Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Taushetsplikt brutt?

Anooonym

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en jente på 18 år, som for noen måneder siden tok kontakt med min fastlege for en videre henvisning til sykehuset. Jeg fikk brev fra sykehuset om at de hadde mottatt henvisningen, og at det var en viss ventetid. I dag får jeg vite av min mamma at de har kontaktet henne på telefon, for å informere om når jeg har fått time på xxxx avdeling.

Dette er en utrolig ubehagelig situasjon for meg, da jeg verken hadde fortalt dette til mine foreldre, eller hadde noen planer om å gjøre det. Det er heller ikke slik at sykehuset mangler min kontaktinformasjon, da jeg er meldt som blodgiver hos dem. Det jeg lurer på er om dette er brudd på taushetsplikten? (tror ikke de fortalte henne hvorfor jeg hadde time) og eventuelt om det er noe jeg kan gjøre for å klage på dette.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Taushetsplikt for helsepersonell reguleres av helsepersonelloven § 21:

§ 21. Hovedregel om taushetsplikt

Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell.

Taushetsplikten omfatter dine legems- og sykdomsforhold, og andre personlige forhold. Av forarbeidene til loven fremkommer det at hvorvidt en henvisning til et sykehus er taushetsbelagt eller ikke beror på en konkret vurdering av forholdene. Jeg vil dog anta at en henvisning som identifiserer avdelingen ved sykehuset vil gå såpass langt inn på ganske konkrete sykdomsforhold ("Du er henvist til kreftavdelingen...") at det må sies å si noe om sykdomsforhold, og derfor være taushetsbelagt.

Etter pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 7 kan du klage til Helsetilsynet i fylket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil legge til at det ikke fremgår at det er helsepersonell som har ringt moren. Det kan altså være en person som ikke omfattes av helsepersonellovens definisjon om hvem som er helsepersonell etter § 3, således er det mulig at helsepersonellovens bestemmelser om taushetsplikt ikke gjelder her.

Uansett vurderer jeg at taushetsplikten er brutt siden pasienten har en rett til vern mot spredning av opplysninger etter pasient- og brukerrettighetsloven § 3-6.

Siden det dreier seg om et sykehus, gjelder også spesialisthelsetjenestelovens bestemmelser om taushetsplikt i § 6-1, herunder forvaltningslovens bestemmelser om taushetsplikt i § 13.

Jeg mener at du bør sende en klage da brudd på taushetsplikten er alvorlig.

Pasient- og brukerrettighetsloven:

§ 7-3. Klagens form og innhold

Klage til Fylkesmannen skal være skriftlig. Klagen skal være undertegnet av pasienten eller brukeren eller den som representerer pasienten eller brukeren. Klagen bør nevne det forhold som det klages over og gi opplysninger som kan være av betydning for behandlingen av klagen. Inneholder klagen feil eller mangler, setter Fylkesmannen en kort frist for rettelse eller utfylling.

Lenke til kommentar

Også en mulighet -- men etter helsepersonellovens forarbeider skal det ikke mye til før en person som har yrkesmessig befatning med pasientopplysninger regnes som helsepersonell etter helsepersonelloven § 3. Uten at det får noen videre betydning - brudd vil det være enten man benytter seg av forvaltningsloven eller helsepersonelloven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...