon er det fenomen at lys med forskjellig frekvens (forskjellige farver) har ulik brytningsindeks. Dette er en linsefeil, om man kan si det, som man prøver å kompensere for ved f eks å ha forskjellige belegg på optikken samt utformingen av de forskjellige linseelementene.

Det viser seg lettest på bilder der kontrasten er stor, f eks grener på et tre mot en lys himmel. Et annet eksempel kan sees her:

dpreview

Det kan synes som om størrelsen på fotodiodene på bildebrikken har en innvirkning på problemet i digitalkameraer. Feks har tester avslørt at G5 har mer kromatisk abberasjon enn G3, men begge har lik optikk.

En sammenlikning mellom G3 og G5 kan sees her:

G3 og G5

Som det går frem av bildene ovenfor har G5 mer "kromatisk abberasjon" enda de har identisk optikk (så vidt jeg vet). Jeg skriver "kromatisk abberasjon" da dette er et begrep man egentlig forbinder med optikk, men G3/G5 sammenlikningen kan tyde på at problemet i den digitale verden avhenger av flere faktorer. Det er nærliggende å tro at CCD-brikken her har en finger med i spillet, uten at jeg skal si noe veldig sikkert. Jeg prøver egentlig bare å sannsynliggjøre at det man til daglig kaller kromatisk abberasjon i digitalkameraer, kanskje faktisk er et problem som mer avhenger av andre ting enn optikken/forsterkes av andre faktorer.

Hvorvidt det er noe i mine spekulasjoner her vet jeg ikke. Kanskje kan en "størrelse" på feltet uttale seg...

Lenke til kommentar
hvor lett jeg kan se dette på "vanlige" motiver?

Jeg har aldri sett det på "vanlige" motiver med noen av mine kamera hvis jeg ikke leter spesielt etter det og fortstørrer bildet mye mere enn det som vil være fornuftig.

De få gangene det har vært et problem har bakgrunnen vært så overeksponert og forgrunnen så mørk at jeg kunne gjøre den delen av bildet sort hvitt og bli kvitt problemet på den måten uten at det hadde noen negativ effekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...