Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Stasjonær pc får ikke strøm - strømforsyningen?

Anbefalte innlegg

Har hatt et problem en stund med min gamle stasjonære PC. Problemet har vært at hvis strømkabelen ikke har stått i, så vil ikke maskinen starte opp før strømmen har stått i en stund.

Nå har problemet toppet seg med at den ikke starter i det hele tatt. Når strømmen står i kan man høre en svak summing. Jeg mistenker at summingen kommer fra strømforsyningsboksen. Når maskina starta opp før, starta den ikke før den summelyden ble borte.. Men nå summer den altså hele tiden, og maskina er konstant død.

Noen som har noen erfaringer med dette? Er strømforsyningsboksen kaputt, isåfall; er den noen garanti/reklamasjon på denne, selv om den nærmer seg 10 år gammel?

Strømforsyningen sitter i et Chieftec Dragon Medium Tower-kabinett og er levert av Komplett.no, se link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=113839

Takk for svar! :)

Endret av estenlos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hatt et problem en stund med min gamle stasjonære PC. Problemet har vært at hvis strømkabelen ikke har stått i, så vil ikke maskinen starte opp før strømmen har stått i en stund.

Nå har problemet toppet seg med at den ikke starter i det hele tatt. Når strømmen står i kan man høre en svak summing. Jeg mistenker at summingen kommer fra strømforsyningsboksen. Når maskina starta opp før, starta den ikke før den summelyden ble borte.. Men nå summer den altså hele tiden, og maskina er konstant død.

Noen som har noen erfaringer med dette? Er strømforsyningsboksen kaputt, isåfall; er den noen garanti/reklamasjon på denne, selv om den nærmer seg 10 år gammel?

Strømforsyningen sitter i et Chieftec Dragon Medium Tower-kabinett og er levert av Komplett.no, se link: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=113839

Takk for svar! :)

Hei!

Ja, det er nok kvelden for den psuen...10 år og uttørkede konensatorer er et vanlig problem i swithc-mode powers.

BmOnline

Lenke til kommentar
er den noen garanti/reklamasjon på denne, selv om den nærmer seg 10 år gammel?

Nei, reklamasjon er long gone, her er det nok bare å skaffe ny. Regner med det er snakk om en gammel ATX1.3-forsyning, disse er ikke altfor lette å skaffe i dag. Dumt dette ikke var for 1 år siden, jeg hadde en PSU fra samme Chieftec-kabinett liggende jeg kunne sendt deg, men den og kabinettet endte opp på el-retur før jul i forfjor.

Edit: Men man må vel spørre, hva slags maskinvare er det som sitter i? Om det ikke er snakk om noe som dateres før Pentium 4 og visse Athlon XP-oppsett, så bør det gå greit å bruke en moderne PSU.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
er den noen garanti/reklamasjon på denne, selv om den nærmer seg 10 år gammel?

Nei, reklamasjon er long gone, her er det nok bare å skaffe ny. Regner med det er snakk om en gammel ATX1.3-forsyning, disse er ikke altfor lette å skaffe i dag. Dumt dette ikke var for 1 år siden, jeg hadde en PSU fra samme Chieftec-kabinett liggende jeg kunne sendt deg, men den og kabinettet endte opp på el-retur før jul i forfjor.

Edit: Men man må vel spørre, hva slags maskinvare er det som sitter i? Om det ikke er snakk om noe som dateres før Pentium 4 og visse Athlon XP-oppsett, så bør det gå greit å bruke en moderne PSU.

CPU'n som kjøres på systemet er en AMD Athlon XP2600+ 2.083 GHz 333 MHz bus Socket A (Thoroughbred). Komplett.no påstod at de ikke hadde noen PSU som passa, men det virka egentlig som han jeg snakka med ikke hadde helt peiling... Men har jo ikke helt peiling selv, så da er vi like langt... :p

Lenke til kommentar

Hvilket kabinett du har er helt uten interesse. Det er vesentlig mer interessant å vite hvilken PSU du har, det pleier å stå et typeskilt med informasjon. Kabinett og PSU selges ofte helt separat.

Godt mulig den er så gammel at det er ATX 1.x. I dag selges bare ATX 2.x, og disse passer ikke nødvendigvis sammen.

Lenke til kommentar

Hvilket kabinett du har er helt uten interesse. Det er vesentlig mer interessant å vite hvilken PSU du har, det pleier å stå et typeskilt med informasjon. Kabinett og PSU selges ofte helt separat.

Godt mulig den er så gammel at det er ATX 1.x. I dag selges bare ATX 2.x, og disse passer ikke nødvendigvis sammen.

Legger ved bilde her! Hvis noen hadde vært så behjelpelig med å finne en PSU jeg kan kjøpe for å erstatte denne hadde jeg vært veldig takknemlig! :)

post-86221-0-42887700-1327100500_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dette er ATX 1. +5V er på 35A, mens +12V er bare 17A.

En ATX 2 med samme effekt kan ikke lever så mye strøm på 5V. En tilfeldig valgt 400W gir 20A.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645489#extra

Men går du opp i effekt så lar det seg gjøre. En 750W gir 30A.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=591222#extra

Så det du sier er at den første ikke passer mens den andre gjør det? Skjønte ikke helt begrunnelsen din.. Er det eventuelt noen billigere alternativer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...