007CD Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Flott USA, dere kan bremse utviklingen av internett med 10-15 år om dere fortsetter! Bra at hacker gruppa Anonymous slår til Justisdepartmentet over there, de fortjener den smekken så INDERLIG godt. (Neppe noen cracker gruppe, har ikke sett noen warez releases merket "Anonymous" som er like nær Razor1911 og kompani.) Nå har jeg ikke brukt Megauploads til ulovlige greier, men ett kjekt alternativ når man skulle hente ned mods til spill. Youtube ble ikke stengt i USA pga. siden ikke kan ta ansvar for brukergenerert innhold... Men Megaupload må ta ansvar? Ukens kaktus går til det korrupte amerikanske statssystemet som får fengslet folk for "brudd på åndsverksloven"... Jeg misliker sterkt at selskaper som kommer med innovative løsninger blir tatt ned for å senke selskapets legimitet. Og her har vi grunnene til at plateselskaper o.l. klarer seg såpass bra som de gjør i rettssaker mot "oss"; Vil be folk merke seg at copyright-delen av saken kun gir dem 5 ekstra år, i motsetning til de resterende 40, det er med andre ord noe som bare er lagt på for å feste mest mulig på dem mens man har muligheten, noe som så vidt jeg veit er helt vanlig i de fleste land (om man først tar noen for bankran kan man like så godt ta med boten for feilparkering av fluktbilen). Anbefaler folk å kikke innom http://torrentfreak.com/megaupload-what-made-it-a-rogue-site-worthy-of-destruction-120120/ Om "vi" går til hevnaksjoner og skriker høyt om at dette er feil, uten egentlig å vite hva som har skjedd, så er det ikke rart ingen tar "oss" seriøst. Anklagene jeg har sett er ren bullshit. Var forresten Megaupload som gav MAFIAA verktøy til å ta ned innhold, grunnen til at de sutrer over manglende makt nå er ikke så rart. De rævkjørte siden sist gang med FULLT misbruk av verktøyet, de tok ned en DRØSS med filer som de ikke hadde copyright på. Eksempelvis om det var en fil som hadde "box" som keyword og som deretter passet med en film, så ble denne tatt ned av MAFIAA. Nå var de ikke så dustete at de ikke kunne se forskjell, årsaken var grei... De ville reklamere for sine filmer, og de brukte dette "abuse verktøyet" som reklameverktøy. Dette er årsaken til at de på gamerspråk "Nerfet" det grunnet misbruk. Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Hvis de siktede blir dømt for de alvorlige anklagene, kan de få opptil 20 år i fengsel for å bedrive organisert svindel, fem år for å bryte med opphavsrett og 20 år for hvitvasking av penger. Ser ut til at myndighetene i USA er veldig fokusert på "rettigheter" om dagen. De onde piratene skal tas for enhver pris slik at gigantselskapene får tjene fantazilliardene sine i fred. Nå skal jeg ikke legge meg noe bort i hvilke skader pirater forårsaker for disse selskapene, men det som slår meg at det av en eller annen grunn er langt mindre fokus på rettighetene til oss som faktisk kjøper produktene deres. DRM som begrenser/hindrer kunder i å bruke et produkt. Spyware for å hente/stjele personlig informasjon av kundene, etc. etc. Og selv om noen trår over streken, blir straffen bare symbolsk. Kan f.eks ikke huske at det var så mye snakk om at CEO i Sony risikerte 20 års fengsel etter rootkit-stuntet for noen år siden. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Ikke kom å si at amerikanerne trenger SOPA og PIPA *AA sitt argument er at 2 år tar for lang tid. Dem trenger mulighet til å stenge ned slike steder på 2 sekunder. Jeg aner heller ikke hva pokker dem har sniffa, og hvor en kan få tak i det... Lenke til kommentar
Outcasted Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Trudde vi tok knekken på Sopa og Pipa..? Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Fyttehelvete, det disse idiotene i USA sloss for nå, er at vi forbrukere skal sponse folk som Amy Whinehouse med penger, slik at de kan kjøpe dopet sitt og dø av overdose. 1 Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Flott USA, dere kan bremse utviklingen av internett med 10-15 år om dere fortsetter! Bra at hacker gruppa Anonymous slår til Justisdepartmentet over there, de fortjener den smekken så INDERLIG godt. (Neppe noen cracker gruppe, har ikke sett noen warez releases merket "Anonymous" som er like nær Razor1911 og kompani.)Nå har jeg ikke brukt Megauploads til ulovlige greier, men ett kjekt alternativ når man skulle hente ned mods til spill. Youtube ble ikke stengt i USA pga. siden ikke kan ta ansvar for brukergenerert innhold... Men Megaupload må ta ansvar? Ukens kaktus går til det korrupte amerikanske statssystemet som får fengslet folk for "brudd på åndsverksloven"...Jeg misliker sterkt at selskaper som kommer med innovative løsninger blir tatt ned for å senke selskapets legimitet.Og her har vi grunnene til at plateselskaper o.l. klarer seg såpass bra som de gjør i rettssaker mot "oss";Vil be folk merke seg at copyright-delen av saken kun gir dem 5 ekstra år, i motsetning til de resterende 40, det er med andre ord noe som bare er lagt på for å feste mest mulig på dem mens man har muligheten, noe som så vidt jeg veit er helt vanlig i de fleste land (om man først tar noen for bankran kan man like så godt ta med boten for feilparkering av fluktbilen).Anbefaler folk å kikke innom http://torrentfreak.com/megaupload-what-made-it-a-rogue-site-worthy-of-destruction-120120/Om "vi" går til hevnaksjoner og skriker høyt om at dette er feil, uten egentlig å vite hva som har skjedd, så er det ikke rart ingen tar "oss" seriøst. Slik jeg ser det er øko-krim anklagene på grunn av at de har tjent penger på piratkopiering som er ulovelig. Om det er annet juks som hvitvasking er det en annen sak. Resten virker litt tynn, om det de har gjort galt er å kun fjerne linken ikke fila er det et legalt problem de kunne ha kommet seg unna ganske enkelt ved å legge funksjonaliteten med å la linker dele filer på et lavere nivå, helst nede på filsystem eller replikering. At de internt vet at mye av trafikken er fildeling er heller ingen sjokk. Slike komentarer vil du også finne hos ISP og hardisk levrandører. Som sagt, de har trolig tatt ut megaupload for godt. Vi får se hvor gode kort de egentlig har, internasjonal økonomisk kriminalitet er meget vanskelig å ta om skurkene bruker hodet. Nå har jeg følsen at han sjefen her var litt for oppblåst og ikke smart nok. Fallhøyden for usa er også temmelig høy, om denne saken faller fulstendig i fisk og han ender opp med å saksøke new zeland kan det bli vanskigere å få med seg andre land på slikt. Lenke til kommentar
Sajber Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Hvordan konkret mener du Megaupload stjeler og tjener penger på det?AtW Les tiltale/beskrivelsen. Lenke til kommentar
Sajber Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Nå er det FAEN meg nok! jævla drit Langt ifra. Dette er nok bare begynnelsen....15 år for sent men bedre sent enn aldri. Lenke til kommentar
Sajber Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Anklagene jeg har sett er ren bullshit. og dette baserer du på...? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Anklagene jeg har sett er ren bullshit. og dette baserer du på...? Linker som er tidligere gitt i tråden via Reddit og annet, tenker da mest på copyright biten. Forresten, MAFIAA ble jo også tatt for piratkopiering nå nylig. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Fyttehelvete, det disse idiotene i USA sloss for nå, er at vi forbrukere skal sponse folk som Amy Whinehouse med penger, slik at de kan kjøpe dopet sitt og dø av overdose. Det spinnville er at å bli storselgende plateartist er som ett lotteri. Og det er ikke helt greit å signere kontrakt med ett plateselskap. Har forstått det slik at forskuddet blir gjerne regnet som ett lån, med der tilhørende renter. Enden på visa er at mens en driver å spiller inn første plate så står "lånet" å gjærer. Og oppi dette blir også selskapets utlegg for promotering og lignende lagt. Og når så inntektene av salget skal fordeles så tar selskapet sin del ut fra kontrakten, samt tar ut en del for å dette over nevnte "lån" og påløpt rente. blir fort lite igjen til artisten av slikt. Og filmbransjen er ikke stort bedre. Der oppretter dem underselskap pr film, som så betaler moderselskapet for promotering og andre tjenester. Enden på visa er at underselskapet aldri ender opp med profitt. Og om en er uforsiktig i kontraktsigneringa, så kan det være en har skrevet under på å få betalt basert på nettopp profitten. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Det spinnville er at å bli storselgende plateartist er som ett lotteri. Og det er ikke helt greit å signere kontrakt med ett plateselskap. Har forstått det slik at forskuddet blir gjerne regnet som ett lån, med der tilhørende renter. Enden på visa er at mens en driver å spiller inn første plate så står "lånet" å gjærer. Og oppi dette blir også selskapets utlegg for promotering og lignende lagt. Og når så inntektene av salget skal fordeles så tar selskapet sin del ut fra kontrakten, samt tar ut en del for å dette over nevnte "lån" og påløpt rente. blir fort lite igjen til artisten av slikt. Og filmbransjen er ikke stort bedre. Der oppretter dem underselskap pr film, som så betaler moderselskapet for promotering og andre tjenester. Enden på visa er at underselskapet aldri ender opp med profitt. Og om en er uforsiktig i kontraktsigneringa, så kan det være en har skrevet under på å få betalt basert på nettopp profitten. Det du snakker om, musikk industrien: http://www.salon.com/2000/06/14/love_7/singleton/ & http://www.negativland.com/albini.html & http://magnatune.com/info/why Og film industrien: http://en.wikipedia.org/wiki/Hollywood_accounting Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) Fan-fuckin-tastic! Jeg som nettopp kjøpte medlemsskap på Megavideo for å se Star Trek-episoder uten venting og reklame. Egoistisk hilsen Slackbert. Om det ikke var et hint av sarkasme i innlegget: Det å klage over at et domenenavn blir beslaglagt på grunn piratkopiering fordi man selv ønsker å bruke tjenesten til samme formål styrker vel egentlig bare påstanden til de som tok ned siden? Jeg kan ikke fordra SOPA, SIPA, RIAA, men kan heller ikke si mye positivt om piratkopiering heller. Det mest ironiske er at mange faktisk indirekte støtter selskaper de laster ned innhold fra ulovlig, både ved å spre materialet til flere potensielle kjøpere og gjøre argumentene deres for slike nye lover mer legetime. Det beste hadde vært om folk hadde sagt tydeligere ifra med å overse selskap totalt om de gjør eller står for noe man er uenig med, ved å hverken kjøpe lovlig eller laste ned lovlig. Ved å laste ned ulovlig styrker man kun selskapenes sin posisjon både økonomisk eller deres argumentasjoner i sin kamp. Kan vedde på at mange som er i mot f.eks DLD fortsatt kjøper VG (som er den eneste avisen som var for), eller stemmer på enten Arbeiderpartiet eller Høyre (som er de eneste partiene som var for). Hadde vært utrolig gøy å sett responsen fra selskaper om alle som var imot slike holdninger hadde totalt boikottet Warner, Sony, Disney, eller et av de andre selskapene. Hadde sikkert svidd veldig økonomisk, i tillegg kunne de heller ikke ha vist til manglende inntekter på grunn av nedlasting av piratkopiert materialet. Endret 22. januar 2012 av tamarin Lenke til kommentar
fenele Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 KANSKJE Warner, Sony, Disney, eller et av de andre selskapene kunne tilbydd SKIKKELIGE tjenester for å kjøpe/streame/laste lovlig og man ville ikke hadd så store problemer med piratkopiering.. Se på Spotify eller lignende, har ikke tall men jeg vil nok tro at piratkopieringen når det gjelder musikk har gått ned etter man fikk slike tjenester. Det kommer alltid til å være pirater, men hvis de faktisk tilbyr skikkelige tjenester for å lovlig se filmer, serier og lignende så vil mange velge det isteden. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 (endret) KANSKJE Warner, Sony, Disney, eller et av de andre selskapene kunne tilbydd SKIKKELIGE tjenester for å kjøpe/streame/laste lovlig og man ville ikke hadd så store problemer med piratkopiering.. Se på Spotify eller lignende, har ikke tall men jeg vil nok tro at piratkopieringen når det gjelder musikk har gått ned etter man fikk slike tjenester. Det kommer alltid til å være pirater, men hvis de faktisk tilbyr skikkelige tjenester for å lovlig se filmer, serier og lignende så vil mange velge det isteden. Det er også noe jeg har klaget over lenge, men det ser ut til å komme. Mye sikkert på grunn av nettopp piratkopiering og tjenester som har vist disse selskapene (som ønsker å levere slike tjenester lovlig) hva som fungerer og ikke fungerer. Jeg synes helt klart disse selskapene er svært arrogante og overser kundenes ønsker. På en annen side, om alle hadde oversett selskapene og satt krav, så ville nok det hatt en større effek, i tillegg til at man ikke gi disse selskapene mer makt til å potensielt få gjennomslag med slike argumenter de bruker i dag. Spesielt om man kun hadde oppsøkt selskaper som tilbyr slike tjenester på en tilfredstillende måte. Det jeg synes er rart er at selskapene ser på antall piratkopier som tapt salg. For det første vil piratkopiering føre til spredning av materialet, og de som kjøper vil nok også kjøpe. Dessuten er det lite sannsynlig at en person som laster ned 1000 filmer hadde kjøpt alle disse i utgangspunktet, mest sannsynlig vil nok også mange av disse personene kjøpe filmer de ønsker å ha i samlingen sin. Endret 22. januar 2012 av tamarin Lenke til kommentar
baguett Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Brukte megaupload ofte, men så å si aldri til å laste ned piratvarer. Var som regel demoer til spill, filer til programmet osv (DLL filer og sånt) Skal de først ta ned en side så burde de ta ned TBP (sett fra deres perspektiv) som faktisk "stjeler" mer penger hos bransjen enn megaupload. Hollywood har blitt så rik at de nekter å selge filmer og serier for en akseptert penge, da får de bare leve med at de mister 40% av inntektene på piratkopiering. Lenke til kommentar
Antonsenlarsen Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 gi meg ei nettside hvor jeg kan streame alle serier og filmer i full HD så skal jeg gledelig betale for det og min tid som sjørøver er forbi:) 4 Lenke til kommentar
fenele Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Brukte megaupload ofte, men så å si aldri til å laste ned piratvarer. Var som regel demoer til spill, filer til programmet osv (DLL filer og sånt) Skal de først ta ned en side så burde de ta ned TBP (sett fra deres perspektiv) som faktisk "stjeler" mer penger hos bransjen enn megaupload. Hollywood har blitt så rik at de nekter å selge filmer og serier for en akseptert penge, da får de bare leve med at de mister 40% av inntektene på piratkopiering. Man har jo prøvd å ta ned TPB før og man så jo hvor lang tid det tok før de fikk opp trackeren igjen. Tok under 48 timer etter serverparken i swe ble raida før siden var oppe igjen. Er idiotisk at man skal stenge sider fordi de bryter copyright etc. Heller et åpent internett med gode tjenester for å kjøpe film, musikk etc enn å sensurere som de driver med her. Se på musikk og spillbransjen. Streaming av musikk og digitalt salg av spill. Med tjenester som dette vil faktisk mange som drev med piratkopiering før begynne å bruke disse isteden. AFAIK har digitalt salg av spill gått over fysisk nå. Lenke til kommentar
baguett Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 Man har jo prøvd å ta ned TPB før og man så jo hvor lang tid det tok før de fikk opp trackeren igjen. Tok under 48 timer etter serverparken i swe ble raida før siden var oppe igjen. Er idiotisk at man skal stenge sider fordi de bryter copyright etc. Heller et åpent internett med gode tjenester for å kjøpe film, musikk etc enn å sensurere som de driver med her. Se på musikk og spillbransjen. Streaming av musikk og digitalt salg av spill. Med tjenester som dette vil faktisk mange som drev med piratkopiering før begynne å bruke disse isteden. AFAIK har digitalt salg av spill gått over fysisk nå. Ja er jo enig i at tilbudet er 90talls, men samtidig skjønner jeg at Hollywood vil ta ned tbp og andre store piratsider, da de taper sinnssykt masse penger på dette. Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke noen kan påtvinge de som opererer siden å fjerne torrentene som inneholder ulovelige ting. Skal jo i teorien la seg gjøres lett ved hjelp av loven. Men samtidig er jeg glad at de på en eller annen måte ikke klarer å legge ned siden Lenke til kommentar
fenele Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 (endret) Legger de ned side A kommer side B opp dagen etter. Er ikke noe vits å prøve på det. Unless SOPA/PIPA style internett der alt blir sensurert. Er det noe du kunne tenkt deg? Staten overvåker alt du gjør og bestemmer hvem som får ytre seg eller ikke. Vi har vel i grunn tendenser til det med DLD. Hva er det neste, skal politi overvåke hva vi gjør IRL også? Se på land som Thailand, Kina osv der det kryr av bootlegs på gata. Fritt internett for alle, isteden for å kun tenke $$$ kan storfirmaene investere og tilby gode tjenester så vil folk flest kjøpe lovlig. Endret 23. januar 2012 av LNF Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå