"Chris" Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 har søkt på en jobb nå som servicetekniker i distriktet der jeg bor. Jobben går ut på å kjøre ut til 3-4 kunder pr dag og vedlikeholde inneklimaannlegget. Det jeg lurer på er: Dersom jeg jobber fra 7-15, kjører jeg da hjemmefra kl 7, eller møter jeg opp hos kunden kl 7? Kundene jeg er inne hos resten av dagen blir jo nødt til å betale for kjøring(?), så da må vel den første kunden hver dag også det? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 (endret) orker ikke fack-check. men jeg mener å huske, at dersom du har et fast oppmøtested (f.eks at det er bestemt at du skal møte opp på kontoret hver morgen) er det der du skal være kl 07.00 dersom du ikke har fast oppmøtested har du 20 min egentid reise. hvis kunden holder til 40 min unna og du skal være der 07.00, og drar hjemmefra 06.20 får du betalt fra 06.40 Endret 20. januar 2012 av SirAmp Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Arbeidsmiljøloven seier enkelt og greit: § 10-1. Definisjoner (1) Med arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver. (2) Med arbeidsfri menes den tid arbeidstaker ikke står til disposisjon for arbeidsgiver. I utgangspunktet skal du ha betalt i den tid du er tilgjengelig for arbeidsgiver. Detaljane rundt dette må avtalast nærmare gjennom arbeidsavtalen. Her vil det være aktuellt å f.eks sjå på korleis du starter dagen, starter du dagen med ein telefonsamtale eller på annen måte mottar ei liste over arbeidsoppgåver for den dagen? Eller har du ein arbeidsplan som gjelder for fleire dager i forvegen slik at du kan planlegge arbeidet? Står du fritt til å velge kven av kundane som du starter og slutter av hos? Du må med andre ord i fyrste omgang sjå på arbeidsavtalen din og sjå kva som er avtalt. Deretter må du vurdere om du skal forsøke å reforhandle avtalen. Dette er eit litt vanskelig tilfelle å seie noke sikkert om. Vanligvis så har ikkje folk betalt for pendletida til og frå jobb, men så har også andre arbeidstakere den forutsigbarheita av ein fast arbeidsplass som gjer at dei kan velge å blandt anna busette seg ein plass som minimerer pendletida. Lenke til kommentar
ArkArk Skrevet 23. januar 2012 Del Skrevet 23. januar 2012 (endret) har søkt på en jobb nå som servicetekniker i distriktet der jeg bor. Jobben går ut på å kjøre ut til 3-4 kunder pr dag og vedlikeholde inneklimaannlegget. Det jeg lurer på er: Dersom jeg jobber fra 7-15, kjører jeg da hjemmefra kl 7, eller møter jeg opp hos kunden kl 7? Kundene jeg er inne hos resten av dagen blir jo nødt til å betale for kjøring(?), så da må vel den første kunden hver dag også det? Har selv en liknende type jobb(rørlegger),og jeg tar utgangspunkt i at jeg starter på kontoret kl 0700(arbeidstidens start).Er kunden på feil side av byen så vil det si at jeg er der kl 0730,er kunden 5 min hjemmenfra så er jeg der 0730. Ellers vil du få skjev fordeling på dette.Du vil jo tape på å møte kl 0700 hos en kunde som du bruker 40 min på å kjøre til hjemmefra,men du vil vinne på det dersom kunden er 5 min fra døra di. Har du oppmøteplikt på kontoret til bedriften hver morgen(noen har det, andre firma ikke)så er det selvsagt kl 0700. Poenget er:Du skal ikke jobbe gratis.Lang kjørevei fordi kunden er langt unna er visselig ikke ditt problem,og isåfall det kreves at du skal være hos en perifær kunde kl 0700 og derfor må starte hjemmefra kl 0600,så skal du ha betalt for dette.Med 50% overtid,eller gå hjem tidligere.Å sitte i en arbeidsbil er JOBB, uansett hva noen skulle påstå.Du er tilgjengelig på tlf,da er du på JOBB. Bare å være bevisst på denne problemstillingen.Arbeidsgivere er sleipe, og vil forsøke å lure deg til å jobbe gratis på denne måten, hvis de ser sitt snitt til det.Dette har jeg erfaring med! Jeg jobbet engang i et større rørleggerfirma i Oslo.Det var da stort sett som anleggsrørlegger.Fy faen og vi ble snytt.Vi måtte møte på byggeplassen kl 0700, uavhengig av hvor på Østlandsområdet denne lå.Vi fikk "betalt" for reisevei over så og så mange km, men satsene var tåplig lave(tror vi fikk 70 kr timen eller noe for den tiden vi satt i bil og kjørte,og det var jo ikke spesiellt attraktivt når man hadde over 1 times kjøring hver vei) I mine øyne er det nesten som å jobbe gratis.I intervjuet på denne jobben "glemte" de å nevne denne "detaljen"... Endret 23. januar 2012 av ArkArk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå