Gå til innhold

Rørleggerjobb igjen?

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann som tok fagbrev som rørlegger for 3år siden, etter svenneprøven var bestått ble jeg møtt av en finanskrise som gjorde at jeg måtte finne meg noe annet å gjøre.

I dag jobber jeg deltid i butikk og trives godt med det, har lært mye om salg og fått gode resultater på det området. Jeg kunne tenke meg å gå tilbake som rørlegger igjen, men sliter med å få jobb pga jeg ikke har førerkort og den erfaringen de ønsker. Når ingen ansetter folk pga manglende erfaring er ting håpløst, mitt store ønske er å komme tilbake til dette og kjøre på derfra. Jeg vil ta førerkort og gjøre alt som trengs, men det er ingen som vil satse på meg. Hva skal man si til evt arbeidsgivere for å kanskje lykkes med en fot innenfor?

Grunnen til at jeg vil tilbake er at jeg ønsker å få normal arbeidstid, satse på et yrke jeg har fagbrev i samt jeg er giret på mere kunnskap om faget. Weird?

Er det noen der ute som har vært lærlinger innenfor håndverk i sitt tidligere liv og sliter med å komme tilbake pga manglende erfaring etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er vel litt i samme båt som deg. Jeg sluttet som håndverker(elektriker), for å jobbe i et annet yrke.

Det er nok sant at arbeidsgivere ofte er på jakt etter mennesker med erfaring, men jeg har også opplevd bedrifter som gjerne tar inn nyutdannede som er på jakt etter karriere. Jeg hadde satset på å skrive gode søknader og forklart situasjonen, at du vil tilbake til håndverkeryrket og har forholdsvis liten erfaring.

Det kan også være en ide å søke hos større bedrifter. Jeg vet ikke hvordan arbeidsmarkedet er for rørleggere, men det er i hvert fall lett å få seg jobb som elektriker per dags dato.

Lenke til kommentar

har du vurdert å jobbe som industri rørlegger? jobbe på mekaniske verksted eller verft. du kan også med tida komme deg ut offshore eller onshore. mange ledige stillinger på finn.no

hvorfor ville du bli rørlegger? mm, akkurat. det var noe du likte. hvor er den følelsen nå? du har et fagbrev, noe du har slitt deg fram til. streva som bare det. da blir det helt feil å jobbe i kassa på ica. du kan skaffe deg flere fagbrev vis du vil det. selv har fagbrev i elektrikerfaget med erfaring bare fra skip utenom skolen da vi hadde ###/FYYY## :wallbash: husinstallasjon og annet kjedelige greier. noe gøyt hadde vi da. læreplanen sa vi skulle kunne mye om å sette sammen hjemmekino anlegg med diverse tilleggsting. det ble mye filmtitting og høy musikk ja. jeg har også tenk på å ta automatiker fagbrev og maritim elektrisk modul eksamen (for seilende skip).

du må aldri gi opp jobbsøking. husk du skal selge deg selv. det er flere verft i norge som går opp og ned. største verftet er vell STX Europe Florø. de er satset på spesialskip. mest juice og kjemikalieskip, de har rustfrie tanker. største skipene som ble bygd i Norge, men ikke de mest avanserte. her har det vert nedbemanning og opp igjen flere ganger. hver gang slet de med å skaffe folk. siste skipet (Stolt Groenland(Grønnland) ble levert våren 2010. før jul fikk de inn Deep Energy. største skipet de har hatt. de får ikke hele skipet inn i tørrdokka heller. det er bare 2 cm fra tak og 1,5cm ifra enden av dokka. dette er dokk med tak. største og beste dokka i norge også. no strever de med folk der igjen, men polakker og latviere er godt å ha.

Lenke til kommentar

Jeg er vel litt i samme båt som deg. Jeg sluttet som håndverker(elektriker), for å jobbe i et annet yrke.

Det er nok sant at arbeidsgivere ofte er på jakt etter mennesker med erfaring, men jeg har også opplevd bedrifter som gjerne tar inn nyutdannede som er på jakt etter karriere. Jeg hadde satset på å skrive gode søknader og forklart situasjonen, at du vil tilbake til håndverkeryrket og har forholdsvis liten erfaring.

Det kan også være en ide å søke hos større bedrifter. Jeg vet ikke hvordan arbeidsmarkedet er for rørleggere, men det er i hvert fall lett å få seg jobb som elektriker per dags dato.

det er mange ledige stillinger som elektriker, tekniker og lignende. men det spørs hvilken type elektriker du er og hvilken er faring. enøk styringer er komt for lenge siden. elektrikerlønna stigere hele tida. selv tjener jeg mer enn mine tidligere kolleger selv om vi jobber med det samme. de har og mer erfaring enn meg. alle som er fast ansatt får høgere lønn enn de som kommer igjennom bemanningsbyrå. b.a. tjener jeg 3 ganger mer enn en polakk som også må jobbe trippelt så mye som meg. fordi firmaet sitt i polen styrer alt. man kan si de blir misbrukt. de klager ikke så lenge de får lønn. kompetanse er ikke en hindring. de tar alt.

Lenke til kommentar

Jeg glemte å fortelle at jeg IKKE jobber i matbutikk, men flere nevner førerkort men grunnen til at jeg ikke har det er at jeg har for liten stilling til å dekke opp for en slik utgift. Grunnen til at jeg vil tilbake er jo så å tatt opp det gamle, fortsette der jeg slapp og ønsker meg videre i yrket. Det er mye kan man bli men jeg ble da rørlegger av alle ting. :)

Det hadde vært helt genialt å jobbe fulltid i butikk men der jeg jobber er det vanskelig å få noe mer en ekstrahjelp, jeg gir ikke opp jobbsøking og kom over ledig stilling som rørlegger her i byen nå som jeg skal prøve meg på. Virkelig forklare situasjonen og si det som det er, selv er jeg int jobben pga dette gir meg utvikling samt normal arbeidstid. Jeg er morgenfugl når det kommer til jobb, selv er jeg lærevillig og ønsker å kjøre på for å komme meg i mål.

Ellers vil jeg takke så mye dere alle for gode tips og råd, skal følge opp og jeg vil gjerne dele mine jobbsøk her inne så kan vi se åssen det går. Koselig at dere stiller opp for en fortvilet mann. :)

Endret av waters2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

har du vurdert å jobbe som industri rørlegger? jobbe på mekaniske verksted eller verft. du kan også med tida komme deg ut offshore eller onshore. mange ledige stillinger på finn.no

hvorfor ville du bli rørlegger? mm, akkurat. det var noe du likte. hvor er den følelsen nå? du har et fagbrev, noe du har slitt deg fram til. streva som bare det. da blir det helt feil å jobbe i kassa på ica. du kan skaffe deg flere fagbrev vis du vil det. selv har fagbrev i elektrikerfaget med erfaring bare fra skip utenom skolen da vi hadde ###/FYYY## :wallbash: husinstallasjon og annet kjedelige greier. noe gøyt hadde vi da. læreplanen sa vi skulle kunne mye om å sette sammen hjemmekino anlegg med diverse tilleggsting. det ble mye filmtitting og høy musikk ja. jeg har også tenk på å ta automatiker fagbrev og maritim elektrisk modul eksamen (for seilende skip).

du må aldri gi opp jobbsøking. husk du skal selge deg selv. det er flere verft i norge som går opp og ned. største verftet er vell STX Europe Florø. de er satset på spesialskip. mest juice og kjemikalieskip, de har rustfrie tanker. største skipene som ble bygd i Norge, men ikke de mest avanserte. her har det vert nedbemanning og opp igjen flere ganger. hver gang slet de med å skaffe folk. siste skipet (Stolt Groenland(Grønnland) ble levert våren 2010. før jul fikk de inn Deep Energy. største skipet de har hatt. de får ikke hele skipet inn i tørrdokka heller. det er bare 2 cm fra tak og 1,5cm ifra enden av dokka. dette er dokk med tak. største og beste dokka i norge også. no strever de med folk der igjen, men polakker og latviere er godt å ha.

Jeg har ikke tenkt så langt når det kommer til industri faktisk, er en del jobber der ute men da må jeg ta fagbrev for industri og da burde jeg ha noen år på baken før jeg tør å bevege meg uti noe sånt. Uansett ville det vært moro å fått seg en jobb igjen, men slik industrien er her i byen er det lite å satse på pr. dags dato. Kanskje om man flytter på seg og da må man gjerne et godt stykke unna hjemmet, men får se hva jeg gjør fremover og det er en del man kan utvikle seg til. Jeg har nådd meg godt over 30 og føler jeg bare vil ha en jobb og komme meg videre, det er alt jeg ønsker meg på denne jorden. :)

Lenke til kommentar

Jeg glemte å fortelle at jeg IKKE jobber i matbutikk, men flere nevner førerkort men grunnen til at jeg ikke har det er at jeg har for liten stilling til å dekke opp for en slik utgift. Grunnen til at jeg vil tilbake er jo så å tatt opp det gamle, fortsette der jeg slapp og ønsker meg videre i yrket. Det er mye kan man bli men jeg ble da rørlegger av alle ting. :)

Det hadde vært helt genialt å jobbe fulltid i butikk men der jeg jobber er det vanskelig å få noe mer en ekstrahjelp, jeg gir ikke opp jobbsøking og kom over ledig stilling som rørlegger her i byen nå som jeg skal prøve meg på. Virkelig forklare situasjonen og si det som det er, selv er jeg int jobben pga dette gir meg utvikling samt normal arbeidstid. Jeg er morgenfugl når det kommer til jobb, selv er jeg lærevillig og ønsker å kjøre på for å komme meg i mål.

Ellers vil jeg takke så mye dere alle for gode tips og råd, skal følge opp og jeg vil gjerne dele mine jobbsøk her inne så kan vi se åssen det går. Koselig at dere stiller opp for en fortvilet mann. :)

Skaff deg lappen-den må du nesten ha.

Synd at ikke rørleggerbedriftene er villig til å ta litt ansvar for at faget skal holde seg med kompetanse.Det kom ikke som noen bombe at de krever masse erfaring,og er uvillige til å ta inn en som er litt avdanket.Du kunne fks gått med på litt lavere lønn og jobbet sammen med andre det første året fks.Dette bør da gå an--i de litt større bedriftene.

Men hvem skal du velge å jobbe for da?Det er jo et par elendige kanidater av noen bedrifter der ute som egentlig fortjener sitt navn her, for å skåne slike som deg for dem.

La oss si at de som er over 100 år gamle eller har et synlig slogan i firmanavnet sitt ikke er gode steder å jobbe.(det var dagens gåter,men jeg syntes ikke navnene på disse bør publiseres her)

Men så er det kanskje ikke slik at du kan velge fra øverste hylle heller da, det forstår jeg.

Lykke til-og husk du MÅ ikke gå tilbake til dette yrket.Det går an å kontakte et slikt headhunter byrå og søke på salgskonsulent stillinger innenfor VVS bransjen.Da er personlighet viktigere en teknisk kunnskap.Men du bør som sagt ha førerkort.Begynn med det, det er mitt råd-

Lykke til kollega!

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar

Jeg må nok krype til korset og prøve å få meg lappen uten tvil, det er et helsike uten så jeg sjekka med en lokal rørbedrift som trengte folk i dag. De tar ikke inn folk uten førerkort men jeg har god erfaring som selger nå da, kanskje det kan være noe å drive med også men det er jo fint med dette kortet men synd pengene er litt langt unna for det akkurat nå. Tusen takk for alle innspill dere har skrevet, vi får bare prøve videre og snart er det salgskurs fase 2 så det kan bli godt å ta med seg også. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...