Daisuk Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Heisann! Jeg er en fyr på 27 år, snart 28 faktisk, som har veldig vondt for å finne ut av hva jeg skal bli når jeg blir stor, og tenkte det var verdt å legge igjen en post her, i håp om å få noen gode tips. Jeg har hele mitt liv fått høre at jeg er "så flink" og at jeg derfor jo "kan gjøre hva som helst", problemet er jo at det blir så forbannet vanskelig å velge, ettersom jeg egentlig ikke har noen veldig sterke preferanser. Jeg har en bachelor i statsvitenskap, som ikke er brukanes til så veldig mye, med mindre jeg går videre med en master (noe som egentlig ikke frister overhodet). Jeg har gått ett år på en kunstskole, og jeg har snart ett år på Kaospilotskolen i Århus i Danmark (en kreativ lederskole, kort fortalt), men jeg er rimelig sikker på at jeg kommer til å slutte til sommeren (vil for alt i verden ikke lede en gruppe mennesker, har jeg funnet ut). I det siste har jeg fundert over hvorvidt jeg skal søke f.eks. webdesign til høsten, en hobby jeg holdt mye på med for ti år siden (og som jeg den gang var fast bestemt på å studere, men tilfeldigheter fikk meg til å gjøre noe annet), og som jeg har holdt litt på med igjen de siste par årene. Jeg er dog veldig usikker på arbeidsmarkedet når det kommer til webdesign, trengs det egentlig flere webdesignere? Er det ikke nok fra før? Tanken på å måtte freelance skremmer meg litt, ettersom jeg ikke er spesielt god på å selge meg selv (det byr meg faktisk midt i mot). Jeg har også fundert på illustrasjon, ettersom jeg liker å tegne, og mener selv at jeg har en ganske interessant stil, men det samme gjelder her, markedet virker mettet. Jeg er vel et par hakk mer innadvendt enn utadvendt (noe som gjør at jeg sliter på skolen jeg går på nå), idealistisk (vil for alt i verden ikke jobbe for en sak jeg ikke syns er "etisk riktig"), sliter med å "selge meg selv" og ikke minst, sliter med å bestemme meg for noe (har en tendens til å overanalysere alle valg). Samtidig vet jeg at jeg har veldig gode analytiske evner, jeg er også veldig kreativ, liker å jobbe med form og uttrykk, historiefortelling osv, og jobber også veldig systematisk og godt alene (men fungerer også i team, så fremt jeg har en rolle jeg liker). Dette ble langt gitt - jeg er egentlig bare ute etter noen tips for utdannelser, gode skoler, artikler om jobbmarkeder (i hvilke markeder er det mulig å få jobber i denne krisetiden?) osv. Alt er av interesse. Så fyr løs! Alle tips tas i mot med stor takk! Mvh Daisuk Lenke til kommentar
Illus Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 1) Ikke se deg blind på jobbmarkedet eller "best betalte jobb" eller andre rangeringer av yrker. 2) Velg et fagfelt du interesserer deg for og brenner for. Husk at du skal ha yrket i mange mange år.. hva er da poenget med noen kroner ekstra i lønningsposen når hver arbeidsdag er en vond drøm? (ref punkt 1). Virker som om du har prøvd mye og har en viss idé om forskjellige retninger. Og ikke minst funnet en del punkter du absolutt ikke ønsker i karrieren din (Dette endrer seg ofte over tid). Så i mine øyne er det for deg å bare hoppe på punkt 2 Personlig har jeg hobbyen min som jobb (programutvikler) og stortrives selv om det er mange tilfeldigheter som gjorde at jeg fikk den utdannelsen jeg har (cand.scient. informatikk). Lenke til kommentar
Daisuk Skrevet 20. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2012 Takk for svar! Pengene bryr jeg meg overhodet ikke om, men det å få jobb i det hele tatt er viktig. Om jeg etter f.eks. tre år med webdesign ikke har mulighet for å tjene inn noen penger, så er det ikke verdt det (da vil i tillegg studielånet være astronomisk). "Brenner for", ja, tja, den er verre. Jeg har liksom flere interesser, men føler ikke at jeg har en ting som står ut som en greie jeg kan se for meg å holde på med resten av livet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå