Gå til innhold

Samba utf-8 eller ikke ?

Anbefalte innlegg

Har virkelig klart det store her. Tok Backup med rsync -av fra Ubuntu linux server til en mappe som var montert mot en delt mappe i win7.

Installerte så en Debian server , satt opp samba på nytt , monterte den delte win 7 fra debian og rsyncet med -av tilbake igjen.

Nå har jo selvfølgelig alle æøå blitt til kråketegn og hvordan få alle filene tilbake igjen med orginalt filnavn blir jeg ikke helt klok på.

Vet jo ikke hvilket charset filene er blitt til heller. Noen som har en ide ??? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. vet ikke hvordan det er nå for tiden, men før måtte jeg montere samba-shares fra Windows med option "iocharset=utf8" for å få riktig tegnsett (UTF-8).

Windows skal forsåvidt bruke utf-8 internt, men spørs om ikke den har vært slem og konvertert alle filnavnene dine til "windows-1252", som vel er omtrent det samme som ISO-8859-1.

echo "iso8859-tekst" | iconv -f iso-8859-1 -t utf-8

skal konvertere fra et tegnsett til et annet (les man page til iconv for mer info), så det bør gå an å snekre et script som går gjennom alle filene med find, og renamer dem basert på output fra iconv.

Lenke til kommentar

Takker for tips. Har allerede testet med iconv , prøvd begge veier iconv -f iso-8859-1 -t utf-8 og iconv -f utf-8 -t iso-8859-1 , men alikevel får jeg ut kråke tegn. Hadde håpet å slippe å rename alle filer og mapper med æøå :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...