Gå til innhold

God trådløst ruter med gigabit ethernet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte nettopp en Netgear WNR3500L som har 5x gigabit porter (4x LAN og 1x WAN), en USB 2.0 port, 300 Mbps Wi-Fi, 480 MHz MIPS 74K CPU, 128 MB flash minne og 128 MB RAM (spesifikasjonene som vises på komplett er feil), og i tillegg er den 100% kompatibel med DD-WRT og Tomato. Den averteres som en "Open Source" ruter, så det er tydelig at Netgear ønsker at den skal brukes sammen med open source firmware. Dersom dette er interessant for deg anbefaler jeg den på det varmeste. Jeg har aldri lagt inn annen firmware på rutere før, men det tok meg kun et par minutter å laste ned å legge inn DD-WRT på denne.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nettopp en Netgear WNR3500L som har 5x gigabit porter (4x LAN og 1x WAN), en USB 2.0 port, 300 Mbps Wi-Fi, 480 MHz MIPS 74K CPU, 128 MB flash minne og 128 MB RAM (spesifikasjonene som vises på komplett er feil), og i tillegg er den 100% kompatibel med DD-WRT og Tomato. Den averteres som en "Open Source" ruter, så det er tydelig at Netgear ønsker at den skal brukes sammen med open source firmware. Dersom dette er interessant for deg anbefaler jeg den på det varmeste. Jeg har aldri lagt inn annen firmware på rutere før, men det tok meg kun et par minutter å laste ned å legge inn DD-WRT på denne.

den netgear ruteren fristet, har sett på den og tp link sin gigabit ruter til rundt 600.

Har du opplevd the trådløse nettet som stabilt? og ruteren som god, har aldri tuklet med open source firmware på rutere før av, men en gang må man vel begynne.

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar

Vell, med DD-WRT er det litt bugs med Netgear ruteren siden denne er "fersk"

Er litt snusk med Dlinken også, men om du er sikkert på at du får V2 av Netgearen så er flash minnet den innehar super for store builds, kun ett problem om du får lagervare (Kun 8Mb på Dlinken)

Uansett, frister å teste den Netgearen men skal du ha noe som er testet og som har minst bugs så er Dlinken ditt eneste alternativet.

Lenke til kommentar
Har du opplevd the trådløse nettet som stabilt? og ruteren som god, har aldri tuklet med open source firmware på rutere før av, men en gang må man vel begynne.

Jeg har ikke hatt noen problemer med ruteren overhodet, selv tung nedlasting fra flere samtidige brukere har ikke fått den til å knele. Jeg har satt den til å slå seg selv av og på en gang hver natt, dette er en av mange hendige funksjoner i DD-WRT og jeg har en mistanke om at dette hjelper til med å holde ruteren stabil.
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt noen problemer med ruteren overhodet, selv tung nedlasting fra flere samtidige brukere har ikke fått den til å knele. Jeg har satt den til å slå seg selv av og på en gang hver natt, dette er en av mange hendige funksjoner i DD-WRT og jeg har en mistanke om at dette hjelper til med å holde ruteren stabil.

Vil du si at det er enkelt å legge inn custom firmware på routeren, var å googlet litt, og får litt blanede følelser. Uansett så er ruteren besilt. Skal bli godt, er så dritt lei å sitte på 200kb/s når jeg skal ha 3mb/s.

Lenke til kommentar

Det var en smal sak å legge inn DD-WRT på ruteren, noe jeg ikke hadde trodd etter jeg så igjennom denne.

Du kan egentlig se bort i fra hele installasjonsveiledningen på wikien til DD-WRT, og istedenfor bare gjøre følgende:

1) Finn ut hvilken versjon av ruteren du har, enten 3500L eller 3500Lv2. Hvilken versjon du har står på en klisterlapp bak på ruteren.

2) Gå til www.myopenrouter.com og hold over "Downloads"-knappen. Velg mellom DD-WRT/OpenWRT/Tomato og sørg for å trykke på den versjonen som passer din ruter, dvs for enten 3500L eller 3500Lv2.

3) Last ned og pakk ut filen.

4) Koble ruteren til maskinen med en nettverkskabel og gå inn på web-grensesnittet ved å taste inn default gateway i en nettleser.

5) Gå til fanen "Firmware Update" på ruteren å last opp rom-filen til ruteren. Vent et lite minutt til ruteren har blitt flashet og voilà!, du har nå lagt inn en custom firmware.

Endret av fargoth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare hyggelig. Jeg håper alt går like smertefritt for deg som det har gjort for meg. Skulle du få problemer med ruteren det bare å ta kontakt. Jeg har forøvrig prøvd den med Tomato også, det var samme prosedyre og fungerte helt utmerket.

Da var ruteren i hus, og endelig har jeg full hastighet på det trådløse, herlig!

Skal i gang med å legge inn custom firmware, er det noe forskjell på open wrt og ddwrt, i så fall, hva anbefaler du

Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd OpenWRT da jeg har v2 av ruteren og så vidt jeg kan se har det ikke kommet en build som er kompatibel med denne enda. Av det lille jeg har lest om OpenWRT er mitt inntrykk at OpenWRT, DD-WRT og Tomato er jevnt over like gode når det gjelder ytelse og funksjoner. Har du v2 av roteren står valget mellom Tomato og DD-WRT, og det er nesten hipp om happ hva du velger. Jeg valgte først Tomato, men skiftet til DD-WRT da det viste seg å være enklere å sette opp automatisk restart av ruteren med sistnevnte.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke se poenget i at man absolutt skal legge inn tredjeparts firmware hvis du ikke har et reelt problem du vet at slik firmware vil eller kan løse.

Jeg har en WNDR3700 som har stått i drift i rundt 2år nå, den er 100% stabil og yter nøyaktig slik den skal med stock firmware. Det er lite poeng å endre på noe som allerede funker, eller som de sier på nynorsk, "If it aint broken, dont fix it!"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...